Bondens resonemang, vad skulle ni ha gjort?

Zandrah

Trådstartare
Sitter här och känner mig lite besviken på min bonde.
Vi köper hö på rundbal och igår kom det världens störtskur och jag vet att minst 40 av bondens balar låg kvar på åkern då. Det kom flera cm med regn så balarna måste ha varit plaskblöta.

När jag pratar med bonden idag så säger han att de kört in allt hö och att det som blev kvar i regnet ju kommer att torka. Han hävdar att det inte gör att höet blir dåligt eftersom det var buntat och klart. Det är värre om man buntar blött hö, menar han, det är då möglet kommer.

Jag säger att jag ju vill ha torra balar som det inte kommit regn på och han menar att han inte vet vilka som är vilka utan att det säkert kommit regn på en hel del av de andra med. Fast jag vet att han kört in torrt hö också. Herregud, han måste ju veta vilka balar som är vilka.

Vad ska jag göra egentligen? Nog måste väl höet som legat ute på åkern i ösregn under flera timmar, blivit sämre än det som ställts in torrt???

Jag trodde ju så klart att bonden skulle kassera de som blev kvar ute, men nej....

Ni som vet lite, är inte detta lite oseriöst resonemang? :confused:

Sv: Bondens resonemang, vad skulle ni ha gjort?

Hårdpressade storbalar blir inte blöta inuti av en regnskur men visst, det yttersta lagret tar ju skada. Sen kan de vara så att det torkar direkt och inte är någon fara men det är klart att det är sämre med regnade balar än med oregnade.

Det största problemet med storbalar är dock som "din" bonde påpekade om man pressar dom innan det är snustorrt.

som sagt, rundbalar som det regnar på blir bara blöta på ytan och det brukar torka snabbt om det är torkväder efteråt. Ingen större skada skedd, möjligen får man kassera yttersta lagret.

Ok, tack för era svar!:laugh:

Det var just det att det var inte någon normal regnskur, utan det värsta monsunregnet vi skådat här i Mora på ett bra tag. Det pågick i ca 2 timmar (under xäkert 30 minuter så hårt regn att både blommor och sallad regnade sönder här). Så det hann till och med bildas "sjöar" ute på åkern.

Vi har hur som helst bestämt oss för att inte köpa dessa balar utan av en annan, mer seriös bonde. :)

jag kan väl berätta att intill Ölands djurpark bodde tidigare en numera bortgången hästuppfödare av den gamla stammen. Han fodrade i alla år med rundbalat hö och balarna stod kvar ute på åkrarna i flera veckor efter skörden innan de togs hem till gården, oavsett hur mycket det regnade. Jag var där flera gånger och aldrig att jag såg något hö som var dåligt... Även om det regnar mycket så rinner det av balarna i stället för att tränga in i dem. OM jag hade varit på jakt efter rundbalshö så hade jag inte tvekat, om höet i övrigt varit bra.

Oj, ja där ser man!

Jag som trodde det till och med var fara hur man förvarade balarna. Tänker på att många säger att man ska förvara dem mellan fyra stängda väggar så att inte fukt kan tränga ned i dem och göra dem dåliga. Tex om man har dem i ett skjul med öppen front så ska de kunna bli dåliga av fukten. Då kan de ju inte bli det heller eller? (Passar på med en lämplig följdfråga där alltså :idea:)

Höet i sig var inget toppenhö gällande värden iaf. (Förra året låg proteinet på 22 och energin på 6.9)

Det är ju inte så mycket vatten som kommer något längre bit in, så att kassera balarna är ju lite drastiskt. Som tidigare skrivits så rinner det mesta av. Sedan är det ju inte heller något önskescenario att det regnar på dem.

Kicki :laugh:

Höet i sig var inget toppenhö gällande värden iaf. (Förra året låg proteinet på 22 och energin på 6.9)

Den här personen kan ju knappast ha egna prod.djur och vara aktivt yrkesverksam? Så här låga värden får man ju anstränga sig rejält för att åstakomma annars.

Fast det vet väl de flesta häromkring hur hästhållningen var på den gården? :cool:

TS: För övrigt tror jag inte att höskörden tog någon skada av ösregnet. Får du inte lämna tillbaka skadade/mögliga balar? Hur som helst så tror jag att bara de pressades när det var torrt så behöver du inte oroa dig.

Mvh JV

Vi har hur som helst bestämt oss för att inte köpa dessa balar utan av en annan, mer seriös bonde. :)

Om ni väljer att köpa hö av någon annan är ju helt upp till er, men att antyda att bonden inte är seriös för att han berättar för dig att hårdpressade baler som står ute inte tar nån större skada av regn är väl ändå att ta i???
Att du bestämt dig för att du inte tycker balerna är användbara kan ju knappast vara samma sak som att bonden är oseriös...

Ja hur gör man för att komma ner i det proteinvärdet:o

Det är inte speciellt svårt. Häromkring är det mer regel än undantag med så låga värden. I år ligger proteinet på 33, och då har bonden ändå tagit höt i lagom tid för en gångs skull.

Det är inte speciellt svårt. Häromkring är det mer regel än undantag med så låga värden. I år ligger proteinet på 33, och då har bonden ändå tagit höt i lagom tid för en gångs skull.

Skulle tro att vi får nåt liknande. Bonden gjorde allt rätt förra året, 22 smp. I år har han tagit mycket tidigare så vi får väl se.

Det hjälper inte att man enbart slår ut i rätt tid. Som jag tidigara skrivit, så är rätt gödsling samt att vallen läggs om regelbundet minst lika viktigt. Sedan så ska ju åkern markkarteras så att man håller koll på vad som skall tillföras.

Sköts marken rätt och slås i rätt tid så är det väldigt svårt att komma ner i dessa värde. Vi brukar ett par hundra hektar och det mesta är ju foder till mjölkkor, kalvar och ungdjur. Men vi tar även foder till hästar, varav en är fångponny. Och det krävs en del att komma ner i dessa låga värden, något som vi jobbar för så att ponnyn får ett väl anpassat foder. Vi har arrenderat en "plätt" där åkern är i runda svängar 10-12 år samt att den aldrig är gödslad för att nå en energi i rätt storlek.

Nä precis! Och det kan inte finnas några baljväxter i blandningen.

Hamnar man så långt ner som regel så har man inte gjort allt "rätt".

....
Jag trodde ju så klart att bonden skulle kassera de som blev kvar ute, men nej....

Ni som vet lite, är inte detta lite oseriöst resonemang? :confused:

Kasserar balar gör man väl om de är dåliga - inte för att de fått regn på sig?

Om nu höet var rejält hårt pressat och låg på sidan (upprätta balar funkar som tunnor, de fylls ;) ) så har det sannolikt inte hänt ett dugg med höet om det tillåts torka ur innan det körs in. Liggande balar är som halmtak, det rinner av.

Om man inte hunnit köra in balarna innan regnet kommer så står man ju inför faktum. Det regnade. Höet blir mindre grönt i ytterlager men annars är det sannolikt av samma kvalitet som det som hann in på ladan.

Invinciblestables har full koll, tro på henne!

Kasserar balar gör man väl om de är dåliga - inte för att de fått regn på sig?

Om nu höet var rejält hårt pressat och låg på sidan (upprätta balar funkar som tunnor, de fylls ;) ) så har det sannolikt inte hänt ett dugg med höet om det tillåts torka ur innan det körs in. Liggande balar är som halmtak, det rinner av.

Om man inte hunnit köra in balarna innan regnet kommer så står man ju inför faktum. Det regnade. Höet blir mindre grönt i ytterlager men annars är det sannolikt av samma kvalitet som det som hann in på ladan.

Invinciblestables har full koll, tro på henne!

Jag tackar för det! :bow: :bow:

Och visst är det så, börjar det regna så står man ju inför faktum, inget man kan förhindra, bara att tacka och ta emot. Och iom. att det ju är såpass lite som i detta fall så är det ju ingen total katastrof.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 546
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama