boots - skav

timme

Trådstartare
min herre får enorma skav av gummibootsen...nån som vet ett par som inte skaver så fruktansvärt:O?

Sv: boots - skav

Mjuka neopren boot skaver mindre än gummiboots.

Om bootsen är för stora så skaver de mer då de stöter i marken i bakkanten.

Jag tycker att "form-sydda" boots (fx proffessionals choice), de som är korta i framkanten, och formade så att de inte kan glida runt, med kardborre spänne framtill är de som skaver minst, men en känslig häst kan få skav av nästan vad som helst.

intressant! den här tråden ska jag följa.
följfråga: jag köpte ett par begagnade gummiboots(10 kr) för ca 3 v. sen bara för att prova om de fungerade på min ponny. de passade i storlek och bra utförande men efter fyra användningar fick han skav som sedan utvecklades till mugg.

jag blev rädd och nu ligger bootsen i soptunnan, vågar jag använda boots mer? vill aldrig i livet att han ska få mugg igen, det var en plåga rakt igenom och jag hade skuldkänslor ända upp till öronen.

Kolla travbutiker, ex finns det en på jägersro i malmö, de har massvis med boots i naturgummi i olika tjocklek. Många är mkt mjukare än de boots man brukar hitta i vanliga hästbutiker. Jag har använt såna till en häst som fick skav av vanliga.

Väldigt olika vad som fungerar bäst, bara prova. Mitt fblsto fick vansinniga skav av gummiboots, men MJUKA neopreneboots (en PC och liknande) gick utmärkt. Nuvarande fbl får skav av neopreneboots (både hårda och mjuka), men det fungerar kanon med mjuka gummiboots.

Vet flera som haft mkt bra resultat med naturgummiboots btw, hästar som fått skav 'oavsett' typ, har fungerat på naturgummi.

Min herre får inga skav av bootsen, fast han har dem dygnet runt, både i hagen och boxen. Har gummiboots med karrborrband, stl XL.
Neopren-boots?:idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Ponylove
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
1 114
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka