Bör jag anmäla?

Jag hade ingen aning om att den gett sig på hundar tidigare - då är det ju en helt annan sak. Jag såg mest scenariot framför mig en hund där kopplet gått av och kutade fram och vrålade - alltså inte att den gjort något.

Nu övervägde jag anmälan även innan jag jag visste att den attackerat andra.
Jag tycker inte att man ska behöva rädd för att få sin hund attackerad när man är ute på promenad, ägaren var så fruktansvärt nonchalant.

Jag tänker på när hundvakten är ute med Ruben, de är 70 + och kan inte lyfta så snabbt eller freda sig.
Jag tänker inte vänta tills hunden bitit min hund innan jag anmäler.

Nu övervägde jag anmälan även innan jag jag visste att den attackerat andra.
Jag tycker inte att man ska behöva rädd för att få sin hund attackerad när man är ute på promenad, ägaren var så fruktansvärt nonchalant.

Jag tänker på när hundvakten är ute med Ruben, de är 70 + och kan inte lyfta så snabbt eller freda sig.
Jag tänker inte vänta tills hunden bitit min hund innan jag anmäler.
Jag är nog rätt luttrad efter mina år i mitt område :meh: Här har hänt en hel del otrevligt och jag har fått slagits några gånger för att hålla mina hundar undan skador och har hittills alltid lyckats tack och lov. Vet dock flertalet hundar som blivit bitna, men tyvärr har anmälan aldrig lett till något.

Jag är nog rätt luttrad efter mina år i mitt område :meh: Här har hänt en hel del otrevligt och jag har fått slagits några gånger för att hålla mina hundar undan skador och har hittills alltid lyckats tack och lov. Vet dock flertalet hundar som blivit bitna, men tyvärr har anmälan aldrig lett till något.

Det är jag verkligen inte van vid där jag bor. Någon vimsig tant ibland som låter sin lurv springa fritt i flexit, någon retriever som tycker Ruben verkar roligare än att lydnad på fotbollsplan.

Ju fler anmälningar mot samma hund desto bättre, har alla inställningen att inget kommer hända så blir det ju precis så. Jag anmäler gärna, för min och för andras hundars skull.

Tänkte förtydliga lite (och argumentera för varför man ska anmäla).

Ärenden enligt tillsynslagen hanteras numer av Länsstyrelsen (som kan ge koppeltvång, munkorg, omhänderta och liknande). Det är en lag som bygger på uppbyggnad, dvs ett enda fall är sällan skäl nog till åtgärd - olyckor händer (om det inte är väldigt allvarliga incidenter, såklart). Därför finns det en stor poäng med att anmäla händelser även där ingen blev allvarligt skadad - hunden kan ha visar de här tendenserna eller gjort värre saker tidigare. Man får också en möjlighet att "lösa" problemet så ingenting mer händer. Om en hund smiter ur en trädgård och attackerar kan man kräva en rymningssäker inhägnad, om koppel går av kan man kräva ett fast koppel osv.

Om någon bryter mot t.ex. ett koppeltvång eller annat föreläggande är detta ett brott som utreds av polisen. Även allvarligare händelser kan vara brott, typ vållande till kroppsskada. Anmäler man till polisen skickar de vidare ärendet till Länsstyrelsen, så det blir inte "fel" att anmäla till dem :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka