Boots mot broddtramp...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 300
Sv: Boots mot broddtramp...

Härligt! Då kanske jag slipper riva fingrarna på iskalla sömmar och sånt i fortsättningen. Tack för svaret! :)

Jag tänkte köpa sånna i gummi, får se om de håller , min häst har i princip aldrig trampat sej men jag tänkte låta brodda fram och ser det som en billig försäkring med boots. Min D-ponny är ganska nätt i typen ( arab/new forest) jag har ingen blekaste om storlekarna ... Frågan handlar ju om Medium eller Small, men vette fasiken...:confused:

Jag tänkte köpa sånna i gummi, får se om de håller , min häst har i princip aldrig trampat sej men jag tänkte låta brodda fram och ser det som en billig försäkring med boots. Min D-ponny är ganska nätt i typen ( arab/new forest) jag har ingen blekaste om storlekarna ... Frågan handlar ju om Medium eller Small, men vette fasiken...:confused:
Nog tror jag att gummi håller om du bara ska brodda fram. Det är ju inte såå ofta som de kliver sig på framhovarna med framhovarna. Det brukar ju oftast vara så att de kliver sig med bak på ballarna fram.

Appropå boots och balltramp...

Jag har hela gummiboots nu men är dödligt less på att slita, dra, pilla och vicka på dom på kalla hovar med stelfrusna fingrar. Så min fråga lyder: Funkar det verkligen att ha boots med kardborrelås? Ok, i ridhus och så, men jag rider mest i skogen nu under vintern och jag är inte det minsta sugen på att måsta gå typ 7 km i bäckmörker för att leta en avtrampad boot... Ni fattar nog mitt dilemma, sitter dom verkligen FAST även om hästen trampar sig i galopp tex?

Jag har alltid haft med kardborrelås, dock sådant dubbelt. Dvs det är två kardborreflärpar som knäpps 'bakåt', och en en som kommer uppifrån och ner över de kardborrarna.

Haft i hagen i 12 h, och oavsett terräng, underlag etc så har de suttit kvar vid intag. Kardborren håller (det kan vara bökigt få av dem med stelfrusna fingrar tom, eftersom kardborren sitter så ordentligt).

Även när bootsen drabbats av påtramp och är mer eller mindre söndertrampade, så kardborren har inte gått upp.

Appropå boots och balltramp...

Jag har hela gummiboots nu men är dödligt less på att slita, dra, pilla och vicka på dom på kalla hovar med stelfrusna fingrar. Så min fråga lyder: Funkar det verkligen att ha boots med kardborrelås? Ok, i ridhus och så, men jag rider mest i skogen nu under vintern och jag är inte det minsta sugen på att måsta gå typ 7 km i bäckmörker för att leta en avtrampad boot... Ni fattar nog mitt dilemma, sitter dom verkligen FAST även om hästen trampar sig i galopp tex?
Jag hatar bootsen med kardborre. Antingen smäller de av (alltså de i gummi) så de lossnar på så vis, eller så går kardborren upp. Vill inte veta hur många boots jag tappat genom åren. Använder numer bara hela boots och de sitter där de sitter. Är endast i ridhus/på ridbana jag använder de med kardborre och då de i neopren.
I nuvarande stallet får jag tyvärr inte ha hela boots men än sålänge är det så lite snö så bootsen har suttit kvar som tur är.

Jag har köpt neopren från Hööks och de sitter kvar bra. De har också kommit med en ny modell som äntligen är stora nog. Har en halvblodhäst men alltid haft svåra att hitta stora nog men äntligen har Hööks det.

+ även Alexandra_W

Vekar vara delade meningar, men eftersom jag hittills bara fått ett negativt svar så tror jag att jag ska prova. Men det blir dom i neoppren isf. Alla verkar överens om att dom är bäst ur "balltramp-synpunkt".

Tack för svaren, allihopa! :)

En sak, om man bryr sig om utseendet, undvik de med konstläderutsida. Om de trampar på sig, så själva fusklädret blir fort trasigt och slitet. Gör inget alls för funktionen, men ser inte så snyggt ut. (Jag har dem ändå jag, köper nya när det blir alldeles för fula, av rent estetiska skäl, de kostar ju inte så mkt.)

jag har boots fram och bak på min häst i hagen för han är klaantig. Har dem på i boxen också för han gör sig illa överallt;)
Jag har bara gummiboots och jag tycker de funkar suveränt, även med broddat:banana: De är lite tåligare att ha i hagen också. Tål tuffa tag och lera och det är bara att spola av dem sen:D

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
274
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka