Börja med L:D ?

J

Jojjo811

Hittar inga pay n´jump eller dyl i närheten så kan man börja med att hoppa Lätt D med en 7-åring som aldrig tävlat?

Absolut inte för att vinna men ja ..:p

Sv: Börja med L:D ?

Varför inte? Jag vet inte hur höga hindrena är i LD i och för sig, men jag tror vi hoppade en LD som clear round förut så det kan väl inte vara alltför invecklat?

Det var en tjej som sa att man verkligen inte kunde börja med det (:crazy: ) så jag blev lite funderam bara ;)

Självklart kan man det. Jag började hoppa LD-klasser första gångerna som min ponny tävlades. Alla dessa pay'n'jump-klasser har ökat lavinartat de senaste åren. (Imo.)
LD för D-ponny är max 80 cm så det är säkert en baggis :) Många LD:er rids dessutom med bedömning clear round.

Varför inte?
Tycker det låter klokt att börja med det lättaste. ;)
Du kan ju också starta avd. B om du vill så behöver du bara rida som en clearround.

Det är precis vad jag ska göra på söndag, tävla en 7 åring för första gången och det får bli LD, för jag hittar inte heller några clear rounder häromkring just nu.

Höjden är säkert inget hinder, det enda som jag tänker på är LD på lokal, visst det är clear round bedömning, men det trista är då efter tre vägringar så är man ute. är inte hästen van, så känns det ju inte så kul att bara komma inpå banan för att sedan gå ut....:(
Även om man inte åker dit för att vinna så är det trist.....
tycker iallfall jag.
Riktiga CL är då roligare för ryttare som int har så vana hästar och då få träna på att komma runt oavsett antal vägringar.......

Jag tycker det är bra idé, okej visst om din häst stannar tre gånger då är du ute. Men om du tycker att du har en bra häst du vet klarar av en L:D hur lätt som helst tycker jag bara du ska göra det. Jag har också tänkt mig att börja på en normal låg klassa dom första gångerna... :)
det kommer gå jätte bra, lycka till.

Kan din häst hoppa en bana utan att stanna på träning så kan den ju det på tävling också...men stannar den på träning så kanske du ska vänta med tävlandet ett tag...en del hästar lär sig att dom får gå ut om dom stannar tre ggr på tävling o det är ju inte så bra...

Men...Nu blir jag förvirrad, man måste väl starta med att rida hästen i 2 felfria ritter i avd. B innan man får gå upp i avd. A överhuvudtaget? Oavsett ålder på hästen.

jaha :D Vilken tur, jag hade missuppfattat det hela. Då får min häst tävla i avd.A nästa år då hon fyllt 7 fast hon aldrig tävlat....:)

Precis så.....tyvärr....då är det bara att börja om...det lär dom sig sååååå snabbt:devil:

Du kanske ska uppdatera kunskaper lite :smirk:
Avdelning B är inte längre en unghästavdelning utan alla ryttare får starta alla hästar i avdelning B i hoppning. Enda undantaget är B-ponnyer som aldrig får tävlas av ryttare äldre än 13 år (hopp) eller 14 år (dressyr och ft).

Klart man kan det om man är tränad för uppgiften.

Enda gången man bör starta på lägre höjder (tycker jag) är om hästen är lite osäker eller man inte har så bra träningsmöjligheter för att hoppa banor.

njae, när man känner att häten är redo. Har en bra galopp o konmdition, är helt säker på höjden, har hoppat flera olika typhinder, o när ens tränare tycker att man är redo.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg