Början till krubbitning?

Trollslända

Trådstartare
Hoppas tråden hamnat rätt!

Nu undrar jag, hur börjar hästarna med krubbitning ( jag menar inte varför, vet att det kan bero på en mängd utav saker utan hur?)
Alltså hur som i börjar de med att slicka på krubban, slipa tänderna och sen kommer de på en dag att de kan krubbita istället?

Och hur snabbt blir det en vana? räcker det med en gång och sen är det kört?

Det här låter riktigt rörigt och vimsigt men jag hoppas glatt på något svar endå... :rofl:

Sv: Början till krubbitning?

Ok, jag kan omformulera frågan lite. :)

Vad är de första "symptomen" på krubbtning? Känner ni någon häst som börjat krubbita och vet ni hur de "kom på det"? :idea:

Vilda idéer och gissningar är välkomna med! :bow:

Forskning på senare tid har visat att krubbitning ofta beror på problem med magen. Man tror att när hästen krubbiter så ökar salivutsöndringen vilket i sin tur lindrar magsmärtorna (ofta magsår). Bästa sättet att förhindra/förebygga är att ha en vettig foderstat där grovfodret står för största delen. Annat som är viktigt är social kontakt med andra hästar och utevistelse!

Jag såg en häst börja och den försökte sysselsätta sig själv av tristess då den stod i boxen ca 19-20 h/dygn. Den drog i täcken den nådde, de flyttade undan dessa, då började den dra i täckeshängaren enbart, sedan efter ett kort tag hade dragningarna gått över att "rapa" luft, då den drog och sög in luft samtidigt.
Synd på en unghäst, att man väljer att låta det gå så långt. :(

Forskning på senare tid har visat att krubbitning ofta beror på problem med magen. Man tror att när hästen krubbiter så ökar salivutsöndringen vilket i sin tur lindrar magsmärtorna (ofta magsår). Bästa sättet att förhindra/förebygga är att ha en vettig foderstat där grovfodret står för största delen. Annat som är viktigt är social kontakt med andra hästar och utevistelse!

:bow: :bow:
Läs artikel i senaste ridsport eller så finns det på Hippocampus/SLU. Mycket mycket vanligare än man tror.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 031
Senast: tott
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka