Börja jobba tidigt och sömn

the_connemara

Trådstartare
Om ni börjar 6, och går upp innan 5, sover ni efter jobbet när ni kommer hem då?

När lägger ni er och sover för natten?
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag som har sömnproblem tvingar mig själv att vara vaken så att jag somnar innan 22-tiden. Somnar jag när jag kommer hem på eftermiddagen så är jag först och främst ett vrak hela kvällen sen, förutom att jag inte somnar när jag borde.

Är det bara en dag så är det ju lugnt, men ska man jobba så hela veckor passar det för mig bäst att ha en rutin.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag går upp kl 5, kör till stallet direkt efter jobb och är sällan hemma före 18 så då blir det ingen middagslur. Har behov av att sova minst 8 timmar per natt så jag brukar försöka släcka kl 21. Sen vaknar jag ofta under natten för att kolla vad katterna ställer till med :D

Denna dygnsrytm passar mig bra men nåt direkt liv förutom djuren blir det inte.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag försöker komma i säng vid kl 22.00 och släcker lampan absolut senast kl 22.30 (älskar att läsa).

Sover inte när jag kommer hem från jobbet.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag kliver upp kl. 5 - sover inte efter jobbet och försöker vara i säng vid 22-tiden, även om det händer att jag lyckas med sänggåendet först vid 23-tiden.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Om ni börjar 6, och går upp innan 5, sover ni efter jobbet när ni kommer hem då?

När lägger ni er och sover för natten?

Kliver upp vid fem - det är väl ingen extremt tidigt tid? Det vore väl en väldigt skillnad om man klev upp vid 3 eller 4?

De dagarna försöker jag lägga mig i sängen vid 21 mot mer vanliga 22.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Innan 5 tror jag för de flesta (av personerna det gäller i detta fall) innebär 04.30-05.00 typ. Vissa går nog upp mellan 05.00-05.30.

Diskussion på jobb om att det är för tidigt att börja 6 för kroppen. Och typ alla har nu sagt att de är så trötta att de sloknar när de kommer hem och jag känner mig som ett frågetecken. Älskar att sluta 14.00!

Är allt från vana skiftarbetare (vi har treskift) till de som helst bara börjar 7-8 och avskyr nätter, ålder från 30 och uppåt typ.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

De gånger jag kliver upp kl 5 så sover jag helst inte när jag kommer hem, om jag kan undvika det genom att ha fullt upp med annat, ibland måste jag eftersom jag blir akut trött och har svårt för att inte somna mitt i allt, men jag lägger mig inte före kl 00 i alla fall oavsett tid jag kliver upp...
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag sover som bäst mellan 4 och 6 på morgonen och får jag bara sova de timmarna så är jag piggare, men om jag måste gå upp kl 5 förlorar jag de bästa timmarnas sömn och är bara mest trött till slut, dock är jag väldigt kvällspigg och när jag lägger mig vid 22 och 23 typ så kan jag ligga och vrida på mig till sent in på natten utan att sova mer än 4-5 timmar i alla fall. Längre fram mot förmiddagen kan jag sova. Ibland händer det mot förmodan att jag kan somna redan vid 22 eller 23 men då ska jag ha stigit upp tidigt och inte sovit mycket den natten samt också haft fullt upp under dagen så jag är helt slut. Annars går det inte.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Det där beror jättemycket på om man är en morgon eller kvällsmänniska. Min kropp om jag inte styr upp dygnsrytmen strävar alltid efter att sova länge på mornarna och vara uppe sent på kvällen. Jag kan ju vid behov tvinga upp den tidigt på morgonen men jag blir aldrig morgonpigg och är alltid kvällspigg istället hur jag än bär mig åt.

För mig är det jättejobbigt bara att ta mig upp till klockan så jag är på jobbet till åtta :P. Medan jag har kollegor som inte klarar av att vara vakna längre än till tio och vaknar innan klockan ringer vid 6 på morgonen O_o.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Det där beror jättemycket på om man är en morgon eller kvällsmänniska. Min kropp om jag inte styr upp dygnsrytmen strävar alltid efter att sova länge på mornarna och vara uppe sent på kvällen. Jag kan ju vid behov tvinga upp den tidigt på morgonen men jag blir aldrig morgonpigg och är alltid kvällspigg istället hur jag än bär mig åt.
Jag håller med dig. Jag är en utpräglad kvällsmänniska och jag älskar dessutom att vara uppe på kvällar och nätter. Blir aldrig trött!!

Att börja tidigt på morgonen är bara i kortare perioder, aldrig någonting jag hade siktat på att göra för all framtid. Jag hade varit ett mentalt vrak!
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag håller med dig. Jag är en utpräglad kvällsmänniska och jag älskar dessutom att vara uppe på kvällar och nätter. Blir aldrig trött!!

Att börja tidigt på morgonen är bara i kortare perioder, aldrig någonting jag hade siktat på att göra för all framtid. Jag hade varit ett mentalt vrak!

Ja vi har haft många diskussioner under åren på sena kvällar, minns jag! :)

Det är skönt att börja tidigt för då kommer man hem tidigt men samtidigt funkar det inte då det stör min bästa sömntid helt, hackar jag sönder sömnen kan jag lika bra strunta i att sova för det hjälper inte på samma sätt den andra tiden!
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

När jag jobbar dagskift börjar jag 05, då går jag upp 03:30, vilket jag anser vara människoplågeri. Jobbar 10-timmarspass vilket gör att jag inte slutar förrän 15:45.

När jag kommer hem hämtar jag hunden, lagar mat och sedan är det dags för långpromenad. När jag väl är hemma igen är kl oftast runt 19. Då varvar jag ner och går o lägger mig runt 20. Behöver jag tala om att de dagar då jag jobbar blir det inget annat än ovanstående gjort.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Det där beror jättemycket på om man är en morgon eller kvällsmänniska.

Eller hur! Jag är väldigt kvällstrött och slocknar om jag inte gör något. Att sitta i TV-soffan och slötitta skulle aldrig funka (så tur att jag inte har nån TV :p )

Jag vaknar av mig själv vid sjusnåret på lediga dagar. Lyckades förskjuta dygnet lite under semestern så jag inte vaknade förrän halv nio. Men då tvingade jag mig att vara uppe till 23 :D
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Nu har jag inget jobb men jag somnar oftast 01.00 och sover till 09.00 för att jag kan. Men det är kroppen som bestämt det.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Kl

Går upp halv fem alla vardagar, lägger mig mellan 23 och 00. Har i och för sig sömnproblem. Sover mycket sällan efter jobbet, händer nån gång i månaden kanske.
Försöker ta en eftermiddagslur på helgen, helt fantastiskt skönt!
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag brukar gå upp 04.15 när jag ska till jobbet. Eftersom jag är lite av en allt-i-allo på arbetsplatsen, så varierar längden på mina pass (jobbar mellan tre och tolv timmar per pass). När jag jobbat ett kort pass, så brukar jag ta en tuppis när jag kommer hem och kan sedan vara uppe till ca 23.00 på kvällen. Är det däremot ett långt pass, så kommer jag hem vid 18.00 och då känns det inte så lönt att vila (jag går ändå och lägger mig ganska så omgående, helst 21.00 och senast 22.00).
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Om ni börjar 6, och går upp innan 5, sover ni efter jobbet när ni kommer hem då?

När lägger ni er och sover för natten?

Jag börjar jobba allt mellan kl 7 och 9, men stiger alltid upp någonstans mellan 4:45-7:00 vardag som helg. Är definitivt morgonmänniska. Sover inte när jag kommer hem på eftermiddagen efter att ha börjat kl 7, och lägger mig alltid hyfsat tidigt. Det vill säga runt kl 21:30-22:00, brukar det bli. Enstaka gånger stannar jag uppe lite länge och tittar på någon bra film, men då måste den vara BRA om jag inte ska slockna på soffan...;)
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag börjar visserligen kl 7 men stiger ändå upp strax innan fem (klockan ringer halv fem, sen tar det ungefär 20 min innan jag ens orkar vicka på tårna) och jag HATARhatarhatar mina arbetstider! Jag ger mig inte tillåtelse att sova direkt när jag kommer hem (men jag vet att ett par kollegor tar en power nap vid hemkomst, så det kanske inte behöver vara så dumt) men visst hade jag kunnat sova - utan problem.

Oftast går jag och lägger mig strax innan kl 22, men mina bästa kvällar är de när jag lyckas komma i säng typ klockan åtta; då känner jag mig åtminstone inte rent halvdöd när klockan ringer på morgonen (vadå ha ett liv). Jag fixar fan inte tidiga morgnar, alltså. De förstör hela min dag. Jag går och jobbar och sen är min energi slut. Får jag välja fritt sover jag mycket hellre bort halva förmiddagen och är uppe under natten i stället. Utan problem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 963
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 245
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 596
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp