Börja med kandar

Emale

Trådstartare
Hej!

Nu behöver jag hjälp av er som kan det här med bett och kandar!

Jag har börjat fundera på att införskaffa ett kandar. Men jag har aldrig ridit på det tidigare och är väldigt osäker på vad för bett jag ska köpa.

Först och främst, bridongbett, vad är egentligen skillnaden från ett tränsbett? :confused:

Och vad för stång ska jag köpa?

Tränaren säger en med lite tungfrihet, men jag vet inte om min häst skulle trivas på det? Experimenterade lite då hon var ung och tävlade hoppning och hade tendens att lägga sig i handen mot hinder. testade då pelham, som hon gick super på, och jaktkandar(tror jag det heter), med tungfrihet. Hon hatade jaktkandaret, gick bara och gapade och jag tror det var tungfriheten hon verkligen inte gillade...

Så är en stång utan tungfrihet lämplig? Vad är mildast?

Sv: Börja med kandar

mindre ringar på bridong (och finns i smala storlekar medans tränsbett har stora ringar och finns i flera olika storlekar, smala som tjocka)

det bästa är ju att låna olika stångar och prova så hör dig runt bland vänner =)

**KL**
Lånar tråden lite, hoppas det är ok. Har nämligen också börjat fundera på kandar. Är det skillnad på hur skarpa de är, och i så fall, hur ser den skarpare respektive mildare ut?
/u

Man måste utgå ifrån hästens mun. Det är svårt att direkt hitta en stång och bridong som hästen trivs med. Man får räkna med att testa runt och det kan innebära att man får lägga ut lite pengar. Men det går ju förstås att sälja samtidigt.

Det absolut enklaste är att köpa en vanlig stång åt det med låg och bred tungfrihet och korta stänger (milt, bra när man är "nybörjare" på kandar själv). Det finns förstås dyrare som har bättre kvalité på metallen (går att böja).

Vill du har tips på märken kan jag skicka PM.

Jag tycker inte tungfrihet är att rekommendera.... trycket från bettet hamnar på lanerna istället för tungan och jag kan bara tänka mig hur ont det skulle göra... =/ antagligen det din häst protesterade mot ;)

Tack för alla svar!

Det låter som det kan bli dyrt det här:o

Känner tyvärr nästan bara hoppryttare, så det är svårt att låna och prova. Särskilt som min "häst" egentligen är en ponny, så jag måste ju ha en mindre stång.

Ska ringa tränaren å fråga igen vad hon tycker, men det blir förmodligen till och testa en rakare stång eller möjligen en med liiite tungfrihet. Ska ut och titta lite vad som finns i affärerna:)

du kan kolla på beg. marknaden också efter stänger, även om jag tror att få gör sig av med bett och dylikt, jag gör iallafall inte det för det kan vara bra att ha.
men alla stänger är inte svindyra heller, jag har både globus och sprenger, så priset har varierat kraftigt om man säger så. men det brukar gå ganska fort att hitta en som de funkar bra på, oftast behöver man inte en direkt avancerad stång, mina hästar har alla utom en föredragit utan tungfrihet t.ex.

det är ju olika. min trivs bättre med en låg och bred tungfrihet än en rak stång. han har dessutom fått korta skänklar nu för han pillar in stängerna och tyglarna i munnen innan jag börjar rida. :p ridmässigt har jag inte märkt någon större skillnad på skänkellängden.

det varierar även vilken stl man ska ha på betten, min har bridong i samma stl som tränsbett men stången en stl större annars klämmer överskänkeln.

så man får verkligen prova sig fram! men börja med nåt basic, en rak böjd stång och tredelad bridong tex. tänk på att ta så smala bett som möjligt! finns inte mkt plats i en ponnymun.

Jag tycker att du ska känna efter i munnen på hästen, hur känns tungan? Hur känns lanerna? Har den hög eller låg gom? Har den tjocka eller tunna läppar? Har den trångt eller brett mellan lanerna? Då kanske du direkt kan utesluta vissa bett, och det blir lite billigare... Annars kan ju idé vara att gå till en tränare som har erfarenhet och kanske har flera olika stänger som du kan prova mellan? Så kan ju tränaren lotsa dig vidare även med ridningen på stången sen :)

lite kl tror jag...

Skänkellängden tycker jag har stor betydelse. En lång skänkel ger "segare" inverkan på kedjan, man kan röra handen mer och större, både inverkan och eftergift går långsammare. En kort skänkel blir mer direkt - både tar och ger snabbare - man kan/får använda mindre rörelser med handen. Så jag vet inte, beror på hur man tänker... vad är skarpast? Allt beror ju på hur man rider och hur man använder bettet... :)

Till alla;

Tack så mycket för er hjälp!

Nu känner jag mig mycket klokare:)

Kom på att min ponny nog har "hästsize" på munnen, 11,5 i vanligt och 12,5 på stång. Så då kanske d går att låna av min tränare. Ska kolla med henne igen imorgon å se om hon har ngn stång i strl 12,5 liggandes som jag kan prova. Det vore ju enklast.

Annars ska jag köpa en stång på 12,5 och 12 mm brett, med korta skänklar och, till att börja med utan tungfrihet. Jag har en känsla av att hästen kommer funka på det, men när hon vant sig lite vid det tänkte jag prova ett med lite tungfrihet också, för att se vad hon föredrar.

Bridongen är ett smalare och smidigare bett än tränsbett, mindre ringar. Upplevs oftast något skarpare än enbart tränsbett. Ska generellt sett vara 1 cm kortare än stången.

lite kl tror jag...

Skänkellängden tycker jag har stor betydelse. En lång skänkel ger "segare" inverkan på kedjan, man kan röra handen mer och större, både inverkan och eftergift går långsammare. En kort skänkel blir mer direkt - både tar och ger snabbare - man kan/får använda mindre rörelser med handen. Så jag vet inte, beror på hur man tänker... vad är skarpast? Allt beror ju på hur man rider och hur man använder bettet... :)

Du har helt rätt.
Jag har fått rådet att oerfaren ryttare gärna ska använda sig av långa skänklar, just för att det blir mindre skarpt/mer mjukt och elastiskt när man tar sina små tygeltag.
Korta skänklar tar direkt och ger skarpare verkan.
Rent tekniskt är långa skänklar (=större hävstångsverkan) skarpare om man tar rejält, men riktigt så stora tygeltag ska man kanske inte ta...

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 347
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 792
Senast: tuaphua
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V