Börja hoppträna en häst

K

Karja

hejsan
Jag har börjat hoppträna med en häst som jag ska börja tävla med sen.Så jag undrar om nån har nåra bra tips på hur man kan lära upp en häst att hoppa som inte har hoppat så mycke förut.Sj har jag tävlat en hel del i hoppning men råd å tips sitter aldrig fel.och vad för hinder som e bra å träna på me.
MVH Karja och Lucky

Sv: Börja hoppträna en häst

Puttar upp, jag är också nyfiken.

Åk till ridskolor/klubbar som anordnar löshoppning för unghästar (även om din häst kanske inte är en unghäst). I början är det väldigt nyttigt för hästen att lära sig hoppa utan att balansera upp en ryttare. Se till att ha kunnig hjälp i form av instruktör eller tränare som anordnar/övervakar löshoppningen.

Om du aldrig hoppat in en häst innan tycker jag att du skall ta kontakt med en kunnig tränare. Allt för att ge dig och hästen de bästa förutsättningar för en positiv inlärning och en framtida framgångsrik tävlingskarriär. Lycka till!

Åk till ridskolor/klubbar som anordnar löshoppning för unghästar (även om din häst kanske inte är en unghäst). I början är det väldigt nyttigt för hästen att lära sig hoppa utan att balansera upp en ryttare. Se till att ha kunnig hjälp i form av instruktör eller tränare som anordnar/övervakar löshoppningen.

Om du aldrig hoppat in en häst innan tycker jag att du skall ta kontakt med en kunnig tränare. Allt för att ge dig och hästen de bästa förutsättningar för en positiv inlärning och en framtida framgångsrik tävlingskarriär. Lycka till!

Det var precis det jag tänkte skriva, men du hann tydligen före med det braiga svaret! ;)

som saint skrev löshoppning är ett bra sätt att börja. Jag kan inte rekommendera att du gör det ensam i början men ha en kompis eller en tränare är, om där en olycka skulle hända osv. men hoppa små hinder med din häst i början på löshoppning, så du ger din häst chansen att bygga uåå ett självförtroende. hoppa inte studs i början men kryds och oxer när han/hon blir bättre. lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 532
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar