ylvalill
Trådstartare
Dottern, snart 5 år, har börjat tjata lite smått om att få börja rida. Hon är rätt ofta med mig i stallet men tycker att min häst är på tok för stor, och håller sig helst lite på avstånd. Helst vill hon ha en egen häst men jag har sagt att då måste hon först lära sig att rida och sköta om en häst. Framför allt vill jag kolla först så att intresset består innan det känns riktigt aktuellt att köpa en ponny. Samtidigt är jag lite allergisk mot ridskolor, har en del fördomar om att det bara är griniga ponnyer som barnen åker runt, runt på medan de får lära sig att dra hårt i tyglarna och sparka med benen.
Så frågan är alltså, hur introducerar man bäst barnen i ridningens underbara värld? Känner tyvärr ingen som har en snäll ponny i lagom storlek, annars kanske det hade varit det allra bästa, att låna en ponny någon dag i veckan, eller? Nån som har några bra tips? Kanske är mina fördomar om ridskolor inte helt befogade, men kan barn verkligen få ut någonting av ridskoleverksamhet när de bara är knappt 5 år gamla?
Så frågan är alltså, hur introducerar man bäst barnen i ridningens underbara värld? Känner tyvärr ingen som har en snäll ponny i lagom storlek, annars kanske det hade varit det allra bästa, att låna en ponny någon dag i veckan, eller? Nån som har några bra tips? Kanske är mina fördomar om ridskolor inte helt befogade, men kan barn verkligen få ut någonting av ridskoleverksamhet när de bara är knappt 5 år gamla?