Bomvidd på sadlar??

A

Angela

Hejsan,,undrar lite på bomvidden på sadlar,,jag har alltid trott att 30 är samma som normal,och t.ex 31 är ett steg mot vid osv...Men har på senare tid fått höra att 33 är normal!?
Hur är det egentligen?
Mvh :banana:

Sv: Bomvidd på sadlar??

precis som qodrofenia säger så är det olika beroende på vilket märke sadeln har... Tex stübbens 30 är normal bomvidd. Medans appaloosas (prestige) är 33 normal...

...och t.ex. County använder 1-4...

Det enda som skulle göra det enkelt att jämföra olika märken med hjälp av siffror, vore om tillverkarna angav vidden i grader.

Det beror sig nog på vad det är för märke på sadeln, men jag tror att det vanligaste är: 29=smal, 30=normal, 31=normal mot vid, 32=vid, 33=extra vid. :confused:
Så har det ialla fall varit på dom sadlar jag kollat på. :)
Har precis letat sadel.....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 886
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka