Börja jogga med jycken

nevin

Trådstartare
Jag ska börja jogga, eller iallafall försöka mig på det. Tänkte ta med mig lillfisen på de turerna, för sällskap och lite träning för honom med.

Kan jag lägga upp hans start precis som min, jag går direkt från soffan och ut i spåret, lägger upp det på 9-10 veckor tänkte jag? Målet är att kunna jogga 5 km på den den tiden.

Han är en väldigt aktiv hund som mer än gärna springer hela tiden vi är ute, men då ingår ju alla pitstop vid kissefläckar och hästbajsar, så det blir ju lite annorlunda att hålla igång hela tiden.

Vad säger ni, en uppläggm´ning på 9-10 veckor, och mål 5 km, är det rimligt?

Sv: Börja jogga med jycken

Kan det säkert vara ett rimligt mål. Ha om möjligt hunden lös åtminstone en del av rundan, så att han kan stanna och lukta och variera sitt tempo. Vatten kan behövas till hunden. Håll inte högre tempo än att hunden tycker det är trevligt att trava med i din takt.

Tack för ditt svar!

Ja, lös kommer han vara, iallafall stora delar av turerna. Sedan är det nog så att han egentligen är i bättre form än jag redan från början, det kommer gå låååångsamt när jag ska ge mig ut......

Att du skulle lyckas köra slut på hunden innan du kört slut på dig själv finner jag mycket otroligt. Att du skulle lyckas ge hunden skador pga överansträngning innan du själv går sönder totalt finner jag ännu mer otroligt.

Då ska det vara en väldigt liten eller väldigt fet hund.

Jag skulle inte låta hunden stanna och lukta. Jobbar man så jobbar man och sniffa får man göra senare. Blir rätt irriterande annars när man själv fått upp flåset och hunden tvärstannar och ska nosa hela tiden. Vatten lär bara behövas sommartid om det är väldigt varmt.

Han är visserligen väldigt liten, 4kgs nakenfis, men han är rätt trimmad då vi går ganska mycket och han ränner som en lejonjagad gnu hela tiden.... Så det borde vara lugnt?

Det att bara att springa!
När jag joggar med mina hundar går vi först i några minuter, och gåtid = ledig tid. Sen springer vi ungefär halva rundan innan vi har lite kort gåtid igen, för att sedan springa hem. Mina hundar är inte lösa när jag joggar, däremot har jag flexikoppel som springkoppel och de har koppellängden på sig att hinna kissa eller nosa. Jag stannar inte för något (Utom om någon av hundarna bajsar så klart.)

Jag skulle inte låta hunden stanna och lukta. Jobbar man så jobbar man och sniffa får man göra senare. Blir rätt irriterande annars när man själv fått upp flåset och hunden tvärstannar och ska nosa hela tiden. Vatten lär bara behövas sommartid om det är väldigt varmt.

Smaken är olika, mina hundar får gärna springa före, efter, nosa, kissa etc när de är lösa om jag inte sagt till om något annat. Men givetvis inte med koppel på, då håller de min takt.
Jag springer för det mesta längs ett vattendrag och då har hundarna ju alltid tillgång till vatten när de själva vill, och därför vet jag att de blir varma och gärna vill dricka, inte bara på sommaren. På sommaren kan man gärna lägga löprundan på morgonen innan det blivit så varmt.

Jag håller precis på att börja jogga med mina hundar igen.

Gamlingen har sprungit och cyklat med mig mkt i sitt liv men haft ett längre uppehåll pga tassproblem och amputation och den nya hunden har hos tidigare ägare inte gått några långpromenader och inte haft något direkt tempo.
Även jag är fet och otränad just nu så det passar ju bra att börja om allihopa.
Men jag kan ju krasst konstatera att hundarna har ju inga problem att hänga med på joggingrundorna utan jag "dör" helt klart först.
Men för både min och hundarnas skull så tar vi korta pass med jogging som sakta sakta utökas.
Jag gör så att jag går relativt fort i 15-20 min som uppvärmning och då ska hundarna ha hunnit kissa och bajsa för att sen jogga den sträckan jag bestämt och då vill jag ha hundarna med mig och de ska inte stanna och nosa osv.
Mest för att jag vill att de ska jogga med mig i ett konstant tempo för att få maximal effekt på konditionen.
När de springer fritt själva så kan dem ju visserligen ruscha jäkligt fort, men i ett jämt tempo orkar de inte alls speciellt långt som otränade.
Så jag ser det som att jag kompletterar deras träning på så vis.
Efter att jag sprungit så brukar jag gå i valfritt tempo med hundarna igen 10-15 min för att varva ned utan att tvärstanna.

Mina hundar har aldrig varit så törstiga att jag behöver ha med mig vatten till dem på ett vanligt löppass.

Ska du köra ett C25K-program med blandad jogg och gång? Det tror jag är ypperligt. Med mina hundar har jag en annan erfarenhet än andra om att det är föraren som tröttnar först. Nu har jag visserligen uttalade sprinters till hundar medan jag är mer av en långlöpare. I varje fall, jag har testat att öka hundarnas joggning både med hjälp av C25K-programmet och med synsättet att hundarna orkar mer än mig (vilket de inte gör) och upplevde att hundarnas uthållighetsprofil förbättrades snabbare med ett intervallupplägg jämfört med att bara harva på.

Senast ändrad:

Ska du köra ett C25K-program med blandad jogg och gång? Det tror jag är ypperligt. Med mina hundar har jag en annan erfarenhet än andra om att det är föraren som tröttnar först. Nu har jag visserligen uttalade sprinters till hundar medan jag är mer av en långlöpare. I varje fall, jag har testat att öka hundarnas joggning både med hjälp av C25K-programmet och med synsättet att hundarna orkar mer än mig (vilket de inte gör) och upplevde att hundarnas uthållighetsprofil förbättrades snabbare med ett intervallupplägg jämfört med att bara harva på.

Ja intervaller fungerar superbra på hundarna. Jag kör även backträning med mina som ger fint resultat.

Fast en hund kropp och en människokropp borde ju inte vara så himla olika när det gäller konditionsträning?
På människa är det ju bevisat att det bästa är att varva intervaller med långa lågintensiva pass för att få ut mest av träningen.
Så jag tänker iaf lika med både hundarna och hästarna och har hittils gett bra resultat iaf.

Fast nu pratar vi nog om olika saker. Jag talar om att vänja hunden vid att springa, inte om att optimera träningen när en viss grunduthållighet har uppnåtts. :)

Men även om vi talar om att optimera träningen så måste man tänka på den specifika individens förutsättningar. Såväl människor som hundar kan födas med olika sammansättning snabba respektive långsamma muskelfibrer. Den som kan bli en bra sprinter kan aldrig bli en bra långdistanslöpare och vice versa.

Dock skiljer sig hundar och människor åt i vissa avseenden. Dels vad gäller metabolismen (men det behöver vi inte gå in på här), men framförallt i fördelningen mellan snabba och långsamma muskelfibrer. En greyhound eller en whippet, dvs. uttalad sprinter kan ha 100% snabba muskelfibrer i sin lårmuskulatur. En extrem sprintmänniska som t.ex. Bolt brukar sägas kunna ha kring 80% snabba muskelfibrer.

Lite OT:
Jag som har stor andel långsamma muskelfibrer med hög mitokondrievolym är egentligen rätt inkompatibel med mina hundars träningsbehov. Jag hade vid något tillfälle en idé om att vi kunde träna tillsammans, men det går inte. Hundarna "dör" efter 7-8 km om jag inte springer jättelångsamt eller springer intervaller med skrittvila mellan. Jag får ge mig ut och springa för deras behov och sedan får jag springa själv för min egen träning.

Jag håller med dig. Jobbar man så jobbar man. Då ska hunden vara avrastad och fokusera på sin uppgift.

Använder löpning med hund i midjebälte som förberedning inför dragsäsongen, och när de drar i spann får de INTE stanna eller växla tempo på eget initiativ.

KL

Jag har också små nakenfisar och de är inte speciellt tränade mer än vanliga promenader och ibland längre skogsturer lösa men de orkar lätt med när jag är ute och rider. Nu brukar jag ju inte kolla km så ofta när jag rider men brukar vara ute i ca 30min i varierat tempo (skritt - galopp) och dem är inte ett dugg trötta när jag kommer hem till stallet igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 582
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025