Bondkattungar?

V

vemsomhelst_

Jag förstår inte varför alla säger att man inte ska avla på bondkatter utan kastrera dem. Alla som köper katt vill inte alltid ha en raskatt. Om alla kastrerar sina katter kommer ju inga huskatter finnas eller hur?

Tål kritik.

Sv: Bondkattungar?

Det är väl klart att man kan avla på sina Huskatter om man vill men det bästa vore om alla som avlar Huskatter ger sin ungar lika bra vård som raskatter.
Dvs vaccinerar, avmaskar föder upp på bra foder osv.
Tyvärr är det många huskattungar som inte får något hem och avlivas eller tyvärr slås ihjäl...

Det finns redan så brutalt många huskatter som behöver hem, därför är det onödigt att avla fram fler. Vill man ha huskatt finns de att hitta på närmsta katthem där man dessutom måste visa att man är en lämplig ägare.

Jag har själv en huskatt, han kom från en kull där föräldradjuren får leva vind för våg och därför ynglar av sig därefter. Sådana kullar kommer alltid att finnas då det p.g.a. mängden huskatter inte är realistiskt att precis ALLA katter kommer att kastreras. Inte ens de kullarna kommer det dock att finnas tillräckligt med förfrågan på, det ser man redan nu på det stora antal hemlösa katter som ingen vill ha.

Kattens status är redan låg och det blir inte bättre av att just huskatterna ses som slit och släng. Hur många har inte hört talas om s.k. sommarkatter?

Jag tycker om huskatter, men jag är helt säker på att det absolut finns raskatter som passar mig också. De raser som finns idag finns i alla möjliga utföranden och temperament. Det finns en ras för alla.

Att köpa en billig katt är inte en rättighet. Det finns f.n 30.000 hemlösa katter bara här i Stockholm. Om folk kastrerade sina utegående kissar skulle antalet och lidandet minska.

Om folk kan köpa en katt för en 50-lapp så ökar risken att de inte anser djuren vara något värda.

Om folk är beredda att lägga ner lite pengar på huskatter (500-1000 kr) så tror jag att de också är beredda att vaccinera, kastrera, avmaska osv.

Ifall man kan bevisa att man driver en seriös avel med mål så kan man väl få para sina huskatter, men det bör ske under kontrollerade former. Kattungarna ska inte levereras under 12 veckor och de ska vaccineras och öronmärkas så de kan identifieras i något sorts register.

Vi måste se till katternas bästa och inte till människans!

Huskatterna kommer aldrig försvinna helt och hållet då det alltid finns folk som "tänjer" på reglerna men om det minskar lidandet för 1000-tals framtida katter så är det värt det.

Huskatten kommer aldrig att dö ut, det är väl ganska självklart? Med över 100.000 hemlösa huskatter (inkl kattungar) hur skulle det gå till?

Dö ut? Hurdå? Med alla dessa hemlösingar som finns ute. Det kommer ta flera årtionden isf.

En dag i framtiden kanske inga oönskade katter finns. Katthem är onödiga, sommarkatter ett glömt fenomen... Huskatter blir lika uppskattade (och dyra) som alla raskatter, och deras uppfödare och ägare tar väl hand om dem efter alla konstens regler.

Tills dess, titta in på vilket katthem som helst, läs vilken annonssida eller -tidning som helst, och räkna hur många huskattskullar som söker hem. Det finns inte marknad för uppfödning. Huskatternas status kommer aldrig att höjas så länge det finns för många.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit