Boots eller inte???

Sv: Boots eller inte???

Michis skrev:
skulle vara kul att se den hästen live någon gång..
verkar lite speciell
Den är mycket speciell och vacker.
Definitivt något att se.
När den går rätt, så är den bara så attans häftig.

Jag håller med om att Båbbes häst är i särklass svår att rida i tölt. jag har inte ridit honom, men sett honom mycket med två tidigare ägare. Häftig, men svår! hur den hästen ena dagen kunde dansa fram i tölt för att nästa dag (eller sekund om han bestämde sig för det) verkligen GRISEpassa fram är helt otroligt!

/Malin

Ja det är märkligt.
I vanliga fall så tycker jag ju att tölten brukar vara där när den är ditsatt.
Men här så är den så oerhört flyktig och kan när som helst tappas bort igen.
Att efter så mycket god ridning som den hästen har fått, fortfaraden kunna grisepassa är - annorlunda - .

Linneeaaa skrev:
hahahahahahahahahhahahaha, jag måste bara få skratta åt detta...hahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahaha.... mm

Moget, är det så du gör också då du disskuterar med dina kompisar eller varför inte bara en lärare etc. som säger nått du inte tycker stämmer in på din uppfattning om saker och ting?

Inte_Ung skrev:
Hoppas att du hade roligt.
När du har skrattat färdigt, så kan du ta och läsa Stina Helmerssons bok Islandshästen II där hon har samlat intervjuer med många av de framgångsrika ryttare som jag vet använder bootsar för att hitta takten.

Haha! kan du svara på hur gammal den boken är?? Och svara på hur mycket tekniken kanske har gått frammåt!?!?! hmmmmmm

Ju mer du skriver desto säkrare blir min tanke om att du inte är speciellt kunnig på det här området.

Linneeaaa skrev:
Haha! kan du svara på hur gammal den boken är?? Och svara på hur mycket tekniken kanske har gått frammåt!?!?! hmmmmmm

Vilken teknik? Den teknik som har utvecklats mest, är ryttarens egen. Går man tillbaka ca 10 år, så ser man att träningsmetoden då och nu skiljer sig avsevärt. Går man ännu längre tillbaka, så inser man att ryttarna på en lättklasstävling sitter snyggare än vad man gjorde då. Märkligt nog så lyckades man ändå få fram mycket av hästen, trots de spektakulära ridsättet.:eek:

Sättet vi tränar hästen på idag, ger i förlängningen en mera hållbar häst. Fö skiljer det sig inte så mycket, vilket man upptäcker när man läser dessa böcker.

Josephine skrev:
Moget, är det så du gör också då du disskuterar med dina kompisar eller varför inte bara en lärare etc. som säger nått du inte tycker stämmer in på din uppfattning om saker och ting?

Öh nej, läraren har ju oftast rätt så varför ska jag skratta åt henne?!?!?!

pia88 skrev:
Ju mer du skriver desto säkrare blir min tanke om att du inte är speciellt kunnig på det här området.

Okej, och hur mycket kan du??? Tävlar du? om du tävlar så säg sanningen

Boj skrev:
Vilken teknik? Den teknik som har utvecklats mest, är ryttarens egen. Går man tillbaka ca 10 år, så ser man att träningsmetoden då och nu skiljer sig avsevärt. Går man ännu längre tillbaka, så inser man att ryttarna på en lättklasstävling sitter snyggare än vad man gjorde då. Märkligt nog så lyckades man ändå få fram mycket av hästen, trots de spektakulära ridsättet.:eek:

Sättet vi tränar hästen på idag, ger i förlängningen en mera hållbar häst. Fö skiljer det sig inte så mycket, vilket man upptäcker när man läser dessa böcker.

Men det är ju det jag säger, att det är helt annorlunda nu, vi vet ju mycket mer om tränign och allt runt omkring idag!!!! det är ju det jag försökt säga.......

Linneeaaa skrev:
Ridning går inte framåt i utvecklingen på det viset.
Själv så rider jag Akademisk Ridkonst för att utveckla mig som ryttare.
Och den är ju ganska gammal.

En konstart som har utvecklats i flera tusen år ändrar sig inte plötsligt på 10 år.

Din häst kanske presterar bättre med lätta, men mig går med lyft över vinkel i passen med 280, allra sämst går hon med 120, näst bäst utan, då är det inget som stör. Du förstår min lilla dam är lite finförnäm av sig:rofl: Nejdå, men hon är faktiskt lite kinkig.

Har aldrig varit med om en häst som presterat bättre på 120 än 220... Din häst kanske också är speciell??

Jag vet att dessa stjärnor från igår också är dagens stjärnor, och att de fortfarande använder bootsar på samma sätt nu som då.
De kan och vet helt enkelt bättre än du kan och vet.

Linneeaaa skrev:
Okej, och hur mycket kan du??? Tävlar du? om du tävlar så säg sanningen

Jovisst tävlar jag, håller på att rida in min nya blivande tävlingshäst, eftersom jag för drygt ett halvår sen sålt min andra. Men säg mig, vad har det med saken att göra?

Senast ändrad av en moderator:

Silkisif skrev:
Din häst kanske presterar bättre med lätta, men mig går med lyft över vinkel i passen med 280, allra sämst går hon med 120, näst bäst utan, då är det inget som stör. Du förstår min lilla dam är lite finförnäm av sig:rofl: Nejdå, men hon är faktiskt lite kinkig.

Har aldrig varit med om en häst som presterat bättre på 120 än 220... Din häst kanske också är speciell??

Från allra första början så prata jag om när man tränar hästen, inte när den är tränad

pia88 skrev:
Jovisst tävlar jag, håller på att rida in min nya blivande tävlingshäst, eftersom jag för drygt ett halvår sen sålt min andra. Men säg mig, vad har det med saken att göra?
haha ne jag tycker det låter så roligt bara, det låter som att vissa vet bäst i världen

Ja, det är ju din åsikt. Själv tycker jag ingen här har utmärkt sig för att låtsas kunna och veta bäst. Många säger bara fakta som stämmer, och andra inte:angel: Men jag kan fortfarande inte förstå vad du menade med "tävlar du, isånafall säg sanning"? Vilken sanning?

Det du säger är lätta boots är bättre än tyngre, lätta boots räknas som skyddsboots och de tyngre räknas som viktboots. Läser du de rekommenderade böckerna så inser du snabbt att sättet man tränar fram gångarterna i dag skiljer sig inte åt, däremot skiljer sig ryttarens ridstil.

Sen rår ingen på naturens lagar, thats it, inte ens din lärare faktiskt. Prova själv får du se, sätt på dig ett par lätta skor och spring. Sätt sen på dig tyngre, garanterat får du ett större steg vare sig du vill det eller inte.

pia88 skrev:
Ja, det är ju din åsikt. Själv tycker jag ingen här har utmärkt sig för att låtsas kunna och veta bäst. Många säger bara fakta som stämmer, och andra inte:angel: Men jag kan fortfarande inte förstå vad du menade med "tävlar du, isånafall säg sanning"? Vilken sanning?

Men jag mena typ vilka tävlingar å vad för grenar åsså vidare åsså hur länge du tävlar å att du inte skulle överdriva om det om du förstår mig rätt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka