börja i rätt ände

S

snotra

Hade en liten diskussion med en tjej som har häst i samma stall. Vi diskuterade träning av tölt och när det är lämpligt att rida hästen med lite mera samling. Min idé är att jag låter hästen gå väldigt fritt och hakar inte upp mig så mycket på hur huvudställningen är på min häst förrän takten är bra och hästen svarar på tempo/steglängdsväxlingar, vilket ofta resulterar i en ngt friare form. När de bitarna sitter tycker jag att den form som hästen bär sig bäst i kommer av sig själv, så jag har lagt termen "forma hästen" på hyllan. Min kompis menade på att det var bättre att försöka hitta rätt "huvudställning" även om hästen kändes passaktig och försöka rida hästen ur det den vägen istället.
För min egen del känns det som att hennes väg är bra på många sätt men att det är väldigt lätt att gräva sin egen grav om man inte har riktig kläm på det här med hur en bra arbetsform i tölt är. Vad jag menar är att det är lätt hänt att man lätt hamnar i läget att hästen lägger mer vikt på framdelen istället för att bära upp sig om hästen inte svarar 100% på förhållning/framåtdrivande. Så som jag upplever hennes ridning är att hästen ser förvisso ut att gå ok, bär sig ok men använder inte bakdelen överdrivet mkt. Hur rider ni tölten
på häst som behöver stärkas. Min fråga är alltså rida mot form och hoppas på att bakdelen aktiveras genom det? eller jobba rel. fritt mot smidighet och låta formen komma av sig själv och koncentrera sig mera på ryggverksamhet och bakdel. :confused:

Sv: börja i rätt ände

jag skulle nog vara inne på "din linje". Nu är jag igen expert, men passaktiga hästar spänner sej ju ofta, därav passaktigheten. Passaktiga hästar behöver ju mer träning diagonalt, så hon borde kanske strärka de övriga gångarterna pararellt och jobba med formen, att få hästen att länga överlijen i de övriga gångarterna, och rida tölten mer i fri form. Att försöka samla en häst som är passaktig tror jag inte på, den har förmodlogen inte tillräcklig stark bakdel, och är inte tillräckligt smidig och lösgjord.

Däremot kan hon ju kanske skifta mellan trav i formen framåt nedåt(om nu formen i trav funkar bra), där hästen länger överlinjen med tölt i en liknande form, men bara korta sträckor, detta kräver ju också rätt mkt drivning och halvhalter, för att det inte ska bli trav.

jo, som du också verkar resonera så har jag svårt att tro att huvudts placering ska få fart på bakdelen :angel:

Att däremot rida en häst så att den länger överlinjen är något annat, och den måste ju först klara det innnan man kan börja tänka på samling, lyckas men med detta så hamnar ju huvudet där det ska vara (llängst upp på hästens hals :D )

Man får aldrig bakdelsaktivitet genom att ha koll på om huvudställningen är rätt. När hästen jobbar på rätt sätt kommer huvudhållningen rätt av sej själv. Tvärs om alltså.

Givetvis ska hästen vara lydig och följsam, gå mellan skänkel och hand. Allt det är grundjobbet för att komma fram till målet med rätt huvudform. Börja framme för att komma bakåt är att gå in i väggen tusen gånger om.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Ridning Rider en islänning som är stark i sin grisepass. Väljer gärna pass istället för galopp osv. (Har just börjat lägga in galopp i träningen...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: Gry
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 774
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar