Boots eller inte???

Sv: Boots eller inte???

Michis skrev:
Vem/vart har du fått bevis på det ?
Alla hästarna jag tränar går MYCKET bättre på tyngre boots (250g och uppåt) än med lättare eller helt utan..

Två av hästarna jag tränar rider jag nästan ALLTID med boots, takten blir stabilare och jag kan tänka mer på formen istället för att få takten ren.
Så boots är inte bara till för att få dom att lyfta extra på fötterna, iaf inte för mig..
Dom bootsen jag tränar med då väger ca 250g, på tävling har jag oftast boots som väger 280g, eller våra G-boots som väger 260 (?), eller hur mycket väger dom Filippa ? :p
Va så länge sen jag använde mina så jag minns inte :crazy:

Ja jag har ganska mycket erfarenhet av boots, har ridigt ett ANTAL islänningar! Sen så kanske du ska börja att få takten utan boots innan du tänker på formen!!!

Boj skrev:
Nä, jag förstår inte. Varför skulle 190 gr vara bättre än 240 gr?
Vilken tyngd och typ av boots är ju individuellt, klocka eller traktbooots är också individuellt. Vilken gren man skall rida, i en tölt gren kanske dubbelboots är att föredra på en och nästa enkelboots.
En femgångsgren kanske klocka är bättre för den ena, medan nästar funkar bäst med traktboots. Grejen är att detta måste man ta reda på, och klockor är nog bäst att börja med. En tyngre klocka ger ett vidare steg, än vad den lättare gör.

jamen det är precis det jag säger.... Om du ska rida tex tölt, åsså klara din häst bra av 240 gram tex, då ska han INTE ha mer tyngd, å då kanske nästa häst du rider så kanske den hästen klarar av 190 gram väldigt bra, då ska ju inte heller den hästen ha mer!!!!!!!!!

Linneeaaa skrev:
Ja jag har ganska mycket erfarenhet av boots, har ridigt ett ANTAL islänningar! Sen så kanske du ska börja att få takten utan boots innan du tänker på formen!!!

Och hur ska man då göra för att få hästen ren i takten om den endast vill gå rent när den är avslappnad i formen och trampar på med bakbenen och formad och eftergiven ?
Då tränar jag hellre upp musklerna på den med boots, sen så kan man pröva att ta bort dom med jämna mellanrum och se hur det artar sig.
Oftast så har hästarna en mycket bättre stabilitet i takten efter att ha blivit ridna med boots och ist. för att ha "bråkat" med takten, blivit eftergivna och stabila i formen.
Så bootsen funkar för mig, och det tänker jag fortsätta jobba med eftersom formen är det som leder till mycket rätt arbete!

Linneeaaa skrev:
Sen så kanske du ska börja att få takten utan boots innan du tänker på formen!!!
I bland så kommer takten genom att man hittar formen.
Bedömningsordningen på tävling avspeglar INTE den ultimata träningsordningen.

Jag betvivlar starkt din erfarenhet i ämnet och baserar det på dina inlägg här i denna tråden.

Michis skrev:
Och hur ska man då göra för att få hästen ren i takten om den endast vill gå rent när den är avslappnad i formen och trampar på med bakbenen och formad och eftergiven ?
Då tränar jag hellre upp musklerna på den med boots, sen så kan man pröva att ta bort dom med jämna mellanrum och se hur det artar sig.
Oftast så har hästarna en mycket bättre stabilitet i takten efter att ha blivit ridna med boots och ist. för att ha "bråkat" med takten, blivit eftergivna och stabila i formen.
Så bootsen funkar för mig, och det tänker jag fortsätta jobba med eftersom formen är det som leder till mycket rätt arbete!

En häst som går i ren takt i tölt ska göra det utan boots inan man börjar trixa med hjälpmedel.

Självklart kan det hjälpa takten en aning då och då, men jag tror inte/har ej resultat på att träna en häst med boots. Hästarna dels vänjer sig med vikten och man får inte de där lilla extra plus att låt oss säga een travtaktigt häst, blir ÄNNU mer spänd i ryggen och faller isär när den blir bootsad. En passtaktig häst kan gå bättre med boots, och gör oftast det. Men passtakt kommer från spänningar i bog/bål/nacke och dessa måste lösas ut INNAN du börjar förflytta vikter på hästen.

Forchaire skrev:
En häst som går i ren takt i tölt ska göra det utan boots inan man börjar trixa med hjälpmedel.

Självklart kan det hjälpa takten en aning då och då, men jag tror inte/har ej resultat på att träna en häst med boots. Hästarna dels vänjer sig med vikten och man får inte de där lilla extra plus att låt oss säga een travtaktigt häst, blir ÄNNU mer spänd i ryggen och faller isär när den blir bootsad. En passtaktig häst kan gå bättre med boots, och gör oftast det. Men passtakt kommer från spänningar i bog/bål/nacke och dessa måste lösas ut INNAN du börjar förflytta vikter på hästen.

Mitt sätt funkar iaf för mig och dom hästar jag tränar, och dom blir UNDERBARA i tölten efter att ha gått ca 1vecka med boots.
Då kan man ta av bootsen och träna utan, och oftast är dte då lättare att få tag på rena takten när passen sätts in.
Även om du kanske inte tror/vet (elr nåt) att det funkar, så är det iaf så jag jobbar.
Och jag har hellre en häst som är lite viktad och går rent och kan på så sätt koncentrera mig att arbeta hästen mjuk i en bra takt och muskla den på så sätt, än att få en felmusklad häst som går på bogarna i grisepass.

Men passtakt kommer från spänningar i bog/bål/nacke och dessa måste lösas ut INNAN du börjar förflytta vikter på hästen.

Hmm, passtakt kommer bl a från styv rygg och inaktiv bakdel. De du beskriver ovan, är bunden tölt som visserligen är mot passtakt men man kan som oftast hitta en ok grundtakt även här. I många fall skall man leta felet hos ryttaren, då denne oftast blir stum i handen vilket ger de spänningar som du beskriver i hästen.

För en häst med styv rygg, kan man med fördel tynga rejält i korta sekvenser. Men då för att hjälpa hästen igång med sin rygg, tunga boots ger en effekt upp i ryggen, genom att bogarna får ta i ordentligt och för att klara av det måste hästen ta hjälp av sin rygg. Detta är inget man kan göra var dag, någon dag i veckan och sen en massa lösgörande på det. Men nu pratar jag om riktigt stora tyngder, över 300 gr. Vanliga boots vänjer sig hästen inte vid, om så vore torde vi ha en hel dröse med immuna hästar vid det här laget.;)

Michis skrev:

jaja gör som ni vill..ni vet väl bäst då... :bow: ooooo

Linneeaaa skrev:
jaja gör som ni vill..ni vet väl bäst då... :bow: ooooo
Ja, det verkar ju som om vi gör det.
Och med tanke på vilka som använder boots för att hitta takten och de resultat som de uppnår, så tror jag absolut att vi vet bäst.

Michis skrev:

Tja en god anledning att inte rida med bootsen jämt kan ju vara att det sliter på hästens ben. Framförallt på bakbenen...

Min häst är en 16-årig tävlingsveteran som garanterat är mer passtaktig än dina hästar. Min häst är enligt en av mina tränare faktiskt "den mest svårridna 5-gångaren i Sverige" (och mina tränare är förresten även dina tränares coacher...). Han har med största sannolikhet ridits med boots hela sitt liv. Idag måste han gå lindad på bakbenen för att fungera alls.

Men visst töltar han bättre när man sätter på bootsen. Personligen anser jag det dock vara en maskering av problemet. Min häst känns ju mjukast när han töltar rent utan boots...

Töltar dina hästar utan boots? Om inte tycker jag du ska träna hästarna mer korrekt istället för att förstöra dem med att använda boots hela tiden. Även om bootsen förmodligen gör att du kan vinna en del tävlingar i år så innebär de kanske att hästen kommer gå i grisepass resten av sitt liv... Min häst är ett typexempel på detta.

I min hästs brokiga karriär ingår både kunniga, talangfulla och vettiga, ambitiösa och alltför hungriga samt okunniga ungdomsryttare.

Vissa har klarat av min häst och vissa har sett till att han endast gått i grisepass. Idag är hästen extremt svårriden (i synnerhet på tävlingsbanor). Vi börjar få till nåt som liknar tölt på hemmaplan, men han behöver idag vara lindad på bakbenen pga tidigare skador. Vill du att dina hästar hamnar där också? Hamnar dina hästar hos ryttare som jag som är beredda att ägna 10 min/dag åt lindorna eller hos någon som istället anser hästen oridbar och avlivar den för att få ut det höga försäkringsvärdet?!??

Detta är saker du bör fundera över innan du använder boots varenda gång du rider hästarna. Jag använder boots endast på mina tränares inrådan. Jag anser nämligen att DE (inte JAG) har kunskapen och omdömet att veta när jag ska ha bootsen på. Båda mina tränare har över 30 års erfarenhet av islandshästar.

Inte_Ung skrev:
Ja, det verkar ju som om vi gör det.
Och med tanke på vilka som använder boots för att hitta takten och de resultat som de uppnår, så tror jag absolut att vi vet bäst.

hahahahahahahahahhahahaha, jag måste bara få skratta åt detta...hahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahaha.... mm

Hoppas att du hade roligt.
När du har skrattat färdigt, så kan du ta och läsa Stina Helmerssons bok Islandshästen II där hon har samlat intervjuer med många av de framgångsrika ryttare som jag vet använder bootsar för att hitta takten.

Båbbe skrev:
Tja en god anledning att inte rida med bootsen jämt kan ju vara att det sliter på hästens ben. Framförallt på bakbenen...

Min häst är en 16-årig tävlingsveteran som garanterat är mer passtaktig än dina hästar. Min häst är enligt en av mina tränare faktiskt "den mest svårridna 5-gångaren i Sverige" (och mina tränare är förresten även dina tränares coacher...). Han har med största sannolikhet ridits med boots hela sitt liv. Idag måste han gå lindad på bakbenen för att fungera alls.

Men visst töltar han bättre när man sätter på bootsen. Personligen anser jag det dock vara en maskering av problemet. Min häst känns ju mjukast när han töltar rent utan boots...

Töltar dina hästar utan boots? Om inte tycker jag du ska träna hästarna mer korrekt istället för att förstöra dem med att använda boots hela tiden. Även om bootsen förmodligen gör att du kan vinna en del tävlingar i år så innebär de kanske att hästen kommer gå i grisepass resten av sitt liv... Min häst är ett typexempel på detta.

I min hästs brokiga karriär ingår både kunniga, talangfulla och vettiga, ambitiösa och alltför hungriga samt okunniga ungdomsryttare.

Vissa har klarat av min häst och vissa har sett till att han endast gått i grisepass. Idag är hästen extremt svårriden (i synnerhet på tävlingsbanor). Vi börjar få till nåt som liknar tölt på hemmaplan, men han behöver idag vara lindad på bakbenen pga tidigare skador. Vill du att dina hästar hamnar där också? Hamnar dina hästar hos ryttare som jag som är beredda att ägna 10 min/dag åt lindorna eller hos någon som istället anser hästen oridbar och avlivar den för att få ut det höga försäkringsvärdet?!??

Detta är saker du bör fundera över innan du använder boots varenda gång du rider hästarna. Jag använder boots endast på mina tränares inrådan. Jag anser nämligen att DE (inte JAG) har kunskapen och omdömet att veta när jag ska ha bootsen på. Båda mina tränare har över 30 års erfarenhet av islandshästar.

Jag rider ju inte emd boots varje dag i flera månader hörru, dom sitter på max en vecka (och jag rider hästarna max 1-2ggr/vecka), så då sitter botsen där, nästa vecka prövar jag utan och då går dte betydligt bättre.
Hrm, betydligt passtaktigare ? Har du sett hästarna jag rider ? Nej juste. Sen om du lyckas ha den svåraste 5g i sverige så visst, men det är inte ebvis på att mina inte är lika passtaktiga iaf.
Den ena har gått i grisepass sen ägaren fick hem henne (färdndras helt från när hon var ch provred, tyvärr), och henne har jag tränat tölten på ett bra tag utan boots nu, och tölten har gott sisådär, den har vart något mer mot tölt än grisepass. Men iaf, så sa min tränare att dte kanske var en bra idé att pröva boots på henne, och VIPS där satt tölten, helt ren, och vi kunde fortsätta jobba med att få henne mjuk och följsam. Hon rids alltså med boots max 1dag/vecka, men att det skulle förstöra henne tvivlar jag starkt på...

Du får mig att framstå som ett boots-freak som ALDRIG rider utan boots alls!

Och det där med att jag kanske kan vinna några tvlingar på det iår, det är bara taget från luften.
Jag ska inte ens tävla någon av dom iår.
Ska tävla min 7åriga valack, även han 5g med STARKA passanlag, men honom tränar jag utan boots förutom någon gång ibland eftersom han har lättare för att tölta rent än dom andra jag rider.

Båbbe skrev:

Jag anävnder inte boots varje gång jag rider hästarna!!!!!!!!

Du, jag tror inte att det finns någon mera passaktig häst än Båbbes i detta landet.
Innan man har sett den, så tror man inte att den är möjlig.
Den är liksom "på ett annat vis".
Jag kan inte rida den i korrekt takt.
Båbbe kan det ibland.
Och jag har sett massor av Islandshästar under mina 20 år med rasen.

Inte_Ung skrev:
Du, jag tror inte att det finns någon mera passaktig häst än Båbbes i detta landet.
Innan man har sett den, så tror man inte att den är möjlig.
Den är liksom "på ett annat vis".
Och jag har sett massor av Islandshästar under mina 20 år med rasen.

Då ber jag om ursäkt för det, men jag rider ändå inte "mina" hästar med boots varje gång jag rider för att jag vet att det sliter på dom.
:angel:

skulle vara kul att se den hästen live någon gång..
verkar lite speciell

Michis skrev:
Jag anävnder inte boots varje gång jag rider hästarna!!!!!!!!

Inte jag heller, jag har aldrig på boots när jag rider ut tillexempel, då får han slippa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka