Börja köra "seriöst"

Sv: Börja köra "seriöst"

Apropå baksele, första turen hade jag inte riktigt fått till bakselen. Och den var ju ny och stel. Så i första nedförslutet, ett litet sånt, stod bakselen mer eller mindre rakt upp i skyn. DET var en syn för gudarna det. Som tur är, är både hästen och jag lättroade. :D

*lånar knapp*

http://www.cliffords.se/skakelrem.jpg

trär man bara igenom skakeln där eller vad gör man?själv har jag liksom som enn hål/springa i änden av mina skaklar där jag när jag kört med bröst sele trätt igenom en remm, är det samma sak där fast det bara är svårt att se?:)

Den bilden på skakelhållaren du visade är till för skaklar med stopptappar framför o bakom hållaren. Oftast på Giggar. Då lägger man bara skaklarna där och sen justerar man så att man har vikt i skakelhållaren 5-10 kg.

Annars har man snabbkoppling och då skaklar med ögla längst fram. De flesta rockards har det.

Hoppas du fattar :) !

:bow: ne, jag fattade inte riktigt men jag förstår iallafall att en sån ögla inte passar min rockard*suck*

har du rockard med ögla på? Du kan ju öppna skakelremmen och sätta den på rockarden, sen får den sitta på vagnen. Fast travselar har ofta icke-öppningsbara skakelöglor. Min travsele har inte det iallafall.
Fast jag har kört vanlig rockard ändå. Den gick igenom med lite våld o vaselin. med andra ord, inget säkerhetskörande. Och inget man ska ge sig på om man är minsta osäker på hästens uppförande :) Tur man hade snäll häst då.

Jag misstänker att du inte förstod så mycket av detta heller Haha. men tappa inte modet! Letar du sele nu till din rockard?
/jenny

Morr, nu är jag allt seg i huvve, du fattade jag totalt tvärtom mot förra inlägget*hehe*
Kan jag alltså öppna öglar och trä igenom "hålet" i skakeln?
I travselen "lägger" man ju bara in skakeln i öglan och binder fast med andra remmar, så är det alltså INTE på den selen(gölan:p) jag visade?:)

gud vad lite man vet egetnligen.....

Jepp, tänkte se om jag kunde hitta en "riktig" körsele och inte travsele i stället...vill inte ha något skräp men plånboken är vääääldigt liten, barnbidrag kommer man inte långt på. ska spara men är lite nyfiken på olika märken och sådant.

Haha hehe. Jag är kass på att förklara.

Ja, de du visade är öppningsbara, men de är gjorda för att bara föra in skaklarna. Det man kan göra om man har en rockard med påsvetsade ringar längst fram för skakelremmar, är att ta av skakelöglorna från selen och sätta dem på rockarden. Då är det bara att fästa dem när man selar på, det blir mycket säkrare oxå om något skulle hända.

De bästa skakelhållarna är dessa: Men de kostar ofta lite mer. Sitter "alltid" på maratonselarna. De är öppningsbara och säkra. Snabba att öppna och släppa loss skaklarna. och du kan ha skaklar både med ögla och helt släta.

Tsnabbkoppl.jpg

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 530
Senast: Presto
·
Körning Funderar på att börja träna körning lite mer seriöst med mitt kallblod och ev ut på någon tävling men är helt ny inom detta så...
Svar
1
· Visningar
1 337
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Tips på Fiskmiddagar
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur