Börja westernträna?

S

speja

Hej alla, har en kallblodstravare som jag tror skulle passa bra till westernridning, vill gärna ha tips om hur jag ska börja.
Han är en häst med mycket energi men ändå känslig! Tacksam för tips o tricks :)

Sv: Börja westernträna?

En ide är kanske att leta upp en tränare i din närhet , enklast så :)

Tack för tipset, har googlat lite men vet inte om man ska vända sig till nån klubb eller hitta nån duktig privat...

klubbarna har ju offtast inbokade tränare som håller så kallade clinics ex lörd - sönd 2 pass per dag. Privat tränaren kan du säkert hitta också i din närhet..finns flera duktiga ryttare som själva har hållit på med wester ridningen i många år och som har tävlat..leta upp en sån ryttare? ringa och fråga skadar inte :)

Kan man anmäla sig till clinics som gröngöling?

klart du kan :laugh: alla har vi varit gröna och en tränare på clinicarna ska kunna utbilda en nybörjare med..annars e han/ hon inget att ha eller hur? ;)

Började rida western på min sprillans nye kallblodstravare, som travtränats ett år och nyligen blivit inriden, för tre år sedan. De är som säkert bekant väldigt känsliga, arbetsvilliga och inte sällan tämligen heta. Börja med att sänka tempot, med säte och överskänklar så mycket som möjligt. Speed comes with experience. Kanske känns det skumt, kanske läskigt, men våga släppa hästmunnen! Var konsekvent med eftergifter. Det tog mig m å n g a veckor att få till ett lugnt, avslappnat tempo.

Sedan formen. Att arbeta lugnt i form.

Läs litteratur om westernridning, av olika författare! Du lär dig massor. Våga prova själv. Tänk och känn; kan det fungera? Varför/varför inte? "Bara för att det inte står skrivet i en bok, behöver det inte vara briljant" (fritt efter kelly marks) Utgå från westernridningens fundament tryck - eftergift. Alltid. Överallt. Fungerar även på pojkvänner/äkta män.

Köp inte stångbett. Inte förrän du och hästen är redo, och till exempel obesvärat rider på slack (slak) tygel och behärskar neck rein (hästen går undan för trycket av tygeln mot halsen; höger tygel mot halsen, hästen tittar och svänger åt vänster). Du behöver heller inte ha westernsadel, men kanske underlättar annorlunda utrustning övergången från engelsk ridning till westernridning.

Om jag vore du skulle jag börja med att läsa en massa litteratur i ämnet och arbeta på din hästs tempo och form. Sedan skulle jag kontakta en närliggande westernklubb för råd angående tränare. Har din häst redan ett lugnt tempo med framåtbjudning och god form? Kontakta klubb och tränare och kör så det ryker! Du och din häst har inget att förlora, men allt att vinna.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård