Bomvidder... 30" Stübben vs 30 Morris & Nolan

pewa

Trådstartare
Bomvidder... 30\" Stübben vs 30 Morris & Nolan

Hej

Är det något som har ett hum om hur bomvidderna är mellan olika märken.

Tittar lite halvslött efter en dressyrsadel. Just nu mest för att spana in prisbilden och marknaden något.

Och ja, när väl köp sker kommer den kollas ut ordentligt :-) men jag tycker det ändå är lite intressant och veta att man tittar på ungefär "rätt" variant.

Hästen har idag en allround stubben på 30, men hon har börjat muskla på sig, så runt dryga 30-31" Stubben är min norm.

Vad hamnar man då på i tex Morrian & Nolan eller en Albion.
Är en 30 Stubben samma som 30 Morris?, nej så enkelt kan det väl inte vara :-)

Hur är sitsstorlekarna i 17" jämförbart mellan märkerna?

/pewa - myser med säljes sidor varje kväll :-)

Re: Bomvidder... 30\" Stübben vs 30 Morris & Nolan

ingen som har något att tillägga?

/pewa

Min häst behövde vid bom men en M&N 30 passade utmärkt på henne, så det enda jag kan säga är att jag tror den är lite bredare än normalt.

Jag skulle tro att det är liknande mellan Stübben 30 och M&N 30. Min häst hade en äldre Siegfried allround i 30, och har nu en M&N (allround) i 30... Min Stübben var väldigt gammal, så det kanske har ändrat sig något nu!
Annars är M&N väldigt bra sadlar, som rek. av måånga duktiga! (=riktigt utbildade) M&N dressyrsadeln är en pärla att rida i! (Provridit!) :love:

17" är lika stort i alla märken, men känns väl olika beroende på hur djupa dom är...?

OK, då får jag nog sikta mig in på 31or eftersom hon idag har en 30. Hon kommer troligen bredda på sig något när hon nu börjar sätta lite muskler.

Ang sitsen så är det ju det just det, att man i slutändan upplever dem som trängre beroende på hur djupa de är... Jag är nog en dryg 17" :-) så en "knapp" 17 blir för liten, typ.

Tack skall ni ha, tittar vidare på annonserna och inser att jag ramlar upp i pris varje vecka :-)

/Pewa

MoN är lite bredare i bommen, medans Stübben är extremt smal.

Vad jag hört är M&N gjorda så att man kan stoppa in mer stoppning i början, och ta ut när hästen breddat sig!

Jo, blir lätt att man dras till dyrare hela tiden... ;)

Liknande trådar

Utrustning Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma...
Svar
14
· Visningar
4 742
Senast: Veronika
·
Utrustning Vet ni om någon av dessa märken har en sadel som kan passa på en kort häst med normal manke, bogblad som går långt bak & något...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: moonlightgarden
·
Utrustning Sadelsåpan fortsätter, har idag raidat Hööks stackars sadelavdelning. var mest inne på att kika om jag kan hitta något syntetelände som...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 283
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London