Börja hoppa "unghäst"!!

C

Covergirl

Är det sent att börja hoppa när hästen är 6 år? hon är "grundhoppad", men p.g.a lite intresse har ägaren inte hoppat henne mycket! Jag skulle nu gärna vilja hoppa henne, men vet inte riktigt hur man gör med en häst som knappt aldrig hoppat! hur börjar man? med vad? Hästen är lite omusklad p.g.a att hon stått ett tag i somras men har börjat bygga upp sig nu när jag börjat rida henne! Spelar det någon roll?

tacksam för svar!!

Sv: Börja hoppa "unghäst"!!

Är det sent att börja hoppa när hästen är 6 år? hon är "grundhoppad", men p.g.a lite intresse har ägaren inte hoppat henne mycket! Jag skulle nu gärna vilja hoppa henne, men vet inte riktigt hur man gör med en häst som knappt aldrig hoppat! hur börjar man? med vad? Hästen är lite omusklad p.g.a att hon stått ett tag i somras men har börjat bygga upp sig nu när jag börjat rida henne! Spelar det någon roll?

tacksam för svar!!

Nej, nog kan du börja hoppa med hästen. Vad har du för träningförutsättningar? Har du tillgång till paddock/ridhus? Min häst har fått börja träna hoppning nu som 8-åring. Jag varvade markarbete över bommar med språng över låga enkelhinder i både trav och galopp. Det var till bra hjälp för att vi skulle förstå varandra bättre. Så har hon även fått löshoppa en hel del för att träna teknik och bygga muskler, och för att få hoppa lite högre (men då behöver man ju en paddock helst. Eller i alla fall en hage med bra underlag och ett lagom högt staket). Under sommaren har vi hoppat mycket ute i terrängen över låga naturhinder, för hoppglädjens skull. Hoppas något av detta blir användbart för dig.

Lycka till! :bump:

Jag börja hoppa med min lätt när hon var 17 år :angel: :p

Jag började hoppa min som 10-åring. Gick 135 som 14-åring. (15 år nu, betäckt)

Nej, nog kan du börja hoppa med hästen. Vad har du för träningförutsättningar? Har du tillgång till paddock/ridhus?

Lycka till! :bump:

Ridhuset är klart om nån vecka eller så och vi har en paddock! men löshoppning går nog inte på ett tag! tack för tipsen! :bump:

Träna mycket bomträning och låga hinderserier så Hästen tränar upp lite hoppmuskler och styrka innan du börjar hoppa högre.

abslout inte för sent min sköthäst fyllde 7 i våras å var knappt hoppad innan men i sommar har ja hoppat henne så hon klarar en 90 cm bana lätt.

Börja hoppa låga räcken och kryss och glöm inte: ta det lungt

*kl*

Det är aldrig försent!
Tänk på att hoppa lågt i början och rid mycket bomövningar.
Lycka till:D

Nu är ridhuset klart! Vi har hoppat två språng på ett 60 cm hinder, studs (Som var tråkigt tyckte hon, det var för lågt!) :P och bommar. jag har även löshoppat henne på två 50 cm hinder! Några fler övningar man kan göra?? Lyfta benen kan hon!! men har inte så jätte mkt muskler än! :crazy:

Låter PRECIS som med min! 6 år men bara dressyrtränad då ägaren inte velat se åt ett hinder ens :smirk: Stått ett halvår ungefär, jag har ridit henne varje dag under 1½ vecka, fick henne då :) Ska börja med att löshoppa henne, promenera henne över bommar, både under ryttare och vid hand. Hon kan vara tittig så jag får nog börja med att visa henne de färgglada bommarna ;) Sedan rullar det på ..

Min medryttarhäst är 12 år, sporadiskt hoppad. Började rida henne i våras. Nu tar vi oss runt banor på 80 cm!

Skulle inte rekommendera kryss för unghäst (vilket en ohoppad 6-åring räknas som). Det kan förvirra å så tar dom i för mycket = svårt att veta hur stort hoppet blir. Dom tittar inte i mitten nämligen, som en annan gör :D

Lycka till! Och skynda långsamt med höjder på hindrena...

Jag skulle föreslå att du har mycket bommar och cavaletti på backen som du under markarbetspasset travar över ett par gånger och låter honom vänja sig vid att lyfta på fötterna. Sedan är det ALLTID viktigt att i början lägga ut en hjälpbom åt hästen tex framför ett räcke på 60cm så den garanterat kommer rätt på hindret och får ett fint språng över. Med detta ökar hästens självförtroende. Men som sagt, mycket cavaletti!

Fieber

Jag skulle föreslå att du har mycket bommar och cavaletti på backen som du under markarbetspasset travar över ett par gånger och låter honom vänja sig vid att lyfta på fötterna. Sedan är det ALLTID viktigt att i början lägga ut en hjälpbom åt hästen tex framför ett räcke på 60cm så den garanterat kommer rätt på hindret och får ett fint språng över. Med detta ökar hästens självförtroende. Men som sagt, mycket cavaletti!

Fieber

Lyfta på benen kan hon som sagt! Hon är trots allt en skogsmulle från början! Hjälpbomen hade jag glömt! Så tack för det! ;)

Min medryttarhäst är 12 år, sporadiskt hoppad. Började rida henne i våras. Nu tar vi oss runt banor på 80 cm!

Skulle inte rekommendera kryss för unghäst (vilket en ohoppad 6-åring räknas som). Det kan förvirra å så tar dom i för mycket = svårt att veta hur stort hoppet blir. Dom tittar inte i mitten nämligen, som en annan gör :D

Lycka till! Och skynda långsamt med höjder på hindrena...

Åh vad skoj! :bump:

Hihi! höjden är nog ingen fara! ---------->> Fegis <<--------- hihi! men i Dec eller Jan ska jag ev börja träna för instruktöv 2 ggr i mån, beroende på hur muskler och så utvecklas.
Hon har blivit hoppad förut, men "vart med föl" och har stått med det tills i maj och har sen blivit skogsriden fram till september, då jag började rida!

*KL*

Jag undrar oxå hur man hoppar in en 6 åring.

Skulle vilkja jobba upp mycket styrka på innan. Hur högt löshoppar man? Visst att hästen kan hoppa högt, men vad lägger man bommen rimligen på?

Vilka hinder är bäst för att lära en "unghäst"?

Som jag läste någon här skrav att man inte ska hoppa X...

Alla tips är välkomna!!! :)

*KL*

Jag undrar oxå hur man hoppar in en 6 åring.

Skulle vilkja jobba upp mycket styrka på innan. Hur högt löshoppar man? Visst att hästen kan hoppa högt, men vad lägger man bommen rimligen på?

Vilka hinder är bäst för att lära en "unghäst"?

Som jag läste någon här skrav att man inte ska hoppa X...

Alla tips är välkomna!!! :)

bara å läsa på! jag har fått massor med bra tips! ;)

Min ponny var endast "grundhoppad" (d.v.s hade gått över bommar, skuttat över småhinder o.s.v) innan hon kom till oss när skulle fylla 8.
Så nej, det är inte för sent! :D

Min ponny var endast "grundhoppad" (d.v.s hade gått över bommar, skuttat över småhinder o.s.v) innan hon kom till oss när skulle fylla 8.
Så nej, det är inte för sent! :D

Oki!! :D har du nå tips då på hur man kan "komma igång" på riktigt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 294
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025