Börja cykla med hund

emma82maria

Trådstartare
Jag vet att det finns flera trådar om samma ämne men känner att jag inte riktigt får svar på mina funderingar.

Jag har en tvåårig hovawart som jag tänkt börja cykla med. Friröntgad runt om. I början kommer han få springa lös vid sidan för att längre fram få börja dra lite. Han har en bra kondition och i dagsläget följer han med på upp till 1,5timmes långa ridturer i varierande hastighet utan att bli märkbart trött.

Mina funderingar är då: Hur långt/länge kan vara lämpligt att börja med?
Hur ofta? Lite varje dag eller nån/några gånger per vecka och då kanske lite längre rundor?

Sv: Börja cykla med hund

Nu kan jag inte riktigt nåt om det här :p

Men jag antar att du kan börjar lite smått för att sen kunna göra det mer och längre.
Din verkar ju vara van att springa och så men jag kanske skulle gjort en 20 minuter i början.
Sen kan man ju göra det längre och snabbare efter ett tag. Så att man ser att hunden inte har något " problem "
Om han inte blir helt utmattad så kan du ju " köra på " :)

Sträckan är kanske inte så avgörande som underlaget. Cyklar man med hund så ska dom ju trava i jämt tempo bredvid cykeln (dra är ju nästa steg) och då kan tassarna slita ont om det är hårt underlag. Det är ju skillnaden med en ridtur när hunden kan byta gångart och springer i terräng.
Håll lagom hundjoggingtempo och du kan säkert cykla 5-10 km beroende på underlaget - flåset har han säkert redan.

Håller med Luff angående underlaget.

När jag vande in min unga hund så gick vi först en promenad med cykeln i ena handen och hundarna i andra, så han fick vänja sig vid ljud, förflyttningar i sidled, bromsningar och att syftet var - följ med på vad cykeln gör! Han fick godis och beröm för att det hela skulle vara en trevlig tillställning.
Nästa gång gick vi en kort promenad och sen satte jag mig på cykeln och cyklade långsamt och övade samma saker som vid promenaden, men i ett snabbare travtempo så klart. Nu har vi cyklat kanske tio gånger och han är jätteduktig med att hålla koll på cykeln och han har ännu aldrig sprungit varken framför eller bakom cykeln för att försöka komma över på fel sida.
Jag skulle rekommendera korta turer på 15 min max till en början, och när han är van kan ni säkert cykla 40 min, en timme på varierande, mjukt underlag och gärna varva med lösspring.
Mina hundar cyklas eller joggas med ca 4-5 ggr i veckan just nu vilket de verkar trivas med.

Jag cyklade ju med två schäfrar förr och hade en i Springer och en i koppel i handen - just för att kunna ha koll. Bara en gång vart det galet och då var det handhunden som helt plöstligt bestämde sig för att byta sida varpå kopplet hamnade under framskärmen. Tack vare att jag kunde släppa honom och koncentrera mig på att få stopp så gick det bra.
Springer rekommenderas varmt om man har pli på jycken - jag skulle ju aldrig våga pröva med den jag har idag.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: Trassel12
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 972
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 167
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka