Borde jag byta strö?

LillaVita

Trådstartare
Har en häst som stått på halm nu i ca 4 månader. Funkat jätte bra.
Men för en vecka sedan så fick vi hem ett nytt lass halm, som min häst såklart tyckte vara jätte gott att äta :angel:.
Det är svårt att uppskatta hur mkt han äter, men man märker att en del är borta på morgonen + att han nästan alltid står och tuggar på det.
Är lite orolig för det här. Vill ju inte ha en häst som blir en riktigt tjockis/bukig, eller att han blir sjuk på något sätt :o
Egentligen vill jag i största möjliga mån ha kvar halmen, för det blir ljusare, mer lättmockligt, hans hovar mår bättre, han har sysselsättning osv. :)
Den extra kostnaden och arbetet att lägga in ny halm hela tiden gör mig inget..

Så hur skulle ni göra?

Sv: Borde jag byta strö?

Ja du, jag tycker förstås att om hästen äter av det så har han tydligen ett behov av det. :)

Frågan är ju: när får han sitt sista mål för dagen och hur länge räcker det? Om inte halmen hade funnits - hade han då fått stå hungrig många timmar?

När vi köpte vår pålle så åt han upp halva boxen av halm varje natt och jag kom till slut på att stallägaren gav mycket mindre hö på kvällen än vad hon hade lovat. Han var helt enkelt hungrig! :(

Nu står vi i ett stall där vi själv köper och packar hökassar. Han står på torv så jag lägger in halm tillsammans med kvällshöet just för att han inte ska stå tom hela natten.

Dessutom äter han ganska mycket halm ute i hagen under dagen.

Så jag är definitivt inte rädd för att ge halm. Tycker det är ett bra komplement till hö/hösilage och som håller magen i trim.

Jag upplever heller inte vår häst som bukig men man måste tänka på att halm inte innehåller protein så om hästen äter mycket halm får man kanske ge tillskott av protein av något slag. Själv ger vi sojaskrå men det finns ju annat också som t ex lucern.

Om hästen får för lite protein och blir tunn över rygg och rumpa så kan man uppleva hästen som bukig eftersom buken på nåt sätt blir så framträdande då.

Ps. Viss halm smakar ju också bättre än andra sorter så det kan ju vara en bidragande orsak till ökningen. :)

Senast ändrad:
Sv: Borde jag byta strö?

Så länge han inte äter upp hela bädden eller väljer bort höet skulle jag inte oroa mig alls utan ha kvar halmen!

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Caps
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 568
Senast: Stereo
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 938
Senast: Lona
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
2 023
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka