Började fundera på grepp fram...

anhe

Trådstartare
Man ser ju ibland hästar som går med grepp fram, guldskor eller brodd tex. Jag själv har faktiskt aldrig kommit i kontakt med en häst som gått med/behövt sån balans, trots att jag ändå provat en stor variation med hästar. Så, ni som har provat grepp fram, hur beter sig en häst som behöver det? Är det samma som bak, spänt och slirigt?

Jag har haft EN häst med grepp fram( men MÅNGA har det ju även på vintern i form av brodd)
Min hade ett högt runt framsteg( en lindys crownare...många av dom har detta framsteget) och var som fyrhjulsdriven..

Jag tyckte det funkade kanom med falsade skor fram, värre grepp än så hade jag inte....

Jo, vintern räknade jag liksom inte :D då är det ju lika för alla. Men de allra flesta travare man träffar på driver ju bak, sen är ju framsteget minst lika viktigt, men även om det finns driv fram så är det kanske inte så många som är fyrhjulsdrivna som du säger. De flesta är ju mest beroende av att kunna flytta undan fram på ett bra sätt. Hmm, men jag tror jag förstår vad du menar. De stora (bamse) hästar jag kört (vi talar 1.70 - 1.80) dom kan nog tendera till att bli lite klumpiga/älgiga/framtunga och mer åt det fyrhjulsdrivna hållet. Fler som gjort liknande upptäckter?

De "älgar" jag kört har inte varit fyrhjulsdrivna utan haft en "jet-motor" bak, men alla tre har varit av samma släktlinje så det har nog med det att göra...

Små behändiga kusar mellan 172 och 174 cm... :crazy:

Som tur är har jag kommit ner till normalsize nu, hur hittar du vagnar som passar? En stor häst med påskjut som breddar bak får ju inte plats i en vanlig sulky. :(

/// ghost

Ja men, sulkett ser ju ut som sulky på en sån häst :angel:

Dom som är så gigantiska går länge och väl i sulkett, men det har faktiskt gått att köra vissa i sulky också (beror på hur dom rör sig), men det får ju inte vara en liten modell, det måste vara en lite högre sulky.

Vad då länge, hon som var 174 cm gick i med haserna i sulketten om man inte höll henne i starten. Dessbättre spelade det inte någon roll då hon var den startsnabbaste häst jag sett.
Hon testades i sulky en gång, när hon tog i klippte hon hoven i hjulaxeln. Den hoven var inte snygg. Tyvärr stod hon i proffsträning då och tränaren tyckte att vi kunde starta henne ändå för hästen var ju inte halt.

Hur flat får man bli??? :( :(

Resultatet blev en extremt bäckenroterad donna med ledinflammationer (så klart). Usch vad jag grämer mig över detta trots att det är snart 10 år sedan...

Jag tror att en stooor häst som funkar är det snabbaste man kan hamna bakom...

/// ghost

Nej, det är ju det jag menar, alla passar inte i sulky när dom är så stora. Men slå i hjulen, fotstöd, låren på kusken osv, det kan betydligt mindre djur göra. Men visst är det lustigt egentligen att så stora hästar ofta är startsnabba, inte så konstigt kanske att de är snabba, men att dom hinner runt i volten så dom är snabba ut, det är rätt fascinerande.

Klart en stor häst som rör sig och ser ut som en mindre har en fördel, den lägger ju så mycket mer mark under sig. Tyvärr är ju dom stora ofta för tunga.

Jag hade en häst tidigare, fast en liten rackare, eller normalstor kanske man ska säga, typ dryga 155cm. Han hade ett väldans framsteg, på gränsen att han slog sig på armbågarna. Jag tyckte att han funkade allra bäst på alu greppskor bak och falsade järn fram så han liksom fick lite klös framåt och inte bara sprang och "nålade"..
mvh jesse

Ja visst kan de komma emot och slå i lite grann (vid svängar typ vända upp eller volta vad jag varit med om) men hon sprang rakt fram och tog i för att hon blev lite bakrädd och Axeln gick in i hoven.
Lilla 157 cm-donnan var alltid i hjulen när man vände upp efter jobb men det är ju inte samma sak.

Usch vad jag spårade ur din tråd. :crazy:

/// ghost

Har haft falsade och guld fram, bara för att hovslagaren var lat och ville att sömmen skulle hålla länge.
Nu skor jag hellre själv än att måsta välja sånna idiotiska lösningar.
Stoet med ett fantastiskt steg såg man inte så stor skillnad på men den andra som symaskins- travade blev om något ännu värre. Aldrig mer. :(

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 421
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV