Border Collie

Milosari

Trådstartare
mina vänner som nyss köpt gård har även köpt får, och fler ska det bli så de kommer behöva en vallhund eller två. de har lite erfarenhet sedan tidigare (en blandras och en DSG) men vad ska de tänka på när de letar valp? de är väldigt olika till sättet, hon höjer aldrig rösten och saknar pondus, medan han är ganska bullrig och otålig.

de har 12 får (lamm) för tillfället och planerna är att de ska utökas till 75 inom en ganska snar framtid. det finns redan planer på utbyggnad av gården och då kommer de få plats med ännu fler.

sannolikheten att fåren/lammen inte har någon erfarenhet av att vallas är stor. kan det vara lämpligt att köpa en vuxen, erfaren hund?

så vad ska de tänka på som nybörjare på både får och vallhundar? vilken typ av BC ska de ha? finns det några bra uppfödare i södra sverige som ni kan tipsa om?
 
Sv: Border Collie

Det finns ju andra vallhundar än BC, som är riktigt trevliga.
Beroende på vilka krav man har.
 
Sv: Border Collie

En vuxen hund kan nog vara ett bra alternativ, vallhundskurs o hjälp med att "valla in" fåren är viktigt.
PL
 
Sv: Border Collie

Jag rekomenderar dem att köpa en fördig vuxen hund, samt att de kontaktar andra bönder som har BC och frågar om de kan komma och valla in fåren åt dem och att de nästa år går en vallhundskurs och lär sig läsa både hund och får.

Annars lär de få en hel del problem.
 
Sv: Border Collie

kan tillägga att det kommer dröja till sommaren innan det blir valp.

jag har tittat på lite annonser som de sparat och det verkar som om BC'n är en ganska bred ras med flera olika typer. de är mjuka, hårda, mjuka men tuffa mot fåren osv. vilken är den bästa, speciellt för nybörjare? kan tänka mig att det är knepigt med en allt för het och/eller känslig hund? bör de köpa från en större uppfödare eller finns det gott om vallningskurser i södra sverige?
 
Sv: Border Collie

Tycker inte de ska starta med en oivallad besättning och en valp. Valpen kommer ju inte att vara färdig vallhund förrän tidigast 3 års ålder och på oinvallade tackor med en förare som är nybörjare lär en valp sig mycket dumheter, som inte alltid går att rätta till.

Tycker de ska köpa en färdig hund i första hand och när de gått några kurser och lärt sig hur man vallar (tro mig, det krävs mycket av föraren också) så kan de skaffa en valp.
 
Sv: Border Collie

Min första BC var en 5½-årig hund, som jag lärde mig massor av :love:
Så jag tycker det absolut bästa man kan göra som nybörjare är att skaffa sig en färdig hund, som första BC.

En 5-årig hund är helt lämplig i ålder ;)
 
Sv: Border Collie

tips på övertygande argument önskas också. jag vet att de gärna vill ha en valp för att kunna forma den som de själva vill (fast jag är inte övertygad om att de vet vad de vill) och för att få "den rätta kontakten".
 
Sv: Border Collie

Kan bara hålla med Gnist.
En vuxen hund är det absolut bästa för dina vänner.
Gnist har redan skrivit allt som jag själv kan komma på.
Vuxen hund, gå kurs, besök en annan fårfarmare och se hur deras hundar jobbar. be van vallare komma och valla in fåren i början så att det inte blir fel.
En bc som som unghund lär sig fel och dumheter blir med tiden ett stort bekymmer då det är mycket svårt att få bort det inbetingade beteendet.
 
Sv: Border Collie

bc har det i blodet.. :smirk: min blandis,(bc/labbe), började valla in hästarna vi 6 mån ålder,trots att det inte var nått vi tränat på...han var mkt lättlärd och en bra "gårdshund",han hämtade hem mammas hund i fall han sprang utanför gården,och höll gämt koll på ungarna som var på besök...! naturligtvis så krävs det rätt träning oxå!

tyvär så dog han i förgifftning endast 11 mån gammal i november 2004...:cry:

för övrigt en mkt rolig och lättlärd hund!:bump:
 
Sv: Border Collie

Borde det behövas mer argument än att med en färdig hund kan de lära sig själva hur man läser både får och hund på ett korrekt sätt + det faktum att en valp kommer (säkert som amen i kyrkan) att lära sig en hel del dumheter -eftersom ägarna själva inte har koll på vallningen-, som blir jättesvåra att träna bort när de kommer med den på kurs vid ett års ålder :crazy: De flesta som håller kurser tar helst inte emot yngre hundar än så tyvärr, och på 1-1½ år hinner en BC lära sig mycket och många dumheter..

Jag vet ju hur unghanen var när vi köpte honom när han var 1½ år :eek: ;)

Jag har träffat på flera sådana hundar och de är inte roliga i sin vallning.

Och säkerligen kommer någon att protestera mot det jag skrivit, men så ser jag på det hela i alla fall :cool:
 
Sv: Border Collie

att de inte tar emot hundar under 1 år är ett MYCKET bra argument! jag tror de har räknat med att kunna gå kurser direkt.

men åter till rasen som sådan. vad ska man tänka på? är de känsligare än andra raser? hur undviker man att de blir som dem man ofta ser på brukshundklubbarna, d v s med tics i överläppen?
 
Sv: Border Collie

Lugn, benhård (men snäll) och konsekvent uppfostran.
Inte leka med bollar och pinnar eller låta valpen eyea dammsugare, moppar, händer, katter eller andra smådjur/barn/människor/bilar/cyklister/mopedister etc.

Samt tända den på får vid ca 4-5 månaders ålder och sedan träna balanseringen och stoppet, så att det (stoppet) verkligen sitter när de ska börja kurs.
Det krävs konsekvent träning i vallningen och att valpen/unghunden inte får göra fel saker/lära sig saker fel, då detta är mycket svårt att träna bort senare i hundens liv.
 
Sv: Border Collie

Om dom ska köpa en äldre erfaren vallare så KAN man ju köpa även en valp som får gå i lära hos den andra hunden....

Jag hade ju blandrasvalpar med bc i och en av ev köparna var en gammal bonngubbe, han hade en bc som började bli till åren och han ville ha valp som kunde lära av sin äldre tik under ett par år...Nu visste vi ju inte då om det skulle finnas vallinstinkt i vaöpen så det blev inget...iofs så var ju både gubben o hans hund erfarna...

Men köper dom en äldre hund som dom får "lära" sig på så tror jag också att dom senare kan köpa valp som går i skola hos både dom och den äldre hunden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 288
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 664
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp