Border collie = vallhund?

Sv: Border collie = vallhund?

Det här med att träna en BC är ju ofta en svårighet, man måste vara väldigt konsekvent i lydnaden. Har man sagt ligg så är det alltid ligg som gäller. Man skall till exempel undvika att använda samma kommandon inomhus som när man träna, för ofta får en hund inomhus kliva upp efter ett tag men i vallningen så skall den lyda.:bow:
 
Sv: Border collie = vallhund?

Jag kan tänka mig att stressen beror till stor del som du säger på deras signalkänslighet. O på att det är hundar som så gärna vill vara med sin förare o vara till lags.
Känns som att det är lite med bc som med fördom mot araber i hästvärlden, ju känsligare djur ju nervösare tolkas de oftast.
Personligen tycker jag att känsligheten är helt underbar, man får om man jobbar rätt med hunden en superkompis som är med på de minsta vinkarna.
:)
Tycker dessutom att oftast ju känsligare djur ju bättre kontakt får man oftast om man kan hantera det rätt. ;)

En fråga??? Allmän!!....

BC = signalkänslig... ja det kan jag hålla med om..

Men är de vekligen så tjänstvilliga gentemot sin förare?... Om man har tränat och fostrat sin hund på rätt sätt så har du en tjänsvillig individ... ja.. Men det kräver träning för att nå dit. Om du misslyckats i din träning så kör BC'n sitt eget race om det finns tillräckligt med vallning i den. Det "skiter" i föraren om inte träningen sitter... är det inte därför det så lätt kan bli problem.. Då är det ju ingen tjänsvillighet gentemot föraren...

Signalkänsligheten i detta fallet kan alltså vara ett hinder... Om du som förare inte kan kanalisera det rätt så får du problem.

Jag jämför tjänsvilligheten i detta fallet med det man inom retriver kallar för "will to please" ... Där har du en hund som inte alls tar för sig om inte ägaren gett signal.. Sen spelar det inte någon roll om det ramlar hundra änder runt hunden...... En äkta retriver har sin will to please medfödd... den behöver inte tränas upp...
 
Sv: Border collie = vallhund?

Pratar du om golden el labrador nu???

Stämmer inte in på de flesta flattar och tollare iallafall....:rofl:
Min flat flicka har en enorm will to please. Enda från liten sökte hon alltid kontakt och har alltid varit enormt lättlärd osv.

Men......... Som det flesta flattar är hon på gränsen till överaktiv, och är inte jaktträningen rättgjord så har du en galen ankjägare som ränner runt i skogen i 4 timmar utan att använda varken näsa eller huvud...:crazy:

Men som sagt, min åsikt är att stressen beror på att BC är en aktiv hund, inte på signalkänslighet. Alla hundraser är ju enormt signalkänsliga, deras språk är ju bara signaler. Stressen kan ju och andra sidan bero på en sugnalblind förare....:D :angel:
 
Sv: Border collie = vallhund?

Retriver är ju samlingsnamn för flera raser...

Men jag syftade främst på labbe av ren jakttyp..... Det är stor skillnad på will to please och vanlig kontaktvillighet och lättlärdhet...

Riktig vill to please finns nästan bara kvar hos labbe av jakttyp... I viss mån även hos golden av jakttyp.... men inte i samma utsträckning..

Många raser/individer är kontaktvilliga, lättlärda och föriga... men det är inte riktigt samma sak som äkta will to please...

Nu kommer vi dock från ämnet...

Jag tror att BC INTE har så mycket vilja att göra föraren till lags egentligen... inte mer än andra arbetande raser. Utan föraren måste övertyga hunden om att föraren vet bäst om hur fåren skall vallas... När föraren har fått den positionen så är BC'n tjänsvillig.... Om föraren INTE har den positionen så gör BC'n som den tycker är bäst.

Precis som hos andra raser så finns det individer som är lättare att övertyga än andra individer.... Alltså vissa är lättare att få att fungera och kräver mindre jobb.... Andra individer är svårare att övertyga och därför ställer de högre krav på kunnande hos föraren.
 
Sv: Border collie = vallhund?

Retriver är ju samlingsnamn för flera raser...

Men jag syftade främst på labbe av ren jakttyp..... Det är stor skillnad på will to please och vanlig kontaktvillighet och lättlärdhet...

Riktig vill to please finns nästan bara kvar hos labbe av jakttyp... I viss mån även hos golden av jakttyp.... men inte i samma utsträckning..

Många raser/individer är kontaktvilliga, lättlärda och föriga... men det är inte riktigt samma sak som äkta will to please...

Nu kommer vi dock från ämnet...

Jag tror att BC INTE har så mycket vilja att göra föraren till lags egentligen... inte mer än andra arbetande raser. Utan föraren måste övertyga hunden om att föraren vet bäst om hur fåren skall vallas... När föraren har fått den positionen så är BC'n tjänsvillig.... Om föraren INTE har den positionen så gör BC'n som den tycker är bäst.

Precis som hos andra raser så finns det individer som är lättare att övertyga än andra individer.... Alltså vissa är lättare att få att fungera och kräver mindre jobb.... Andra individer är svårare att övertyga och därför ställer de högre krav på kunnande hos föraren.

Border collie behöver en stark ledare, när den känner att den har övertaget så tar den gärna över i alla fall i vallningen.Det finns dock många bra framavlade border collie som behåller lugnt i alla lägen i vallningen. Däremot i andra lägen så är den mycket villig att lyda och många påpekar ofta på kurser att deras hund beter sig helt annorlunda hemma än tillsammans med djuren.
Men jag anser att även andra hundraser gör samma saker när det gäller övertag.:bow:
 
Sv: Border collie = vallhund?

Att det finns flera retrieverraser är jag fullt medveten om...;)

Menar du då att förare av jaktlabbar inte behöver vara bra ledare utan hunden har will to please i vilket fall som helst??

Vad menar du är will to please???? Dethär blev ju intressant...
 
Sv: Border collie = vallhund?

Jag har en BC tik som blir 2 år i maj. Reggad (självklart). Tränar lydnad med henne och har startat lkl 1. Vallar inte, får se om det kanske blir av senare. Hon okynnesvallar ialla fall inte något, och av/på knappen fungerar fint!
Vi har haft en oreggad BC tik i familjen när jag var "liten". Tränade lydnad även med henne. Denne okynnesvallade däremot allt möjligt. Kan det vara så att de som är reggade är stabilare i psyket eller är det bara jag som fått för mig det?


Om en BC är reggad eller inte har inte med okynnesvallning eller psyket att göra. Det är inte pappret som gör hunden. Visst har man större koll på vad man får för hund om den är reggad men det är ingen garanti. Är själv för reggade hundar MEN;

Har en Bc hane som blir 8 i år. Han är oreggad. Pappan reggad, inte mamman. Tog över honom när han var 1,5 år. Hans tidigare ägare hade honom som familjehund och det funkade inte. (konstigt:crazy: ) Han vallade allt som rörde sig, inklusive bilar. Jag trodde inte att han skulle överleva första veckan hos mig med tanke på att jag bor precis brevid en stor väg. Sen han kom hit har han inte vallat på något utan lov.

Han får jobba näst intill varje dag med vallning. Han vallar höns och ankor på hemmaplan och får och kor hos ett par bekanta.
Provade på agility med honom men det funkade inte när det var andra hundar med. Han blev för stressad. Flyball däremot gick kanon. Bollar är ju efter arbete det bästa som finns. Han har nog fler leksaker än jag någonsin haft som liten.
Han har sina leksaker både ute och inne. När man inte jobbar kan man lika gärna njuta av livet.:bump:
När han kom till mig kunde han inte gå och lägga sig och bara slappna av eller sova. Han var alldeles för uppskruvad. Det tog ett tag men till slut kunde han slappna av. Idag kan han både slappna av och sova gott. (tror att hamnat i koma ibland;) )

Att han är åtta år märks inte på hans beteende. Han är lika pigg och alert som som för fyra år sen. Ända skillnaden är ett grånande ansikte.

Han är min första BC men ABSOLUT inte min sista. Är på jakt efter en tikvalp. Vill ha en som präglas på mig från början så jag förhoppningsvis slipper många av de problem som jag haft med honom.

Att ta över en hund som är högst i rang i tidigare familj och med en vilja av stål kräver en hel del. Vi hade VÄLDIGT mkt dispyter de första månaderna och de kan fortfarande dyka upp lite småsaker men jag är mkt tacksam att jag inte gav upp. En goare hund än honom får jag leta efter. Har aldrig haft så kul med ngn av mina tidigare hundar.:banana: Visst är han en riktig surgubbe emellanåt men han är min bus.:love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 788
Senast: Sol
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp