Börja rida

ylvalill

Trådstartare
Dottern, snart 5 år, har börjat tjata lite smått om att få börja rida. Hon är rätt ofta med mig i stallet men tycker att min häst är på tok för stor, och håller sig helst lite på avstånd. Helst vill hon ha en egen häst men jag har sagt att då måste hon först lära sig att rida och sköta om en häst. Framför allt vill jag kolla först så att intresset består innan det känns riktigt aktuellt att köpa en ponny. Samtidigt är jag lite allergisk mot ridskolor, har en del fördomar om att det bara är griniga ponnyer som barnen åker runt, runt på medan de får lära sig att dra hårt i tyglarna och sparka med benen. :cautious:

Så frågan är alltså, hur introducerar man bäst barnen i ridningens underbara värld? Känner tyvärr ingen som har en snäll ponny i lagom storlek, annars kanske det hade varit det allra bästa, att låna en ponny någon dag i veckan, eller? Nån som har några bra tips? Kanske är mina fördomar om ridskolor inte helt befogade, men kan barn verkligen få ut någonting av ridskoleverksamhet när de bara är knappt 5 år gamla?

Sv: Börja rida

Kolla in ridskolorna i närheten, det finns både bra och dåliga sådana, det är fördomsfullt att tro att alla är dåliga. För barnet är det oftast minst lika viktigt med kompisarna som med ridningen och det är inte omöjligt att ni kan hyra favorithästen någon gång för lite extra hästtid och ridning.

För mig har det varit A och O att hitta en vettig ridskola åt mitt barn.

Jag kan omöjligt ge henne den kunskapen som en bra ridlärare kan, med sits, hållning etc.. Dessutom lyssnar hon mycket bättre på andra vuxna av någon underlig anledning ;).

Nu ska hon börja andra omgången av "ridlekis" och det har varit toppen, min dotter fyllde 4 år när hon hade sin första termin på ridskolan.

Tack för era svar! Kanske borde jag försöka övervinna mina fördomar och kolla upp ridskolan lite närmare ändå. Tyvärr finns det inte så många att välja på inom rimligt avstånd där vi bor om man inte vill åka allt för långt.

Kan säkert tänka mig att kompisarna blir viktigare om ett par år eller så, men än så länge är det hästarna och att få rida som lockar för dottern.

"Ridlekis", vad är det? På vilket sätt skiljer det sig från vanliga knatteridgrupper?

En bra, seriös ridskola med utbildad personal är tveklöst den allra bästa grund man kan få! Tråkigt att du fått annat intryck. Många ryttare som inte har ridskolebakgrund upplever jag faktiskt har ganska stora kunskapsluckor. Åk o titta o lyssna runt! Knattegrupp, hästlekis, ridlekis etc är mest olika benämningar på ungefär samma sak. Kolla med dr ridskolor som verkar aktuella vad de har att erbjuda, och hoppas att du sedan får anledning att ändra uppfattning :-)! Lycka till!

Senast ändrad:

Har själv många år på ridskola som grund, en seriös ridskola med utbildad personal. Upplevde dock att det mesta dessa år gav var gemenskapen med kompisarna, det jag har lärt mig om hästar har jag mestadels från de avels-/utbildningsstall jag hängt i samt från mina egna erfarenheter som hästägare. Kan tillägga att jag dessutom är bokmal som nog läst det mesta som finns av svensk hästlitteratur... :p

När det kommer till ridningen är jag en av dem som i vuxen ålder gått över mer till den akademiska läran och jag har därför lite svårt för den ridning som man ofta ser på ridskolor, ridning som lätt blir lite väl hårdhänt i mina ögon. Har dock full förståelse för att det blir som det blir och kan inte säga att jag har nåt bra koncept för hur man skulle kunna lära ett helt gäng nybörjare i grupp att rida på något annat sätt, i alla fall inte utan att hoppa över just det där med "ett helt gäng"...

Tråkigt att du har den inställningen till ridskolor. Jag började på vad min ridskola kallade för Hästis vid fem (skulle fylla sex) års ålder och det gick ut mycket på att lära sig hantera hästar, hur man beter sig i ett stall, borsta, leda m.m. Sedan började jag med lektionsridning med en halvtimme ridning och en halvtimme teori i veckan. Jag blev aldrig någon stalltjej som hängde där för kompisarnas skull utan det var enbart för hästarna.

Visar mitt/mina barn intresse för hästar kommer jag säkerligen vilja att det/de börjar på en (bra) ridskola för att få en gedigen grund att bygga vidare på.

Huvudsaken med ridskolan är ju att tjejen ska få borsta/gosa/sitta på en häst i lagom storlek och insupa hästmiljön anpassat till henne. Så strunta i inriktningen så länge. Välj en ridskola med snälla ponnies som har ridlekis (lite ridning och mycket skötsel och kanske dom bygger ett pappstall och lär sig skillnaden på hö o halm).
Och då tycker hästmorsan oftast att det där kan dom väl lära sig hemma och vill ha mer valuta för pengarna och anmäler ungen till en ridgrupp där det blir krav och inget mys alls medans fotbollsmorsan skjutsar sin unge till fotbollslekis med iver.
Hästmorsan skjuter sig i foten...

Huvudsaken med ridskolan är ju att tjejen ska få borsta/gosa/sitta på en häst i lagom storlek och insupa hästmiljön anpassat till henne. Så strunta i inriktningen så länge. Välj en ridskola med snälla ponnies som har ridlekis (lite ridning och mycket skötsel och kanske dom bygger ett pappstall och lär sig skillnaden på hö o halm).
Och då tycker hästmorsan oftast att det där kan dom väl lära sig hemma och vill ha mer valuta för pengarna och anmäler ungen till en ridgrupp där det blir krav och inget mys alls medans fotbollsmorsan skjutsar sin unge till fotbollslekis med iver.
Hästmorsan skjuter sig i foten...

Ok, du kan nog ha en poäng där. Gjorde en sökning och hittade nåt de kallar just "ridlekis" inte så långt härifrån, så nu har jag mailat och frågat om de har lediga platser. De enda ridskolor som finns på rimligt avstånd verkar bara ha "knatteridning", vilket verkar gå ut på att småbarnen blir runtledda på ridskolans hästar av äldre barn i ca 30 minuter per vecka. Eftersom ridskolorna dessutom verkar ha rätt få ponnyer, mest större hästar, så tror jag inte detta är ett alternativ för min dotter som ju tycker stora hästar är lite för läskiga än så länge.

Tråkigt att du inte hittar något bra ställe med typ ridlekis, då är det mest bara att barnet får vara med dig istället och lära sig hur du gör och få vara med borsta på ett ben osv. Det ordnar du. Hästarna brukar kunna ta hand om de små, beroende alldeles på häst förstås. Det finns ponnyer/ hästar (professorer i olika åldrar) som verkligen tar hand om de små ryttarna och så länge de inte ställer för stora krav sedan börjar de testa de små och det finns de hästar/ ponnyer som verkligen struntar i vad de har för ryttare i sadeln. Tar ingen hänsyn alls till om det är en mycket liten skrutt.
Ni får hitta ställe utomlands eller i Sverige som tar emot hela familjen under kursvecka, där barnet får lära sig ordentligt också där men innan kanske ha börjat lite hemma!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 285
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 640
Senast: Sesca
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama