Börja köra "seriöst"

T

Tomaten

Kör lite då och då med pållen och tycker det vore roligt attt köra lite mer seriöst och kanske(väldigt mycket kanske) tävla nåogn gång. Jag är dock nybörjare på "vanlig" kärning, har kört travhästar men aldrig dressyr,precission eller maraton(om man inte räknar tokrundorna i skogen;))
Vad ska man ha för utrustning? just nu har jag en travsele och en typ av rockard, tycker själv att den är rätt fin. och till den har jag en travsele. Är det bättre att ha en vanlig bröstsele eller?

Vad kan man tävla i?Måste man tävla i alla tre momentet på en gång? jag har ju ingen maraton vagn och kommer förmodligen inte att kunna köpa mig någon heller inom de närmaste åren. :smirk:

Ja berätta lite grann vad ni tycker är bäst!! :bump:
har försökt att söka lite på internet men jag hittar ingenstans det står några sånna typiska nybörjar grejer!

Sv: Börja köra "seriöst"

Det du behöver för tävling är ju svängel på vagnen, draglinor och baksele. Jag är ingen expert på olika selar men antingen går det väl att kompletera travselen med det eller så köper du en komplett bröstsele. Du kan tävla med rockarden också fast det är väl inte vad som ger högst poäng/är smidigast. Men möjligt är det ju! Maraton kan du köra med rockard, bara den väger 90 kg + kusk och groom. Bästa sättet att komma igång att träna är ju att ha nån att träna för. Finns det några aktiva kuskar i din klubb som du kan få hjälp av? Eller i närheten av där du bor? Vi har här uppe en tävling med bara dressyr och precision i början av säsongen för att marken/naturen inte är reda för ett maraton än. Annars kan du ju starta en tävling och inte köra maratonmomentet. Men det tycker jag du absolut ska göra! Det är ju så kul!! Annars är ju maratonvagn det bästa om man bara ska ha en vagn, men de är ju inte helt gratis tyvärr...
Lycka till med körningen!

Vad du MÅSTE ha för att kunna använda din rockard till travselen är en kort bredbrösta och draglinor/svängel.

Det är inte schysst att låta hästen dra med magen. En sån brösta kostar ca 500 spänn. Och draglinor kan du göra själv, likaså svängel. Sök ite på andra trådar här så hittar du nog både bilder och förklaringar.

/jenny

/jenny

dra med magen???:eek: aldrig att min häst drar med magen....man har väl en brösta för att han ska dra med den?

Om man kör maraton med rockard, var gör man då av gromen?hehe, har bara sett när de står bakpå liksom.

Då får den sitta bredvid kusken. (finns vissa rockarder som man kan montera fast en ståplatta bak för groomen)
med en rockard sladdar du inte på samma sätt som med en maratonvagn, o groomen behöver inte häva svängar, utan med en rockard fungerar groomen mest som kartläsare o hålla koll på tiden.

Jo, en travdäckel är gjord för lätta vikter, och man fäster skaklarna Hårt i däckeln, då drar den med däckeln/magen. Förbygel/brösta är ju bara till för att hålla den kvar på plats.
Men du har kanske travdäckel med träningsbrösta och draglinor? Då drar den ju delvis med dem såklart :)
Men skillnaden på travdäcklar o bröstsele är ju att skaklarna ligger löst i en bröstsele medans travet surrar fast sina eller har QH, då är det knappt lönt att ha draglinor ju.

Förstår du?
Det är ju svårt att över nätet få med alla sina tankar.
/jenny

Nu ska jag bara berätta hur jag gör. jag drar igenom skaklarna i öglorna(heter säker något speciellt men du vet nog vad jag menar), fäster bröstan och låter rockarden glida tillbaka en bit så det blir tyngd i bröstan, sen surrar jag fast, så jag ahr väldigt svårt att tro att han drar med magen....:smirk:

*knapp lån*
En liten fråga igen, har ju kört med bröst sele en gång men då "slänge" sig rockarden från sida till sida i traven, nu hadde vi ju varken baksele eller draglinor men hur skulle dessa avhjälpa det...?Tycker det är rätt svårt då travselen är det enda jag kan och vet någorlunda hur det ska sitta...

Har nog inte riktigt koll på det där med draglinor heller om jag ska vara ärlig, har försökt kolla på internet men inte hittat något, så om någon kunde förklara, visa bilder för mig vad det är??

hehe, nu har jag fått lite länk tips och börjar fatta HUR hästen ska dra, så nu ska jag till mormor och morfar, sno en svängel, ta med min långa brösta hemifrån(det får fungera som draglinor, borde ju gå lika bra,eller? och göra ett lite annorlunda fästen för skaklarna!:bump: ska talite kort så ni får se min skapelse om det är godkänt eller om jag är helt ute och cyklar!

Använder du inte draglinor eller baksele är ju däckeln den enda delen som inverkar på vagnen, och ligger skcklarna mycket löst i däckeln kan det nog svänga lite då. Draglinorna ska ju gå från bröstan och till en svängel som sitter i vagnen, hästen får då lite bättre rörlighet eftersom svängeln följer dess rörelse. Bakselen fäster du i skackeln och när hästen står i drag, alltså draglinorna är spända ska du få in en tvärhand mellan baksele och rumpa. Om inte det stadgar upp vagnen kan du ju spänna åt skackelremmen/öglan lite, fast skackeln ska i alla fall kunna röra sig fram och bakåt utan att hästen drar eller bromsar med däckeln.

Här är väl den bilden jag har där man ser draglinorna bäst. Du ser linorna från bröstan till svängeln. När han drar där nu ser du att bakselen inte bromsar upp bakifrån då.
DSCF0061.jpg

Här har du också en bild på min svängel , en som är mycket lätt att göra själv, för jag antar att du inte har nån nu. Går att sätta på rockarden.

Blev du nå klokare??

Tack, man blir klokare för varje dag:bow:

är svängeln i trä? mormor och morfar har några liggande på deras vind, om de är fräscha tänkte jag ta en sån och prova...

Halloj
ang. att din rockard svängde. Det är för att i en vanlig "skit" bröstsele som du nog provat så ligger ju skaklarna i skakelremmar, plus att hästen tvingas dra i järndraglinor aka skaklar. Då följer ju vagnen med i bogrörelserna=hämmar bogrörelserna och kan ge upphov till skav på bogen.
Den bild som Nora visar är på en BRA bröstsele, där drar clicken bara vagnen framåt med svängeln, som är rörlig och följer bogarna.

Du kan nog använda gamla svänglar med järnförstärkning. Har en sån själv till en av rockardarna. Den har suttit på en såmaskin innan.
Jag ska nog ta lite kort jag med, såna där infokort att visa nyfikna nyblivna körfrälsingar!
/jeny

Japp det är den! Jag vet inte hur hållbart det är egentligen...men den har då klarat två års tränande och tävlande så jag tror den är rätt säker ändå. Annars kan du ju använda nåt kraftigare. Fast den kan ju inte vara för tung då den som "hänger löst". Hästen ska ju inte dra svängeln, utan dra vagnen via svängeln...

gör det gör det! det är inte förens man lär sig nya saker förens man lär isg vad lite man vet!
ska försöka göra mig av med travselen nu och köpa en ny bröst sele, har tittat på sånna i nylon, de ska ju vara bra men inte så dyra, är ju en fattig liten tonåring:p

Jag provade med den jag hittade på vinden, enligt mig fungerade den bra men bröstan var för lång så det som skulle fungera som "draglinor" hängde lite väl mycket:smirk:

Du kanske kan lämna in den hos en sadelmakare som kan korta linorna? om du har hittat en svängel i trä så borde det fungera utmärkt. Du kan ju alltid lacka de eller nåt så den skyddas mot väta.

Då måste jag bar inflika en fråga som jag funderat på ett tag. Draglinorna måste ju "ta" innan skacklarna gör det i dragmomentet. Det gör ju att en fastspänd vagn så blir ju det svårt att genomföra, kan tänka mig att där gäller det 50-50 på vad det är som drar, draglinor/skacklar. Ja, hur förhåller sig detta?

På min mjölkkärra (gammal tvåhjulig armevagn) har jag två olika "hål" att sticka in seltungan i. Ett där kärran sitter fast och ett där det medges ett "glid" på 10-15 cm. Och med draglinor så borde det vara bäst att använda den breda springan.

Sedan måste jag berätta om bakselen jag köpte, det tog hästen 2-3 ggr att lista ut vad den vad bra för. Och han är jättenöjd med den, det är riktigt roligt att se hur han "skjuter" rumpan i vädret och saktar ner bara för han kan, nedför backarna.

Bakselen är bra den! Lite styrketräning i nerförsbackarna. Skacklarna ska ju kunna röra sig lite i alla fall i däckeln, så att hästen inte behöver dra med däckeln. Är det svårt att se på en stillastående häst kan man ju ha den att gå fram några steg så ser man hur och var den drar, och även så att bakselen inte tar i drag.

Du har så rätt: seltungan ska fästas i det breda fästet på vagnen så att skaklarna är fria från drag vid körningen, men tillåts att skjuta på en aning i nerförsbacke och vid backning, så att bakselen får göra sitt.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 530
Senast: Presto
·
Körning Funderar på att börja träna körning lite mer seriöst med mitt kallblod och ev ut på någon tävling men är helt ny inom detta så...
Svar
1
· Visningar
1 337
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka