Börja om från början

Vimsan

Trådstartare
Eftersom jag hoppar runt med foten i gips så har min valack fått oplanerad semester sen den 7 april och jag kommer ha gips MINST 5 veckor till.
Han gick från tävlingkondition till semester i hagen på en dag :(

När det är dags att sätta igång honom igen tänkte jag börja om från början.
Ja inte som när men rider in en unghäst, utan mer som man tränar och rider en häst som man tex nyligen har köpt eller fått låna.

Varför? Jo, i hopp om att få till en bättre ridning! Få borta alla gamla olater och börja på noll. Han är en ganska seg häst som lätt hamnar på bogarna och blir tung i handen. Det vill jag få bort!!
Vill få med mig bakben och rygg från början, inte harva runt på en volt och slita i en oaktiv trav. Få honom att bli snabbare i reaktionerna och förstå hjälperna bättre genom att vara tydligare. Jag vill ha bort taktmissarna i traven, de abrupta stoppen i övergången mellan galopp och trav och den låsta överlinjen.

Det låter enkelt... men HUR gör man :crazy:
Jag har ju ridit honom sen han var liten och han är 14 år så det är lätt att falla tillbaka till gamla rutiner, men jag vill ändå försöka.
Ser detta som ett perfekt tillfällle att försöka ändra på en gammal häst och ryttare ;)

Hur hade ni gjort om ni fick början om?
Vart ska jag börja?

Alla tips och idér tas tacksamt emot!
Jag har gott om tid att läsa och lära :D

Sv: Börja om från början

Det allra viktigaste tror jag är att ta hjälp av någon, det är oerhört svårt att ändra på flera år gamla vanor. Om det sedan är en tränare eller en kompis spelar inte så stor roll, bara h*n har koll på hur du ridit hästen tidigare :)

Själv skulle jag nog försöka rida så mycket utomhus som möjligt, det blir alltid lite annorlunda mot när man rider runt på samma bana som man alltid gör.. Alltså, ut och dressyra i skogen, på ett fält eller på grannens gräsmatta (:devil:)! Då kanske du kan få lite fart i pållen också!

Lycka till!

Om jag hade råd så skulle jag ta en genomgång på hästen, equiterapeut eller hästfysiolog i förebyggande syfte!

Det brukar vara en himla skillnad även efter liten behandling att rida efteråt. Dessutom skulle jag försöka ta mig själv för en genomgång med massage och kanske träffa en kiropraktor i förebyggande syfte för att kolla att man själv är bra i kroppen :)

Sedan tror jag också mycket på att rida utomhus över stock och sten om man har möjlighet.

På ridbanan skulle jag nog ha en del travbommar både på marken och lite upphöjda.

Sedan om det går att rida för instruktör i alla fall en gång i veckan kanske de första 4 veckorna eller nåt och berätta för denne om dina tankar om en nystart och då berätta vad era svagheter är och vad ditt mål är!

Lycka till!

Självklart tar jag hjälp!
Jag har sån tur att jag hästen uppstallad hos min "vardags" tränare.
Har berättat om mina planer för henne och som du skriver sa hon att det är väldigt svårt att ända på gamla vanor.

Nu är det ju så att jag rider ut väldigt mycket, rider bara 1-2 gånger i veckan på banan och då värmer jag alltid upp i skogen. Och det tänkte jag inte ändra på. Jag försöker hoppa en gång i veckan plus att vi varierar ridningen med körning.

Grannens gräsmatta låter dock lockande :angel:

Ja, undra hur jag är i kroppen efter 7 veckors kryck-hoppande :o

Bra förslag att gå i genom hästen :idea: (och mig)

Rider ut gör jag som sagt mycket men bommar kan vi ha bra nytta av.

Tränar gör jag minst 1 gång i veckan så det är redan med i beräkningarna.

För er som inte vet, tävlar vi LB upp till LA:4 och tränar LA:6 och uppåt ;)

Kanske börja med att "lära om hjälperna"? Iom att du skriver att han inte är så alert så kanske det kan vara en idé att lägga lite fokus på det där grundläggande; lätt skänkel = framåt NU och inte tio sekunder senare. Verkligen checka av att gas och broms fungerar utan fördröjning.

Märker själv hur lätt det är med lite trögare hästar att glömma bort att verkligen vara konsekvent i hjälpgivningen.

låter som en fin idé.
MEN jag tror inte att en förändring kommer ske så drastiskt som du vill och hoppas på.
Förändringar sker genom träning, och det finns ingen som vilar sig i form.
Du måste tänka på att du kommer efter den långa konvalicensen vara långsam och lite mindre känslig i dina hjälper. kanske lite ostadig och t.o.m vinglig.
om så är fallet är det en omöjlighet att helt plötsligt kräva att hästen ska gå bättre än någonsin!

jag tror du måste jobba med din själkänsla, dina kort och klångsiktiga mål, kondition och ridning för tränare i större utsträckning om du vill utvecklas mer med din häst.

Kanske börja med att "lära om hjälperna"? Iom att du skriver att han inte är så alert så kanske det kan vara en idé att lägga lite fokus på det där grundläggande; lätt skänkel = framåt NU och inte tio sekunder senare. Verkligen checka av att gas och broms fungerar utan fördröjning.

Märker själv hur lätt det är med lite trögare hästar att glömma bort att verkligen vara konsekvent i hjälpgivningen.

DET ska jag vara noga med när jag väl kommer upp i sadeln ingen!
Tack :bow:

Nä, jag förväntar mig inte att vi är ett OS ekipage efter vilan :p

Har longerat hästen med chambong nu under 2 veckor så han är lite igång.
På måndag ska gipset bort och jag hoppas att jag kan rida så snart som möjligt :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 720
Senast: Milosari
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka