Bör jag anmäla?

Bison

Trådstartare
Förut när vi var ute och gick mötte vi en tjej med en stor hund, möjligen en Akita.
Den var totalt rabiat, skällde, högg efter hennes händer och bet i kopplet. Hon drog undan den i gräset, precis när vi passerade gick kopplet av, flexi såklart 😒
Den kastade sig mot Ruben med blottade tänder ilsket vrålande. Jag slet upp honom i famnen och vrålade nej.

Hon tog hunden och släpade den med sig utan att säga ett ord.
Tig mig två minuter att ta reda på vem det är, liten ort.
Bör jag anmäla henne?
Det leder väl ingen vart men den dagen hunden gör något mer kanske det är bra om det finns anmälningar sen innan?
Hon hade absolut ingen koll på den och det är gott om småhundar här 😔

Ja men anmäla kan du ju absolut göra tycker jag. Brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter har hon ju brutit mot, skulle jag säga.
Den om hon blir dömd är ju svårt att säga. Inga skador och en olycka att kopplet går av, men hon har ju brustit i sitt ansvar kan jag tycka...

Ja. Har en vän vars hund blev biten av en Akita, den flådde den över nacken. En liten stund tidigare hade den bitit ihjäl en annan hund. Den hade m.a.o. Kommit loss.
Sen dess tycker jag de är rätt obehagliga. Även om det såklart är min subjektiva åsikt.

Jag säger också ja. Det är synd att vänta tills efter den skadar någon. För hundens skull gör ingen anmälning något illa, och för både hunden och andra hundars skull så skulle jag anmäla hellre än låta bli (jag tänker att individen inte mår bra om den beter sig sådär, och det är bara ägaren som kommer må dåligt för anmälan om någon).

Bra att du anmälde. Om det, hemska tanke, händer nån fullbordad attack så måste det ju vara till andra hundars (och ägares) fördel om det finns fler anmälningar tänker jag. En sådan hund skall ha munkorg på sig, att ägaren inte förstår det är beklagligt. Men lite tur får hen ett krav på sig att använda det men jag är för dåligt påläst för att säga hur lätt/svårt det är att få restriktioner... Nån som vet?

Min syster råkade ut för exakt samma sak härom veckan. En hund i byn där om bor, som är känd för att vara aggressiv, kom lös i ett liknande utfall. Ägaren gick som vanligt i en annan värld och hängd inte med alls, som flera ggr tidigare är hen helt oförberedd på hundens agerande. Hunden flög givetvis på min systers lapphund men som av ett under fick den inga skador innan syrran hann sparka bort den. Vad den attackerade hunden ev fick för skador vet ingen, ägaren bara gick vidare med den och har väl isf haft vett att inte kräva min syster på nån ersättning... Men ja är Så-Arg på min syster för att hon inte anmälde detta. Just för att jag resonerar som så att såna hundägare måste få krav på sig, om inte av eget vett så av samhället, för att skydda omgivningen.

Bra att du anmälde. Om det, hemska tanke, händer nån fullbordad attack så måste det ju vara till andra hundars (och ägares) fördel om det finns fler anmälningar tänker jag. En sådan hund skall ha munkorg på sig, att ägaren inte förstår det är beklagligt. Men lite tur får hen ett krav på sig att använda det men jag är för dåligt påläst för att säga hur lätt/svårt det är att få restriktioner... Nån som vet?

Min syster råkade ut för exakt samma sak härom veckan. En hund i byn där om bor, som är känd för att vara aggressiv, kom lös i ett liknande utfall. Ägaren gick som vanligt i en annan värld och hängd inte med alls, som flera ggr tidigare är hen helt oförberedd på hundens agerande. Hunden flög givetvis på min systers lapphund men som av ett under fick den inga skador innan syrran hann sparka bort den. Vad den attackerade hunden ev fick för skador vet ingen, ägaren bara gick vidare med den och har väl isf haft vett att inte kräva min syster på nån ersättning... Men ja är Så-Arg på min syster för att hon inte anmälde detta. Just för att jag resonerar som så att såna hundägare måste få krav på sig, om inte av eget vett så av samhället, för att skydda omgivningen.

En sån hund bör väl inte leva alls tänker jag.

När min förrförra hund blev attackerad av en bernersennen med en mycket liten dam i kopplet som inte hade en chans att hålla hunden anmälde jag. Det var inte första gången den hunden attackerade fick jag veta av polisen och de blev ålagda att ha munkorg och damen fick inte längre gå ut med hunden ensam då det var så tydligt att hon inte hade en chans att hålla den. I det fallet var det tidigare anmälningar som avgjorde så man bör absolut anmäla sådant även om det inte blev några skador.

Det är väl mest att den behöver annan ägare, hunden behöver det inte vara fel på.

Värst är att ägaren sällan fattar det. Eller ser det som en prestigegrej att inte låta nån annan styra upp det. Tyvärr. Jag har en sådan situation med en anhörig och dennes hund. Jag bara väntar på att det ska smälla och jag vet ärligt talat inte vad jag hoppas på mest - att det smäller så pass ordentligt att ägaren fattar allvaret och tar bort hunden, eller att ägaren + hund lever isolerat i resten av hundens liv typ 10 år till. Ser bara de utvägarna dessvärre. Har försökt styra in ägaren på att ta hjälp men det är tvärnej för det är bara andra människor som har problem med hunden :grin:

Anmäla för att ett koppel gått av ? ingen hund eller människa blev skadad ?
Nä, då skulle var och varannan hundägare bli anmäld här ;) För mig är det ingen grej att anmäla även om det hela är väldigt otrevligt för stunden.
SEn kan man svära ve och förbannelse över det hela, men för mig är det långt ifrån fog för anmälan.

Nä, då skulle var och varannan hundägare bli anmäld här ;) För mig är det ingen grej att anmäla även om det hela är väldigt otrevligt för stunden.
SEn kan man svära ve och förbannelse över det hela, men för mig är det långt ifrån fog för anmälan.
Jag brukar välja efter hur ägaren beter sig. Tar man sitt ansvar, ber om ursäkt och försöker se till att det inte kan hända igen så anmäler jag inte.
Gör man tvärtom anmäler jag för då verkar personen inte verka bry sig om det skulle hända fler gånger.

Fast jag upplever inte att var och varannan hundägare här har rabiata hundar som går till attack om de kommer loss.

Nu handlar detta om en aggressiv hund som ägaren har noll kontroll över, en hund som slitit sig och attackerat flertalet gånger tidigare.
Jag hade inte brytt mig om det varit en glad hund som ägaren råkat tappa och sen bett om ursäkt. Men en totalt rabiat hund som hugger ägaren i händerna och där ägaren bara skriker på hunden är en viss skillnad.

Hundvakten berättade idag att den hunden även gör utfall mot människor utan hundar med sig.
Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer.

Med tanke på vilka problem ägaren tycks ha med hunden, skulle jag till och med kunna tänka mig att det vore en befrielse för hen om man utifrån gav hen "tillåtelse" att inte ha kvar hunden - omplacera eller tyvärr avliva. Det låter inte som ett trevligt hundägande men många klarar inte av att bekänna sig besegrade och i det här fallet skulle hen ha en "ursäkt".

Det behöver inte alls vara så, men tanken slog mig. Överhuvudtaget låter det som en ohållbar situation som kan sluta riktigt illa. Man borde inte behöva invänta att någon annan hund ska råka illa ut när det redan är ett sånt uppenbart och allvarligt problem.

Med tanke på den aggressivitet som beskrivs så ska det absolut anmälas.

Min pappa och hans sambos hund blev attackerade av en hund i Ljuraparken (Norrköping). Fick åka in akut till veterinär för stygn och dränage. Hunden har kommit lös vid ett par tillfällen tidigare, bland annat bitit en man, men dessa händelser har inte polisanmälts och därför gör inte polisen något nu. Hunden tappas för att ägaren inte orkar hålla emot. Jag är absolut för att fler anmäler hundar om klart uppvisar aggressiva beteenden. Ju fler anmälningar som finns, desto mer troligt att polisen kan sätta in åtgärder.

Fast jag upplever inte att var och varannan hundägare här har rabiata hundar som går till attack om de kommer loss.
Nu handlar detta om en aggressiv hund som ägaren har noll kontroll över, en hund som slitit sig och attackerat flertalet gånger tidigare.
Jag hade inte brytt mig om det varit en glad hund som ägaren råkat tappa och sen bett om ursäkt. Men en totalt rabiat hund som hugger ägaren i händerna och där ägaren bara skriker på hunden är en viss skillnad.

Hundvakten berättade idag att den hunden även gör utfall mot människor utan hundar med sig.
Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer.
Jag hade ingen aning om att den gett sig på hundar tidigare - då är det ju en helt annan sak. Jag såg mest scenariot framför mig en hund där kopplet gått av och kutade fram och vrålade - alltså inte att den gjort något.

Jag hade ingen aning om att den gett sig på hundar tidigare - då är det ju en helt annan sak. Jag såg mest scenariot framför mig en hund där kopplet gått av och kutade fram och vrålade - alltså inte att den gjort något.

Men poängen är denna:

Det leder väl ingen vart men den dagen hunden gör något mer kanske det är bra om det finns anmälningar sen innan?

Hundar som kommer lösa och beter sig aggressivt ska anmälas. Då har polisen något att gå på om det händer igen, och igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka