Börja på ridskola efter lång tid som medryttare?

karini

Trådstartare
Är det någon som gjort det? Vad är era erfarenheter ifrån det? Hur fungerade det att börja rida lektioner och lektionshäst efter att enbart ha ridit privathäst under en längre tid?

Är nyfiken på att få era erfarenheter då jag funderat på om ridskola kanske kunde vara något för mig under en liten period framöver. Har tidigare varit ganska negativ till ridskolor och är lite fundersam på om jag kommer att trivas och utvecklas om jag går från känslig, pigg och framåt privathäst och privatlektioner till ridskolehäst och stora lektionsgrupper? Dock har jag ridit väldigt lite lektioner de senaste åren så det finns massor av saker att slipa på vilket gör att jag också får lite prestationsångest vid tanken på gruppridning.

Alternativen är att inte rida alls eller att försöka ta kontakt med min gamla medryttarhästs ägare som jag tyvärr tappat kontakten med. Då jag har mycket i skolan just nu och känner mig väldigt pressad av det tyckte en kurator jag träffade igår att jag borde börja rida igen, men jag känner att det känslomässiga engagemanget med medryttarhästen nog kan bli för mycket just nu och att ridskoleridning kanske är bättre? :confused:

Tacksam om ni skulle vilja dela med er av era tankar och erfarenheter!

Sv: Börja på ridskola efter lång tid som medryttare?

De flesta ridskolor brukar erbjuda möjlighet att prova på en gång eller två innan man bestämmer sig för att binda upp sig för en hel termin. Själv har jag varvat medryttarhäst, ridskola och privatlektioner de senaste åren och jag tycker det är en bra mix. På ridskolan får man prova på många olika sorters hästar och man får fler verktyg att lösa olika problem på olika hästar. Man får också tips på många roliga övningar vad gäller dressyr o.s.v. och jag tycker det är inspirerande att ha saker att testa själv sen.

Jag för ofta anteckningar över ridlektionerna för att dels komma ihåg vad ridläraren sagt jag behöver jobba/tänka på, vad som funkade bra och vilka övningar vi har gjort. Det är jättebra att ha att bläddra i när man blir oinspirerad ibland när man tränar själv med medryttarhäst. Det är också jättebra att jobba igenom sina fel och brister i ridningen som man drar på sig när man mest rider själv. Det som är bra med ridskola är ju att det lätt går att ringa och avboka så det har varit bra under stressiga perioder i livet när jag helt enkelt känt att jag inte har kunnat ta på mig det engagemang som medryttarhäst kräver, har inte tyckt det varit ärligt mot ägaren.

Det enda negativa är att ridtiden är fastställd och det inte alltid finns tid att jobba igenom en lite stelare häst som har svårare att komma loss och det inte är alltid som man hinner med att under lektionstiden få den att jobba korrekt. Jag är noggrann med att välja ridskola där hästarna har mycket utevistelse och går max två lektioner per dag, i enstaka fall tre lektioner. Att komma som sista ryttare till en häst som redan gått tre lektioner innan är inte alltid så kul tycker jag.

Jag tycker inte du har något att förlora på att i alla fall testa nån gång eller två och se hur du känner.

Tack för ditt svar!

Såg att en ridskola i närheten erbjöd en prova på lektion, så jag ska nog kontakta dem och ge det ett försök!

Jag håller med om att det känns lite stressande att man inte kan rida så länge som man själv och hästen behöver. När jag bara rider en gång i veckan tar det ganska länge innan jag är uppvärmd och avslappnad nog att verkligen börja inverka på hästen, men det kan säkert vara bra att pressa sig lite med, ibland blir det nog lite väl avslappnat och kravlöst alltför länge när jag rider själv.

Bra det där du sa om antal lektioner per dag, ska kolla upp hur mycket de går och om möjligt välja en lektion tidigt på kvällen alltså!

Jag har inte varit medryttare, men har bara ridit egen häst i 4-5 år. Började rida på ridskola för ett tag sen och det är ganska trevligt :)

Visst är det ju inte samma sak som att rida själv på egen häst, då man kan bestämma själv vad man vill göra och hur man ska göra om det går dåligt, men å andra sidan kan det vara bra att lära sig rida hästar även när man har bestämda direktiv.

Sen om man vill utvecklas så kan det ju vara bra att kolla lite på utbudet av hästar. Jag valde bort "min" klubb direkt eftersom de har mest ponnyer och halvutbildade hästar.
Nu är väl inte den ridskolan jag rider på någon superridskola heller, hästarna är ganska medelmåttiga, men det funkar för tillfället. :p

Jag började på ridskola när jag blev hästlös för 3 år sedan , då hade jag enbart ridit min egen gamla islänning i många år som då avlivades , innan det hade jag inte ridit på ridskola sedan tonåren. Jag är nu lite äldre än du , så det var läänge sen !
Jag tyckte det var fantastiskt roligt , inte minst för den sociala biten när man ridit själv hemmavid så länge. Det gäller ju att komma i en grupp man trivs i , och försöka släppa prestations ångesten.
Du är ju där för din egen skull och alla har olika anledningar när man rider som vuxen har jag märkt , många vill komma ifrån och släppa vardagens krav en stund och " andas häst " , de ställer inte så höga krav på sej själva utan åker en gång i veckan för trevnadens skull.

Jag red då 2 terminer och nu rider jag höst terminen igen då jag blev hästlös igen. Det är ett bra sätt att hålla sej igång på utan några krav. Jag tycker det är lika kul denna gång !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 640
Senast: Sesca
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka