Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Vet du vad som krävs för att få en abort som Socialstyrelsen beviljar?
Det spelar ingen roll för min åsikt om ett utalande, jag har aldrig hävdat att det är fakta.

Jag har dock svårt att se att det spelar Socialstyrelsen någon större roll för beviljade av abort om mamman kan tänkas vilja behålla barnet och inte adoptera bort om hon nekas abort. Det känns direkt absurt att väga in något sådant.
 
Det där är ju en annan mycket svår fråga, om familjers ekonomi i en del länder och hur traditioner gör att det är kostsamt att gifta bort en flicka, typ.

Jag tror ärligt talat att skälet att man nu inte längre tillåter abort pga kön i Indien är krasst ekonomiskt det också.
Ettbarnspolitiken i Kina har ju lett till samhällsekonomiska svårigheter.
En för stark övervikt av gossebarn och för få flickebarn får ju också rätt stora konsekvenser på lite sikt.
Så jo, det är ett problem om det föds - och överlever - för få flickor i ett samhälle.
Ja precis, jag tror inte det är omtanke om embryona som det handlar om här och att det är moraliskt fel som grund till ett abortval. (Dvs det som vi i Sverige tycker är orsaken till att vi inte vill avslöja kön som bas för abort här.)

Utan det handlar om att samhället behöver kvinnor som stabiliserar genom att gifta sig med män (som då i mindre hög grad slår ihjäl varandra tydligen enligt statistiken) och föder barn.

Jag kan ha fel här men i vissa regioner (i vissa delar av Indien tex, andra har tex matrilinjär arvsföljd så det är olika.) så förlorar du alla dina barn om du har döttrar och förlorar dina pengar. Dvs frun tillhör mannens familj och hon ska komma med en hemgift.

Så många döttrar är för en fattig familj bara en ren och skär total förlust. De har inga barn alls, när döttrarna gifts bort, det blir inga barnbarn, och inte heller några pengar till ålderns höst pga hemgifterna.

Om du har tre söner så får du tre (svär)döttrar, alla barnbarn och flickans hemgift.

Och vissa kan ju hålla på i evinnerliga tider och försöka få barn utan att lyckas få ett av andra könet.
 
Senast ändrad:
Okej, bortom v. 22 ser jag inget syfte till att diskutera, eftersom det handlar om abort. Vad gäller sen abort beviljas det fortfarande inte utan anledning och det handlar inte om att reflektera kring om barnet eventuellt kan få det bra eller inte, utan om man ska försöka få folk som skulle beviljas sen abort att istället gå graviditeten ut och adoptera bort barnet - till vilket pris som helst (vilket var vad jag tog upp).
Jag tycker frågeställningen är helt absurd. Man sätter upp kriterier för när och hur abort beviljas, både av medicinska skäl och sociala och inte utifrån om barnet blir bortadopterat eller inte. Det kommer alltid att bli folk som nekas att göra abort sent vilket behöver hanteras både när det gäller hjälp och stöd till mamman och ur det blir med barnet. Det är möjligen antalet och exakt vilka som ändras om man ändrar kriterier inte det faktum att det sker om man inte gör drastiska förändringar som att ta bort möjligheten att ansöka om sen abort eller inte har någon gräns utan fullt fri abort.
 
Det spelar ingen roll för min åsikt om ett utalande, jag har aldrig hävdat att det är fakta.

Jag har dock svårt att se att det spelar Socialstyrelsen någon större roll för beviljade av abort om mamman kan tänkas vilja behålla barnet och inte adoptera bort om hon nekas abort. Det känns direkt absurt att väga in något sådant.


Du har hela tiden funderat i banorna att lagstiftningen borde moderniseras i takt med att de medicinska framstegen gör att barn kan räddas tidigare. Min fråga är en reflektion på det och inget annat.
 
Jag tycker frågeställningen är helt absurd. Man sätter upp kriterier för när och hur abort beviljas, både av medicinska skäl och sociala och inte utifrån om barnet blir bortadopterat eller inte. Det kommer alltid att bli folk som nekas att göra abort sent vilket behöver hanteras både när det gäller hjälp och stöd till mamman och ur det blir med barnet. Det är möjligen antalet och exakt vilka som ändras om man ändrar kriterier inte det faktum att det sker om man inte gör drastiska förändringar som att ta bort möjligheten att ansöka om sen abort eller inte har någon gräns utan fullt fri abort.
Frågeställningen var ju dock ställd utifrån att personer som beviljades sen abort istället skulle uppmuntras till att adoptera bort barnen. Att vi ska hjälpa de som ändå hamnar i den sitsen ser jag som en helt annan fråga.
 
Frågeställningen var ju dock ställd utifrån att personer som beviljades sen abort istället skulle uppmuntras till att adoptera bort barnen. Att vi ska hjälpa de som ändå hamnar i den sitsen ser jag som en helt annan fråga.

Detta är något som bara de som är närmst personen ens kan ta ställning till. Vårdpersonalen kan behöva rycka in som stöd och hjälp utifrån situationen, många behöver säkert mycket av den varan. Är det någon som regelmässigt försöker få folk att göra abort eller avstå utifrån egen övertygelse är det tjänstefel i min värld. Det låter som ett grymt sätt att hantera situationen, att med ena handen bevilja abort och med andra handen försöka stoppa den.

Ska man från myndigheterna påverka en person att behålla barnet så bör det sket tidigare i processen än efter abort beviljats.
 
Helt orelaterat kanske men oj, det låter väldigt jobbigt för babyn att förlora sitt familjehem efter mammans långa betänketid.

Dvs först ska barnet bort från mamman (röst hen lärt känna) och till ett familjehem som vet att de bara vårdnadshar babyn i tre? månader? Dvs de måste se till att inte älska babyn för mycket. Sedan ska det över till sin adoptionsfamilj? Verkar på något sätt vara en mildare behandling i USA att hämta babyn på BB? Då det knappt blir ens en förlust för babyn?

Tycker mig ha läst någonstans att det faktiskt påverkar barn både att ha dålig anknytning första månaderna och att förlora och försöka knyta an till nya vårdnadshavare flera gånger. (undrans om det finns rapporter om adopterades mående, barnhem, stor omsättning på vårdhavare och just den saken? Men då är det ju inte mycket att be för när det gäller adoption från barnhem.)
Klart att det inte är bra! Men det är svårt att göra det bättre under de omständigheterna. Och det kommer alltid tyvärr att finnas barn vars föräldrar inte kan ta hand om dem. Det vanliga är ju inte att folk ändrar sig så sent som efter 6 mån heller.
 
Mitt svar angående adoption var mest till den som ville förlänga abortgränsen!
Att man i en kaotisk situation (som det nog är att komma på att man t ex som 15 år gammal är gravid i v 20) kan vara behjälpt av att i lugn och ro få olika alternativ presenterade för sig är väl heller inget konstigt? Likväl som det finns de som i den situationen vill göra abort finns det nog de som inte vill göra det men ändå känner att de inte är redo att bli förälder. Olika situationer och olika personer liksom.

Det som blir konstigt i ditt argumenteterande är att du argumenterar för något som redan finns. De som vill adoptera bort hellre än att abortera kommer ju att göra det oavsett var gränsen för abort går. Frågan som kvarstår är hur många som ska tvingas fullgå graviditeten och adoptera.
 
Det som blir konstigt i ditt argumenteterande är att du argumenterar för något som redan finns. De som vill adoptera bort hellre än att abortera kommer ju att göra det oavsett var gränsen för abort går. Frågan som kvarstår är hur många som ska tvingas fullgå graviditeten och adoptera.
Det var ett bemötande av någon som skrev att man snarare skulle förlänga tiden man får göra abort. Det tycker inte jag. Har det gått så långt så är adoption en lösning om man inte vill/kan behålla barnet. Sedan dristade jag mig till att skriva att man i vissa fall kanske kan överväga det i stället för abort om aborten utförs så sent att risken faktiskt finns att man går in i v 22- alltså egentligen för sent.
Vad är konstigt med det resonemanget? Och vem har pratat om att tvinga?
 
Klart att det inte är bra! Men det är svårt att göra det bättre under de omständigheterna. Och det kommer alltid tyvärr att finnas barn vars föräldrar inte kan ta hand om dem. Det vanliga är ju inte att folk ändrar sig så sent som efter 6 mån heller.
Är nog ganska vanligt att babyn sedan stannar permanent i familjehemmet vad jag har förstått.
 
Det var ett bemötande av någon som skrev att man snarare skulle förlänga tiden man får göra abort. Det tycker inte jag. Har det gått så långt så är adoption en lösning om man inte vill/kan behålla barnet. Sedan dristade jag mig till att skriva att man i vissa fall kanske kan överväga det i stället för abort om aborten utförs så sent att risken faktiskt finns att man går in i v 22- alltså egentligen för sent.
Vad är konstigt med det resonemanget? Och vem har pratat om att tvinga?
Fast vad då för sent? Abort är ju tillåtet hur sent som helst egentligen beroende på orsak, det som krävs är tillstånd från socialstyrelsen och det ges inte när det handlar om livsdugliga foster hur som helst så vad är problemet? :confused:

Det känns verkligen som en massa påhitt i den här tråden, när lagen fungerar alldeles utmärkt som jag ser det. Japp, jag har gjort tidig abort och ångrar mig inte för en millisekund, skulle aldrig tveka att göra om det. Att föda fram något för att sen adoptera bort det existerar inte.
 
Vad är konstigt med det resonemanget? Och vem har pratat om att tvinga?

För att adoption redan är ett alternativ idag. Så du argumenterar för att det ska fortsätta vara som idag, men utan att säga just det? Om arbortgränsen flyttas åt något håll, tidigare eller senare, så är abort fortfarande ett alternativ - dvs som det är idag. Det som skiljer vid en flyttad gräns för abort är tvånget att välja ett annat alternativ än abort, att antingen behålla barnet eller att adoptera bort det.

Men om jag förstår dig rätt så vill du alltså ha det kvar som det funkar idag?
 
Fast vad då för sent? Abort är ju tillåtet hur sent som helst egentligen beroende på orsak, det som krävs är tillstånd från socialstyrelsen och det ges inte när det handlar om livsdugliga foster hur som helst så vad är problemet? :confused:

Det känns verkligen som en massa påhitt i den här tråden, när lagen fungerar alldeles utmärkt som jag ser det. Japp, jag har gjort tidig abort och ångrar mig inte för en millisekund, skulle aldrig tveka att göra om det. Att föda fram något för att sen adoptera bort det existerar inte.
Men hallå- varför hugga så? Jag resonerade bara... Och återigen har ag aldrig någonsin sagt att jag tycker aborträtten ska inskränkas- angående adoption bemötte jag en användare som tyckte tiden skulle förlängas och jag skrev då att adoption var en möjlighet. Socialstyrelsen beviljar väl knappast med dagens lagstiftning abort av friska foster efter v 22 ändå.
Och vad har din tidiga abort med den här diskussionen att göra?
 
För att adoption redan är ett alternativ idag. Så du argumenterar för att det ska fortsätta vara som idag, men utan att säga just det? Om arbortgränsen flyttas åt något håll, tidigare eller senare, så är abort fortfarande ett alternativ - dvs som det är idag. Det som skiljer vid en flyttad gräns för abort är tvånget att välja ett annat alternativ än abort, att antingen behålla barnet eller att adoptera bort det.

Men om jag förstår dig rätt så vill du alltså ha det kvar som det funkar idag?
Ja det vill jag, jag ser inget som skulle vara bättre och värt att ändra lagen för. Och ursäkta att jag överhuvudtaget resonerade, det verkar ha retat upp många...
 
Ja det vill jag, jag ser inget som skulle vara bättre och värt att ändra lagen för. Och ursäkta att jag överhuvudtaget resonerade, det verkar ha retat upp många...

Du är förstås fri att resonera, men det jag tror gör att andra reagerar (åtminstone jag) är att just den typen av argumentation - att argumentera för något som redan är bra, men att få det att låta som att det idag är ett problem - spelar abortmotståndarna i händerna. Alla antydningar om att dagens abortlagstiftning är problematisk, är positivt för dem, för det gör att de får luft under vingarna och frågan kommer högre upp på dagordningen.

Jag tror inte det var så du menade, men det är så det blir. Självklart måste vi kunna diskutera och resonera även kring känsliga frågor, men vi är många som värnar starkt om kvinnors rättigheter och då måste vi reagera starkt när de ifrågasätts, även om det ibland drabbar även sådana som inte menade så. Det handlar inte bara om aborter, det handlar om kvinnors rätt till sina kroppar.
 
Du är förstås fri att resonera, men det jag tror gör att andra reagerar (åtminstone jag) är att just den typen av argumentation - att argumentera för något som redan är bra, men att få det att låta som att det idag är ett problem - spelar abortmotståndarna i händerna. Alla antydningar om att dagens abortlagstiftning är problematisk, är positivt för dem, för det gör att de får luft under vingarna och frågan kommer högre upp på dagordningen.

Jag tror inte det var så du menade, men det är så det blir. Självklart måste vi kunna diskutera och resonera även kring känsliga frågor, men vi är många som värnar starkt om kvinnors rättigheter och då måste vi reagera starkt när de ifrågasätts, även om det ibland drabbar även sådana som inte menade så. Det handlar inte bara om aborter, det handlar om kvinnors rätt till sina kroppar.
Och jag har aldrig sagt annat heller, och självklart värnar jag om kvinnors rätt till sin kropp jag med, men jag tycker ändå som sagt man borde få reflektera och resonera kring sådant som är problematiskt och svårt, annars är ju liksom diskussionsforum helt onödiga tänker jag. Jag förstår hur du menar men är själv inte av uppfattningen att man sa tiga i hjäl problem heller. Det var inte min mening att det skulle bli så het diskussion utan jag reflekterade bara över alternativ när det redan gått för lång tid eller så på gränsen att risken är att man knappt hinner utföra abort.
Jag lämnar diskussionen nu, Ha en fin dag 😊!
 
Du är förstås fri att resonera, men det jag tror gör att andra reagerar (åtminstone jag) är att just den typen av argumentation - att argumentera för något som redan är bra, men att få det att låta som att det idag är ett problem - spelar abortmotståndarna i händerna. Alla antydningar om att dagens abortlagstiftning är problematisk, är positivt för dem, för det gör att de får luft under vingarna och frågan kommer högre upp på dagordningen.
Att du tycker något är bra innebär knappast att alla andra tycker samma, det finns problem kring aborter så som att vårdpersonal anser att lagen säger att de ska försöka rädda aborterade foster. Det är säkert traumatiskt för alla inblandade. Uppgiften att rädda liv krockar med uppgiften att ta liv (vilket aborter faktiskt är i någon form).

Jag tror att försök att tysta ner diskussionerna med att det är bra som det är är det som gynnar abortmotståndarna, inte att föra en öppen diskussion.


Jag tror inte det var så du menade, men det är så det blir. Självklart måste vi kunna diskutera och resonera även kring känsliga frågor, men vi är många som värnar starkt om kvinnors rättigheter och då måste vi reagera starkt när de ifrågasätts, även om det ibland drabbar även sådana som inte menade så. Det handlar inte bara om aborter, det handlar om kvinnors rätt till sina kroppar.
Här är du direkt oförskämd även om du troligen inte noterat det själv. När du skriver " ...vi är många som värnar starkt om kvinnors rättigheter ..." så ser det ut som att du försöker framstå som den goda som kämpar mot de onda abortmotståndarna. Att den du riktar dig till inte är abortmotståndare tycks du missa totalt.

Varför är det så viktigt att polarisera debatten och att försöka framställa de som har en något avvikande åsikt som ond (här abortmotståndare)? Det är knappast konstruktivt att skapa abortmotståndare av de som egentligen är för.
 
Fast vad då för sent? Abort är ju tillåtet hur sent som helst egentligen beroende på orsak, det som krävs är tillstånd från socialstyrelsen och det ges inte när det handlar om livsdugliga foster hur som helst så vad är problemet? :confused:

Det känns verkligen som en massa påhitt i den här tråden, när lagen fungerar alldeles utmärkt som jag ser det. Japp, jag har gjort tidig abort och ångrar mig inte för en millisekund, skulle aldrig tveka att göra om det. Att föda fram något för att sen adoptera bort det existerar inte.
Njaej, trodde de snarare hade möjlighet att avbryta graviditeten (nej vad kallas det, vet inte) om det är senare än vecka 22? Tex om mamman har cancer och måste genomgå omedelbar behandling för att inte riskera dö. Men då gör man ju allt för att barnet ska överleva som för tidigt född, och väntar så många veckor som det bara går?
 
Senast ändrad:
Men hallå- varför hugga så? Jag resonerade bara... Och återigen har ag aldrig någonsin sagt att jag tycker aborträtten ska inskränkas- angående adoption bemötte jag en användare som tyckte tiden skulle förlängas och jag skrev då att adoption var en möjlighet. Socialstyrelsen beviljar väl knappast med dagens lagstiftning abort av friska foster efter v 22 ändå.
Och vad har din tidiga abort med den här diskussionen att göra?
Jag hugger inte utan frågar vad som är problemet. Adoption har alltid funnits som alternativ även om jag tvivlar på att någon öht skulle göra det valet, varför gå gravid i nio månader när man kan abortera om man inte vill ha några ungar?

Låt dagens abortgränser vara som de är, de som genomgår en sen abort efter socialstyrelsens tillåtelse föder inte fram några livsdugliga foster. Diskussionerna borde snarare handla om var man ska sätta gränsen för när det är vettigt att försöka rädda förtidigt födda än om man ska tafsa på rätten till abort.
Njaej, trodde de snarare hade möjlighet att avbryta graviditeten om det är senare än vecka 22? Tex om mamman har cancer och måste genomgå omedelbar behandling för att inte riskera dö. Men då gör man ju allt för att barnet ska överleva som för tidigt född.
Om det upptäcks något allvarligt fel som uppstår under graviditeten är abort alltid en möjlighet. En av mina vänner dog och efterlämnade man och två små moderlösa barn, hon hade kanske levt idag och de hade sluppit förlora sin mamma.
 
Om det upptäcks något allvarligt fel som uppstår under graviditeten är abort alltid en möjlighet. En av mina vänner dog och efterlämnade man och två små moderlösa barn, hon hade kanske levt idag och de hade sluppit förlora sin mamma.

Men efter vecka 22 betraktar de väl alltid barnet som för tidigt fött om mamman inte längre kan bära det, pga tex sjukdom. Om det är ett livsdugligt barn. Förstår inte hur det du skrev motsäger det jag skrev.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp