Sv: Border collie = vallhund?
Jag har en BC tik som blir 2 år i maj. Reggad (självklart). Tränar lydnad med henne och har startat lkl 1. Vallar inte, får se om det kanske blir av senare. Hon okynnesvallar ialla fall inte något, och av/på knappen fungerar fint!
Vi har haft en oreggad BC tik i familjen när jag var "liten". Tränade lydnad även med henne. Denne okynnesvallade däremot allt möjligt. Kan det vara så att de som är reggade är stabilare i psyket eller är det bara jag som fått för mig det?
Om en BC är reggad eller inte har inte med okynnesvallning eller psyket att göra. Det är inte pappret som gör hunden. Visst har man större koll på vad man får för hund om den är reggad men det är ingen garanti. Är själv för reggade hundar MEN;
Har en Bc hane som blir 8 i år. Han är oreggad. Pappan reggad, inte mamman. Tog över honom när han var 1,5 år. Hans tidigare ägare hade honom som familjehund och det funkade inte. (konstigt
) Han vallade allt som rörde sig, inklusive bilar. Jag trodde inte att han skulle överleva första veckan hos mig med tanke på att jag bor precis brevid en stor väg. Sen han kom hit har han inte vallat på något utan lov.
Han får jobba näst intill varje dag med vallning. Han vallar höns och ankor på hemmaplan och får och kor hos ett par bekanta.
Provade på agility med honom men det funkade inte när det var andra hundar med. Han blev för stressad. Flyball däremot gick kanon. Bollar är ju efter arbete det bästa som finns. Han har nog fler leksaker än jag någonsin haft som liten.
Han har sina leksaker både ute och inne. När man inte jobbar kan man lika gärna njuta av livet.
När han kom till mig kunde han inte gå och lägga sig och bara slappna av eller sova. Han var alldeles för uppskruvad. Det tog ett tag men till slut kunde han slappna av. Idag kan han både slappna av och sova gott. (tror att hamnat i koma ibland
)
Att han är åtta år märks inte på hans beteende. Han är lika pigg och alert som som för fyra år sen. Ända skillnaden är ett grånande ansikte.
Han är min första BC men ABSOLUT inte min sista. Är på jakt efter en tikvalp. Vill ha en som präglas på mig från början så jag förhoppningsvis slipper många av de problem som jag haft med honom.
Att ta över en hund som är högst i rang i tidigare familj och med en vilja av stål kräver en hel del. Vi hade VÄLDIGT mkt dispyter de första månaderna och de kan fortfarande dyka upp lite småsaker men jag är mkt tacksam att jag inte gav upp. En goare hund än honom får jag leta efter. Har aldrig haft så kul med ngn av mina tidigare hundar.
Visst är han en riktig surgubbe emellanåt men han är min bus.