Börja rida äldre häst?

Mili

Trådstartare
Har planer på att skaffa min första häst. Grannen har två mycket vackra amerikanska varmblod som han mer än gärna skulle ge mig helt gratis. Hästarna är gamla travare, men är även inridna. Har dock inte blivit tränade på närmare 10 år utan enbart gått i hagen året runt. Den äldre valacken är ca 26 år och den andra valacken 24.
Båda kommer bra överens med varandra, är supersnälla och är väldigt pigga för sin ålder. Den äldre hoppar till och med ur hagen då och då :)

Min fråga lyder: Tror ni att det är möjligt att träna in dessa två till ridhästar, främst för terrängridning och annan hobbyridning?

Kan tänka mig att musklerna behöver tränas upp lite före och jag gillar utmaningar. Min största oro är att ridningen skulle kunna skada dem då de inte har blivit tränade på så många år och är så gamla som de är.

Skulle på något sätt samtidigt kännas som passliga hästar som första häst, eftersom de inte kräver så mycket av mig utan är ganska vana att bara vara inne i stallet å ute i hagen dag in och dag ut. På så sätt får jag möjlighet att börja bygga upp mina stallrutiner och komma in lite i allt som hästägare innebär. Hästarna kräver helt enkelt inte så mycket av mig till en början. Eller tänker jag helt fel? :)

Skulle vara tacksam om jag kunde få lite tankar och åsikter :)

Föredetta travare som bara stått i hage i 10 år som är över 25 år gamla hade jag inte hoppats på mer än promenadkompisar, men det kanske är det du menar med terrängridning?

Har planer på att skaffa min första häst. Grannen har två mycket vackra amerikanska varmblod som han mer än gärna skulle ge mig helt gratis. Hästarna är gamla travare, men är även inridna. Har dock inte blivit tränade på närmare 10 år utan enbart gått i hagen året runt. Den äldre valacken är ca 26 år och den andra valacken 24.
Båda kommer bra överens med varandra, är supersnälla och är väldigt pigga för sin ålder. Den äldre hoppar till och med ur hagen då och då :)

Min fråga lyder: Tror ni att det är möjligt att träna in dessa två till ridhästar, främst för terrängridning och annan hobbyridning?

Kan tänka mig att musklerna behöver tränas upp lite före och jag gillar utmaningar. Min största oro är att ridningen skulle kunna skada dem då de inte har blivit tränade på så många år och är så gamla som de är.

Skulle på något sätt samtidigt kännas som passliga hästar som första häst, eftersom de inte kräver så mycket av mig utan är ganska vana att bara vara inne i stallet å ute i hagen dag in och dag ut. På så sätt får jag möjlighet att börja bygga upp mina stallrutiner och komma in lite i allt som hästägare innebär. Hästarna kräver helt enkelt inte så mycket av mig till en början. Eller tänker jag helt fel? :)

Skulle vara tacksam om jag kunde få lite tankar och åsikter :)

Kroppsligt sätt kräver travare mycket uppbyggnad för att klara ridning för att ses som hälsosamt. Har de stått så länge iom åldern hade jag nog inte orkat lägga ner så mkt energi faktiskt på att få dem ridbara..
Muskler kan vara jättesvårt att bygga på äldre hästar

Tråkigt nog har de ju även åldern inne för att när som trilla av pinnen sas.. utan jag tycker nog att de gott och väl kan fortsätta skrota i hagen och kanske handpromeneras då och då.
De har stått så himla länge och det kan vara påfrestande för en gammal kropp att då plötsligt börja tränas igen

Okej, lite som jag befarade. Hade nog tänkt mig lite mer än promenadhästar.
Blir väl nog att tänka på någon lite yngre läromästare då istället.
Känns dock lite synd att så vackra och duktiga travhästar bara har lämnats att gå i hagen år ut och år in.
Tack så mycket för era åsikter! :)

Jag har en 26åring som förra året stod i ett år. Detta är ju självklart stor skillnad om man jämför med så många år som dom har stått. Men jag tycker att du kan prova att skritta dom lite längre sträckor för att sedan se hur det utvecklar sig. Om du ser att det inte går framåt så är det kanske bara promenadhästar dom ska vara. Men om det faktiskt går bättre än vad man förväntar sig så är det bara att fortsätta. Dock VÄLDIGT lugnt. Jag tycker också att en veterinär borde kolla på dom först. :) Min 26åring är iaf i bra kondition nu, rids ordentligt 5 dagar i veckan, joggas en dag och vilar en. Så det gäller bara att hålla koll på dagsformen och att inte pressa dom för hårt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 690
Senast: Willys
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur