Börja ge lucern?

Fast om den är överviktig, står mycket på box och inte gör något alls övriga dagar så kanske det inte är så bra ändå? Det kan ju faktiskt få konsekvenser i längden. Jag menar inget illa med detta! Kanske ni kan variera motionen lite så att den blir mer motiverad till aktivitet?
Men hon står inte mycket på box... Förstår att det ger konsekvenser men det handlar nog mer om att vi har en lite sommarrund häst, nu går vi in i vintern så då går där mer energi, plus att jag kan styra hennes foderintag när där inte är så mycket gräs i hagen. Håller tummarna!
 
Nä, det spelar inte så stor roll. Hon behöver ju ner till 400 iallafall. Kanske mer. Det är alltid svårt att se på bild.

Som jämförelse väger mina som är ca 150 cm höga 380 respektive 400 kg och de är inte slimmade utan i normalt hull.
Det var väldigt lätta fjordingar du har!

Som motvikt (!), så väger min Nordsvenska brukshäst, som är 151 cm i mankhöjd, 620 kg...
 
Superfin tjej men jag kan se att vi har inte riktigt samma modell på häst här, min kan aldrig se så smäcker ut hur mycket jag än tränar eller bantar henne...

Hon är inte smäcker, bara närmare normalhull. Hennes skenbensomfång är tex 21 cm…

Hon får just nu (lågdräktig, lätt arbete 4 ggr/vecka) 45 MJ.

Med lätt arbete menar jag dressyr och markarbete i alla gångarter ca 60 min eller uteritt 90-120 min med genomsnittshastighet på 6,5 km/h.
 
Det var väldigt lätta fjordingar du har!

Som motvikt (!), så väger min Nordsvenska brukshäst, som är 151 cm i mankhöjd, 620 kg...

Vi har en nordsvensk i stallet nu, den är enormt mycket grövre än min fjording, så jag förstår att de väger mycket mer.

De allra flesta fjordhästar ligger runt 400 kg, kruxet är bara att de tyvärr väldigt sällan är i rätt hull. :(
 
Det är aldrig lätt att ha en lättfödd häst tyvärr. Man får ständigt kämpa mellan att ge så lite foder så hästen håller vikten/går ner i vikt och så mycket foder att magen fortfarande fungerar. Jag försöker tänka att det är priset man betalar för en så sund och trevlig häst som fjordhästen.

Jag tänker att steg 1 är att du tar reda på analysen på hösilaget. Så kan vi hjälpa dig vidare utifrån det. Sen försöker du öka på mängd och intensitet på träningen, även om det fortfarande är fyra dagar/vecka.
 
Tror inte jag behöver mer hjälp... Blir för många kockar. Min häst är frisk och glad och mår bra, nu ska vi fokusera på att gå ner lite i vikt och fortsätta på bra.
 
Tror inte jag behöver mer hjälp... Blir för många kockar. Min häst är frisk och glad och mår bra, nu ska vi fokusera på att gå ner lite i vikt och fortsätta på bra.
Även om du inte vill diskutera mer här. Gör en foderstat uträkning så du vet MJ, protein, osv.
Lusern är inte optimalt till en häst som lätt går upp i vikt, och det är bättre om det räcker med att ge 2 kg hösilage istället för att börja ge lusern.
 
De allra flesta fjordhästar ligger runt 400 kg, kruxet är bara att de tyvärr väldigt sällan är i rätt hull. :(
Exakt detta är så vanligt även bland andra raser att dom inte är i rätt hull. Vet inte hur många halvblod som tränas på hobby/amatör nivå i tex dressyr som ägarna tycker dom är såå fint musklade och så dallrar dom av fett. 😕

Jag har svårt att se att ts häst var musklad och i fin form när den gick på bete efter ha sett bilden här. Habinas fjording är däremot i lagom hull och den rör på sig som den ska. Jag menar inget illa. Tycker hästen det är tråkigt att motionera så får man försöka hitta vad den tycker är kul oavsett om det är en tävlingshäst eller skogsmulle. Man kan tex lösgaloppera en gång i veckan, köra om den är inkörd, tömköra osv.
 
Exakt detta är så vanligt även bland andra raser att dom inte är i rätt hull. Vet inte hur många halvblod som tränas på hobby/amatör nivå i tex dressyr som ägarna tycker dom är såå fint musklade och så dallrar dom av fett. 😕

Jag har svårt att se att ts häst var musklad och i fin form när den gick på bete efter ha sett bilden här. Habinas fjording är däremot i lagom hull och den rör på sig som den ska. Jag menar inget illa. Tycker hästen det är tråkigt att motionera så får man försöka hitta vad den tycker är kul oavsett om det är en tävlingshäst eller skogsmulle. Man kan tex lösgaloppera en gång i veckan, köra om den är inkörd, tömköra osv.

Utan att kommentera hästarna i tråden men generellt vad gäller hulldiskussionen så ja, jag håller med dig. Hobbyhästarna blir fetare och fetare, de får välfärdssjukdomar precis som oss människor. Och folk ser det inte. Det beror inte på illvilja utan på att referensramarna flyttas när man bara ser hästar i överhull. I många stall finns inte en enda häst i god form, tragiskt. Det ger sjukdomar och förslitningsskador som inte hade behövt komma om de hade hållit formen.
Jag har full förståelse för att det är svårt att ha lättfödda hästar, men tyvärr är det lika för alla. Då får man inte låta dem bli feta alls genom att gå på bete eller ha en rundbal i hagen. Min ponny går i nedbetad gräshage på sommaren, rids fullt ut under de månaderna det finns mat ute att bli fet av och har en uträknad foderstat i övrigt. Simpel matematik kan tyckas. Det bästa är att aldrig låta dem bli feta, mkt bättre än att banta dem.
 
En artikel i ridsport för ett tag sedan refererade till en undersökning där hästarna i två perioder mättes på olika sätt med över- och undervikt.

Nio hästar på ca 400 kg fick först för mycket mat och sedan normalt eller lite för lite mat (i uträkning). Skillnaden mellan de två perioderna var så lite som 5-8 %, vilket gav ca 15-20 kg skillnad. Alltså extremt lite skillnad.

Utfallet gav däremot en signifikant skillnad i återhämtning, hjärtfrekvens, tröskeln för mjölksyra sänktes, de fick lägre blodglukos och färre blodkroppar.
På en så liten skillnad i vikt så kan man ju fundera i nästa led........har våra överviktiga fjordhästar (och andra raser givetvis) svårt att tycka det är kul att motionera för att de har dessa problem?
Har man 50-150 kg i övervikt torde ju det signifikanta problemet bli extremt betungande för hästen.
 
Exakt detta är så vanligt även bland andra raser att dom inte är i rätt hull. Vet inte hur många halvblod som tränas på hobby/amatör nivå i tex dressyr som ägarna tycker dom är såå fint musklade och så dallrar dom av fett. 😕

Jag har svårt att se att ts häst var musklad och i fin form när den gick på bete efter ha sett bilden här. Habinas fjording är däremot i lagom hull och den rör på sig som den ska. Jag menar inget illa. Tycker hästen det är tråkigt att motionera så får man försöka hitta vad den tycker är kul oavsett om det är en tävlingshäst eller skogsmulle. Man kan tex lösgaloppera en gång i veckan, köra om den är inkörd, tömköra osv.

Ifall nån läser den här diskussionen längre fram vill jag bara vara tydlig med att min fjordhäst inte är i lagom hull, utan lätt överviktig (ca 30 kg) på bilden, men hon SER ut att vara i lagom hull, vilket är lite trixigt med många hästar. Man måste verkligen känna igenom hals, rygg, revben, bakdel etc för att göra en korrekt bedömning. Jag hullbedömer ofta 5-6 hästar i stallet jag står i och det är nyttigt att känna hur olika de kan vara. Tex är det vissa hästar som är oerhört tunna över revbenen, men har fettkuddar framför revbenen eller över rumpan. Andra kan vara näst intill tunna, men fortfarande ha fett över revbenen. Så känn på hästen 2-3 gånger/månad för att få en känsla för hur just den hästen är.
 
Ifall nån läser den här diskussionen längre fram vill jag bara vara tydlig med att min fjordhäst inte är i lagom hull, utan lätt överviktig (ca 30 kg) på bilden, men hon SER ut att vara i lagom hull, vilket är lite trixigt med många hästar. Man måste verkligen känna igenom hals, rygg, revben, bakdel etc för att göra en korrekt bedömning. Jag hullbedömer ofta 5-6 hästar i stallet jag står i och det är nyttigt att känna hur olika de kan vara. Tex är det vissa hästar som är oerhört tunna över revbenen, men har fettkuddar framför revbenen eller över rumpan. Andra kan vara näst intill tunna, men fortfarande ha fett över revbenen. Så känn på hästen 2-3 gånger/månad för att få en känsla för hur just den hästen är.

Mycket bra inlägg! Och med självinsikt. Gillar!!
 
Jag tar det från trådstarten.När det gäller Lucern så innhåller det rätt mycket Kalcium.
Har du ett hö med redan mycket kalcium och för lite fosfor bör man inte ge lucern.
 
Jag tar det från trådstarten.När det gäller Lucern så innhåller det rätt mycket Kalcium.
Har du ett hö med redan mycket kalcium och för lite fosfor bör man inte ge lucern.

Men om hästen lider brist på protein är lucern en av de skonsammaste proteionkällorna med tanke på att det är ett grovfoder.
Då är det ju bättre att de får det tillgodosett och sedan se till att kvoten mellan kalcium och fosfor tillgodoses på annat sätt.
 
Jag tar det från trådstarten.När det gäller Lucern så innhåller det rätt mycket Kalcium.
Har du ett hö med redan mycket kalcium och för lite fosfor bör man inte ge lucern.

Alternativt balansera upp kvoten. Hur som helst behövs det en analys. SÄRSKILT om en upplever problem eller vill tillsätta andra fodermedel (vilket ju i sig har en anledning).

"Hästen behöver kalcium och fosfor i lämpliga proportioner till varandra, därför brukar man tala om Ca/P-kvoten – det skall alltid vara mer Ca än P i hästfoderstaten för att undvika att skelettet blir urkalkat. Ca/P-kvoten skall alltså alltid vara minst 1,1 i totalfoderstaten."
www.hastsverige.se

"Kvoten mellan kalcium och fosfor bör ligga mellan 1,2:1-1,8:1. Den växande hästen bör ligga i den övre delen av intervallet. Den får dock aldrig ligga under 1,1:1 till några hästar. Får hästen för mycket fosfor i förhållande till kalcium, uppstår kalciumbrist – trots att ämnet finns i tillräcklig mängd i fodret. Detta beror på att smältbarheten hos kalcium i dessa fall försämras. Kalciumbrist påverkar i första hand skelettet. Hos unga, växande djur leder kalciumbrist till rakitis (engelska sjukan) och hos vuxna djur kallas sjukdomen osteomalaci (benskörhet). Vid båda dessa tillstånd blir benen mjuka och deformerade samt bryts lätt. Svullna leder och stela ben kan också bero på kalciumbrist. Redan kortvarig brist eller obalans stör skelettutvecklingen hos den växande hästen. Vid kalciumbrist blir de motoriska nerverna ibland så överretade, att de får skelettmuskulaturen att dra ihop sig. Detta kan leda till kramper."
www.kraffthastfoder.se

Det som kan verka som ett bra komplement kan ju göra en obalans ännu större, alternativt totalfoderstaten ännu sämre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 481
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 580
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp