Borde jag ha gjort som jag gjorde?

L

lie

Släppte ut min hund nu i trädgården så hon skulle kissa. Kastade lite pinnar och busade lite.. Sen ser jag hur hon snabbt som tusan drar mot vägen och ska sticka iväg. Men jag hann ifatt och tog tag i nacken på henne för att visa att så här gör man inte. Men gjorde jag rätt? Fick så dåligt samvete nu men hade hon fått chansen så hade hon stuckit..
Hur hade ni gjort i den här situationen?
 
Sv: Borde jag ha gjort som jag gjorde?

Om du inte har ett seriöst svar så svara inte. för det ver inte det som TS ville veta. :mad:

Om det vere jag skulle jag gjort likadant. Skulle tagit i nackskinnet, kanske lite mer "kännslokall" (har totalt hjärnsläpp just nu. ;) ), inte sagt ett ord medans jag schasade in hunden med en mer aggresiv hållning. Men såfort jag skulle kommit in skulle jag släppa hållningen och prata lite med hunden. För att visa att att h*n gjorde fel där ute, och att det är överstöckat. Typ. :D

Lummig förklaring men men.
 
Sv: Borde jag ha gjort som jag gjorde?

Släppte ut min hund nu i trädgården så hon skulle kissa. Kastade lite pinnar och busade lite.. Sen ser jag hur hon snabbt som tusan drar mot vägen och ska sticka iväg. Men jag hann ifatt och tog tag i nacken på henne för att visa att så här gör man inte. Men gjorde jag rätt? Fick så dåligt samvete nu men hade hon fått chansen så hade hon stuckit..
Hur hade ni gjort i den här situationen?

Jag hade gjort så o kanske lite värre för o strängt tala om att det där är totalt oacceptabelt.

ungefär samma sak hände med min lilleman han rymmde hitta han på utsidan av staketet strossande. jag gick o hämta han sen dagen därpå gick jag ut på gården med dom en stund gick in kika genom ytterdörren o såg att han var på väg o precis när han gick under kasta jag upp dörren o vråla till åt han o snabbare hund tillbax har jag aldrig sett. Men nu håller han sig på gården (än så länge iaf) som tur är så är det hundgård på G.
 
Sv: Borde jag ha gjort som jag gjorde?

klart att du ska säga ifrån, men exakt hur hunden ska "läxas upp" är omöjligt att svara på.

vi semestrar ibland på landet men mina håller sig av någon anledning automatiskt inom tomtgränsen på de gårdar som vi brukar besöka. de stannar t o m kvar om jag åker iväg i traktorn. märkligt.
 
Sv: Borde jag ha gjort som jag gjorde?

Om du inte har ett seriöst svar så svara inte. för det ver inte det som TS ville veta. :mad:

Om det vere jag skulle jag gjort likadant. Skulle tagit i nackskinnet, kanske lite mer "kännslokall" (har totalt hjärnsläpp just nu. ;) ), inte sagt ett ord medans jag schasade in hunden med en mer aggresiv hållning. Men såfort jag skulle kommit in skulle jag släppa hållningen och prata lite med hunden. För att visa att att h*n gjorde fel där ute, och att det är överstöckat. Typ. :D

Lummig förklaring men men.

Japp, jag oxå
 
Sv: Borde jag ha gjort som jag gjorde?

Du gjorde HELT rätt! Det är ovärdeligt att få tag i dem precis när de gör ngt.
Jag hade nog tagit i rätt mkt då det är ett farligt beteende och de kan bli överkörda om de fortsätter..
 
Sv: Borde jag ha gjort som jag gjorde?

Tycker du gjorde rätt!
Inget att ha dåligt samvete för.:)
 
Sv: Borde jag ha gjort som jag gjorde?

Jag skulle ha sagt nej när hundnen var på väg ut och om hunden gick över tomtgränsen skulle jag ha gjort precis som du.

Gården skall vara paradiset för hunden. Så länge den håller sig inne på gården är alla glada och det är väldigt trevligt, men om hunden går utanför tomtgränsen brakar "helvetet lös" vilket inte alls är trevligt.

Ska man läxa upp hunden ang tomtgränser ska man göra det när hunden är utanför tomtgränsen eller just när den stiger över gränsen, för så länge som den är innanför så har den ju inte gjort något fel. Det är ju där man vill den skall vara.

Hade jag däremot när jag såg hunden börjat rusa mot vägen ropat "stanna" och hunden trots detta inte stannat, då hade jag sprungit ikapp den, tagit den i nackskinnet och dominant visat att säger jag stanna betyder det stanna.

Sedan får man alltid väga in att hundarna är olika individer + vilken ålder hunden är i. Man får anpassa sig efter vad som krävs för att få just den individen att fatta allvaret. Vissa kräver mer andra mindre!
 
Sv: Borde jag ha gjort som jag gjorde?

Tack för svaren! Hon sticker aldrig om man är på semester eller någonstans där hon inte känner igen sig men " hemma" kan hon om hon får chansen, dock aldrig på promenader när hon är lös, endast på gården.
 
Sv: Borde jag ha gjort som jag gjorde?

Hade jag däremot när jag såg hunden börjat rusa mot vägen ropat "stanna" och hunden trots detta inte stannat, då hade jag sprungit ikapp den, tagit den i nackskinnet och dominant visat att säger jag stanna betyder det stanna.

*avundsjuk vinthundsägare här*
:p men jag har hägnat in tomten hos mina föräldrar så de alltid kan springa lösa där utan risk för stickning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
926
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp