Sv: Börja westernträna?
Började rida western på min sprillans nye kallblodstravare, som travtränats ett år och nyligen blivit inriden, för tre år sedan. De är som säkert bekant väldigt känsliga, arbetsvilliga och inte sällan tämligen heta. Börja med att sänka tempot, med säte och överskänklar så mycket som möjligt. Speed comes with experience. Kanske känns det skumt, kanske läskigt, men våga släppa hästmunnen! Var konsekvent med eftergifter. Det tog mig m å n g a veckor att få till ett lugnt, avslappnat tempo.
Sedan formen. Att arbeta lugnt i form.
Läs litteratur om westernridning, av olika författare! Du lär dig massor. Våga prova själv. Tänk och känn; kan det fungera? Varför/varför inte? "Bara för att det inte står skrivet i en bok, behöver det inte vara briljant" (fritt efter kelly marks) Utgå från westernridningens fundament tryck - eftergift. Alltid. Överallt. Fungerar även på pojkvänner/äkta män.
Köp inte stångbett. Inte förrän du och hästen är redo, och till exempel obesvärat rider på slack (slak) tygel och behärskar neck rein (hästen går undan för trycket av tygeln mot halsen; höger tygel mot halsen, hästen tittar och svänger åt vänster). Du behöver heller inte ha westernsadel, men kanske underlättar annorlunda utrustning övergången från engelsk ridning till westernridning.
Om jag vore du skulle jag börja med att läsa en massa litteratur i ämnet och arbeta på din hästs tempo och form. Sedan skulle jag kontakta en närliggande westernklubb för råd angående tränare. Har din häst redan ett lugnt tempo med framåtbjudning och god form? Kontakta klubb och tränare och kör så det ryker! Du och din häst har inget att förlora, men allt att vinna.