börja hoppa

M

mizz_perfect

jag har planer på att köpa en 4åring med dressyrstam rakt igenom. eftersom jag även gillar att hoppa så vore det ju kul att kunna variera lite. hästen är inte ens löshoppad.

påverkas kapaciten och förmågan till att bli en bra hopphäst om hästen börjar hoppas sent eller har det ingen betydelse?

hur bör man gå till väga för att börja vänja in henne med hinder. antar att löshoppning är det bästa?

Sv: börja hoppa

Jag har inte mycket egen erfarenhet av hur kapaciteten påverkas, men kan tänka mig att det är bra att få in tekniken i ryggmärgen tidigt, taxering osv.

Jag skulle helt klart börja löshoppa lite nu. Jag tycker det är bra om hästen själv är klar över uppgiften innan man har en ryttare på ryggen, även om en skicklig ryttare kan hjälpa hästen i vissa situationer. Jag skulle altså aldrig börja med att hoppa in en häst under ryttare. Inte mig iaf, då jag inte litar på min kunskap så långt.

Bättre att löshoppa och alltid se till att ge hästen så enkla uppgifter att den enklelt alltid kan lösa dem, genom att alltid ha rätt avstånd mellan hindren och inte höja så snabbt att hästen blir osäker.

Men letar du efter en enbart hopphäst vore det väl bättre att välja en avlad för det syftet, men jag tror inte det är för sent för en fyraåring att bli en fin hopphäst.

Än är det inte försent, hästen var ju bara 4, även om jag tror att det är bra för hästen att tränas relativt tidigt med hinder.

Börja med löshoppning så att hästen vänjer sig och lär sig att det är kul att hoppa:) Och även blir säker på hinder innan hästen ska ha en ryttare att "släpa på också"...

tack för svaren.. jag tror likadant att ju tidigare man börjar hoppa hästen desto bättre. iallafall inte vänta tills hästen blivit 4 år. visserligen är det dressyrstam på dem men jag hade tänkt en allroundhäst och vill då också kunna hoppa. kräver inte att hästen ska kunna gå 160klasser men åtminstånde klara 120.

Jag tror det kan gå finfint att hoppa in även senare. Vet du om hästen löshoppats något innan? Det är ju inte sagt att den aldig gjort det bara för att det är tänkt som en dressyrhäst. Enklare hoppning är det nog aldrig för sent tt lära sig, och absolut inte vid 4 års ålder.

den är inte hoppad över huvud taget... ägaren har inget intresse av det.

Vissa dressyrhästar förstår inte det där med hoppning redigt.. :angel:

En av 3åringarna vi red in på skolan hade ren dressyrstam och hon såg bra rolig ut när hon löshoppades i början :rofl:
Men sen när hon väl förstått lite hoppade hon bättre, även om hon aldrig kommer kunna bli en bra hopphäst.

När man hoppar in spelar nog ingen roll, men det kan nog vara bra att träna hästen ganska ofta (lagom ofta) så att den får in tekniken, om den har svårt med det.

Löshoppning är ju som sagt nog det bästa att börja med, så hästen får lära sig själv hur den ska göra.
Gärna tillsammans med en häst som vet vad den gör.. ;)

Det borde inte vara för sent tycker jag, h*n är ju trots allt bara 4 år. :)

Jag köpte min häst i oktober när hon var tre år. var så oinriden.. Vi löshoppade en gång med henne innan jag testade att hoppa henne uppsutten. Kan dock säga att min häst har hoppstamm rakt igenom, hon är efter cardento. Och kan de där me bommar tror de sitter i blodet!

sen hjälper jag en annan med en ressyrhäst som är 5 år. aldrig löshoppad el liknande har gått över ngr bommar, men vi satte upp några små skutt som jag red imot men hon visste verkligen inte vad de betyder att hoppa antingen snubbla hon över eller så hoppa hon som de vore 150 högt. Så ja löshoppa din häst några gånger före så lär dem sig lite med att hanskas me bommarna hur mkt dem ska ta i mm!
Men som sagt de går ju hoppa in dem upppsuttna oxå men inget jag rekomenderar:P kan dock säga att dressyrhästen börjat lära sig hur de går till nu *ler*

Jag är ju av åsikten att om hästen så att säga 'kan hoppa', så spelar det ingen roll om man hoppar in den gammal eller ung. Min valack började hoppas som 10-åring, och då uppsuttet direkt. Aldrig löshoppat, hoppat lite (4 ggr kanske) i lina som ung, och redan då syntes att han kunde hoppa.

Hursom, det märktes ju snabbt när han började hoppas när han var 10 att både tekniken och kapaciteten fanns där. Det som däremot var en nackdel med att börja hoppa så sent var att han var vääääldigt tittig, antagligen mer tittig än han varit om han som ung stött på hinder.

Min 'nya' fyraåring är btw heller aldrig hoppad övht, aldrig sett ett hinder på bild. Och hon ska bli fälttävlanshäst.. host =)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka