Boots eller inte???

Sv: Boots eller inte???

Du, jag tror inte att det finns någon mera passaktig häst än Båbbes i detta landet.
Innan man har sett den, så tror man inte att den är möjlig.
Den är liksom "på ett annat vis".

Tyvärr sant. Men han är också den klart bästa hästen i Sverige att lära sig rida pass på!:D Det unika med min häst tror jag är att han kan gå mjuk och eftergiven i formen och hålla ryggen helt stilla men ändå röra sig i klockren grisepass. Sedan kan han göra allt mellan detta och att faktiskt gå mjuk i form i ren tölt också. När han töltar som bäst har han vinkellyft i alla tempon, men jag tvivlar på att jag någonsin får fram det ens på träning.

Jag kan inte rida den i korrekt takt.
Båbbe kan det ibland.
Och jag har sett massor av Islandshästar under mina 20 år med rasen.

Det stämmer också. Det var mycket grisepass när du red och det är mycket grisepass ibland när jag rider också. Och vid de tillfällen då jag inte kan rida honom i korrekt takt så kan tyvärr inte mina instruktörer göra det heller om de sitter upp...:crazy: ;)

Inte_Ung skrev:
Den är mycket speciell och vacker.
Definitivt något att se.
När den går rätt, så är den bara så attans häftig.

Tja jag undrar om inte Michis borde ha sett honom faktiskt, på tävling åtminstone. Men det är förstås en helt annan grej att se honom i träning...

Han låser sig rätt rejält i tävlingssituationer tyvärr. Min dröm är att en gång kunna få visa riktigt vad han går för i en tävlingssituation, dvs få till samtliga 5 gångarter perfekt, men jag tvivlar starkt på att jag någonsin kommer lyckas tyvärr...

Båbbe skrev:
Tja jag undrar om inte Michis borde ha sett honom faktiskt, på tävling åtminstone. Men det är förstås en helt annan grej att se honom i träning...

Borde ha sett honom ?
hrm, när då ? var då ? Nu blev jag nyfiken :d

Båbbe skrev:
Han låser sig rätt rejält i tävlingssituationer tyvärr. Min dröm är att en gång kunna få visa riktigt vad han går för i en tävlingssituation, dvs få till samtliga 5 gångarter perfekt, men jag tvivlar starkt på att jag någonsin kommer lyckas tyvärr...

Hmm ja, kanske är det ni bägge som låser er. Inte skylla på bara hästen nu.;)
Sen vill jag påminna dig om det där med läromastare vad gäller pass.

Ja, jag vet att man måste kunna rida bra också, det tror jag bestämt att jag skrev ;)

jag menade bara att har mna massor med pengar kan man fakitskt KÖPA sig den där perfekta hästen man vill ha, och kan kanske få en snabbare väg mot toppen.

Annars måste man ju visa framfötterna så man t.ex får en kanonhäst att låna.

För ska man upp på VM-nivå, räcker det intem ed att rida bra, man måste ha en sjuhelsikes bra häst också :P

Michis skrev:
Borde ha sett honom ?
hrm, när då ? var då ? Nu blev jag nyfiken :d

Alskaer från Örvik heter min häst, han har stått på fors för flera år sedan. Behöver du mer info så PM:a mig (jag vill inte skriva ut andra människors namn och resultat på forumet...);)

Boj skrev:
Hmm ja, kanske är det ni bägge som låser er. Inte skylla på bara hästen nu.;)
Sen vill jag påminna dig om det där med läromastare vad gäller pass.

Jovisst är det så. Det hjälper ju knappast att jag blir dönervös och håller så hårt i tyglarna så knogarna vitnar och jag får blåsor på händerna (min häst är av typen att ju hårdare man håller desto hårdare är han i munnen och tvärtom...):angel: Men det är ju många betydligt duktigare ryttare (jämfört med mig då) som ridit honom innan mig också utan att få fram hans allra bästa sidor på ovalbanan... Hemma kan han ju tölta och trava RIKTIGT fint när vi ibland får till det, synd bara att inte få lyckas visa det ens en endaste gång på ovalbanan också!

Hur menar du med det sista där? Att en läromästare i pass inte kan vara en läromästare i 5-gång också:crazy: eller vill du antyda att jag borde tävla pass endast i fortsättningen?:confused:

Nä det menade jag verkligen inte, men det finns många hästar att lära sig rida pass på.;)

Boj skrev:
Nä det menade jag verkligen inte, men det finns många hästar att lära sig rida pass på.;)

Visst gör det det. Men det finns nog inte särskilt många hästar alls som jag hade kunnat rida för 1,5 år sedan. Då var läget så att jag bara vågade galoppera ute med en häst och så hittade jag när jag provred ytterligare en som kunde gasa så mycket han ville utan att jag blev rädd. Så då köpte jag honom!

Det är pga hans psyke jag köpte honom i första hand och också därför jag idag har en kanske onödigt komplicerad häst gångartsmässigt sett...:D

Jag har 280g på min pojke. Vilket funkar utmärkt. Han är 6 år och behöver tyngden för att hitta rätt takt och inte bli passtaktig. Funkar bra med tunga boots oxå!

Linneeaaa skrev:
asså bara för att folk vinner VM betyder det inte att dom är världs bäst! å jag påstår inte att jag är bättre än dom heller! oftast så har dom jättebra hästar och kan rida dom snyggt! sen så drar jag inte alla vm ryttare över en kant!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er akkurat det det betyr. VM = verdensmesterskap, så en som vinner VM er nettopp verdens beste. (Iallfall inntil neste VM!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka