bomull på tävling

R

ringen

hej allihopa har läst tr men hittra inget om :

får man ha bomull i öronen på hästen under en distans tävling/cl klass:confused:

mvh ringen

Sv: bomull på tävling

hej allihopa har läst tr men hittra inget om :

får man ha bomull i öronen på hästen under en distans tävling/cl klass:confused:

mvh ringen

Min tolkning av TR och utifrån vad jag sett på tävlingsplatser så är det tillåtet att använda bomull i öronen?

I Mom 618 på sid. 8 står det att huva och blinkers är förbjudet, om bomull vore förbjudet så borde det även stå det där?

Jag tror att man ska tolka TR som att om det inte står som otillåtet så är det okej? Det är troligtvis lättare att skriva in det som är otillåtet än allt som är tillåtet?

Lite utanför trådskaparens frågeställning, men vet någon varför det inte är tillåtet att använda huva?

/Camilla

Lite utanför trådskaparens frågeställning, men vet någon varför det inte är tillåtet att använda huva?

/Camilla

Hej!

Ja, det undrar jag också. Kan förstå att det inte är tillåtet inom dressyren. Dels för att det inte är speciellt snyggt, men också för att man då ska kunna visa att hästen är lydig, trots omgivningen.
Inom hoppningen däremot så ses ju var och varannan häst med luva, i vart fall inomhus.
Så varför inte på en distanshäst där bomull ändå är tillåten?

Det är helt ok att döva hästen med bomull, skumgummiproppar osv. Rycktussar kanske?? Däremot får man inte ha huva, har dock inte någon bra förklaring på varför!

exsterar rycktussar även inom distans? häftigt!

enligt mig borde man få ha bumull inom alla grenar, det kan ju vara en säkerhet både för en själv och andra.

tack för alla svar :laugh:
känns tryggt att få ha bomull i alla fall det första året som hästen är rid häst och inte körhäst .

Jag känner mig som ett frågetecken.

Jag har själv en ljudkänslig häst (gillar tex inte när hovslagaren riktar skorna, rycker till när grenar knäcks i skogen mm mm) Upplever det dock inte som ett problem.

Hur är din häst? Jag är bara nyfiken :).

Då är jag felinformerad- SORRY , Men jag har fått informationen att man inte får ha varken bomull,blinkers eller luva..

Jag känner mig som ett frågetecken.

Jag har själv en ljudkänslig häst (gillar tex inte när hovslagaren riktar skorna, rycker till när grenar knäcks i skogen mm mm) Upplever det dock inte som ett problem.

Hur är din häst? Jag är bara nyfiken :).

mitt travar sto hon är bak skygg det som händer bakom är farligast (även trav vagnen har hon sparkat åt ) inte ljud känslig annars för hovis eller grenar.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 094
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka