bomsadel vs bomlös

gnyr

Trådstartare
Vad tycker ni? Fördelar och nackdelar med de båda? Och flexibommen (kallas den väl?), "mellantinget". Bra eller dålig?

Man hör/läser ju så mycket, vissa tycker att man bara ska rida bomsadel, andra tycker bomlöst, och en tredje kanske varierar.
Vad rider ni i och varför?

Sv: bomsadel vs bomlös

jag rider i en bomlös kari flex, just för att jag inte har råd att köpa en ny sadel hela tiden och den Gauti hade förut -bomsadel blev för liten för honom. Så då köpte jag en bomlös och efter det har han haft mycket lättare att få ryggmuskler!! :) Han trivs jättebra med den och det är en helt okej sadel för rätt så liten summa.

Men jag skulle ändå vilja ha en passande bomsadel att variera med då jag tycker att man inte sitter så stadigt alla gånger i en bomlös, samt att man inte kan hålla om så bra med benen. Men det kanske bara är jag som tycker så :D

Men i det stora hela så tror jag att en variation mellan bomlös och bomsadel vore det bästa -för mig. Bomlösa är bra för det spelar ingen roll om hästen tappar i hull eller går upp i vikt, det går ändå att använda dom, det gör det ju inte med bomsadlarna som då hamnar fel på hästen och kan göra stor skada.

Jag har också i nästan 2 år ridit med en Kari Flex därför att jag inte trodde mig kunde hitta en konventionell sadel som jag och hästen verkligen gillade. Men av en händelse fick jag provrida min kompis sadel - och 3 dagar senare sålde jag Kari Flexen! (Och jag som alltid menade att jag aldrig skulle byta till en bomsadel...)

Min nya sadel har en helt unikt passform - (den passade hästen även efter en längre tids vila på samma sätt som min f.d. Kari Flex), utförande och också ryttarkomfort, man sitter verkligen helt suveränt och hästen (som har verkligen bra gångarter) har fått utvecklas ännu mer.

Senast ändrad av en moderator:

Jag varierar. Tycker inte min bomlösa ligger 100% annars kan jag hade använt den mera... Rider oftast i bomsadeln.

Jag har också i nästan 2 år ridit med en Kari Flex därför att jag inte trodde mig kunde hitta en konventionell sadel som jag och hästen verkligen gillade. Men av en händelse fick jag provrida min kompis sadel - och 3 dagar senare sålde jag Kari Flexen! (Och jag som alltid menade att jag aldrig skulle byta till en bomsadel...)

Min nya sadel har en helt unikt passform - (den passade hästen även efter en längre tids vila på samma sätt som min f.d. Kari Flex), utförande och också ryttarkomfort, man sitter verkligen helt suveränt och hästen (som har verkligen bra gångarter) har fått utvecklas ännu mer.

Och vad är det för sadel då om man får fråga?! :)

Skulle också vilja ha en bomsadel, men svårt att hitta någon som passar, eftersom Gauti är VÄLDIGT överbyggd.

Jag rider i en Bomlös när jag rider Svala
Och när jag rider de andra hästarna i hagen blir det bom sadlar..
Jag tycker bättre om den bomlösa men det beror på hur hästen ser ut är den för rund så vill våran bomlösa gärna halka åt sidan...

Jag har haft bomsadel innan, men trivs numera bäst i min Startrekk Island. Mjukare sadel för ryttaren har jag nog aldrig varit med om, och hästen älskar den också! :D

Jag tycker att den bomlösa är ett komplement till en bomsadel. Vi har båda; en squid som bomlös och loftur som sadel (Stall Akur säljer båda modellerna).

Jag har haft bomsadel innan, men trivs numera bäst i min Startrekk Island. Mjukare sadel för ryttaren har jag nog aldrig varit med om, och hästen älskar den också! :D

Är dom bra att sitta i? Stadiga? Och kan man hålla om bra med skänkeln?

Är dom bra att sitta i? Stadiga? Och kan man hålla om bra med skänkeln?

Super att sitta i, man kommer nära hästen med enkelkåpan och den smala midjan i sadeln så är det lätt att hålla om.
Jag upplever sadeln som stadig och det känns faktiskt inte som att det är en bomlös man sitter i, utan det enda som avslöjar den är att man känner rörelserna mycket bra och när man sätter sig i en vanlig bomsadel igen (även om de är en av de mycket dyra modellerna) så får man ont i sittbenen för att den sadeln är som en planka att sitta på i hårdhet :D

Hej!
Jag undrar också vilken sadel du fått att passa. Jag hade problem att hitta sadel till båda hästarna i somras men det reulterade i bomlös, trots att de såg helt olika ut i ryggen.
Tack på förhand.

Albertsro:rofl:

Super att sitta i, man kommer nära hästen med enkelkåpan och den smala midjan i sadeln så är det lätt att hålla om.
Jag upplever sadeln som stadig och det känns faktiskt inte som att det är en bomlös man sitter i, utan det enda som avslöjar den är att man känner rörelserna mycket bra och när man sätter sig i en vanlig bomsadel igen (även om de är en av de mycket dyra modellerna) så får man ont i sittbenen för att den sadeln är som en planka att sitta på i hårdhet :D

Ja, det låter ju superbra det. Har du någonsin provat kari flex? tänkte om du vet någon skillnad mellan den och din sadel? tycker man inte kan hålla om riktigt i denna och man sitter inte alltid så stadigt heller tycker jag.
visst är väl din sadel rätt dyr? Vart köpte du den?

Ja, det låter ju superbra det. Har du någonsin provat kari flex? tänkte om du vet någon skillnad mellan den och din sadel? tycker man inte kan hålla om riktigt i denna och man sitter inte alltid så stadigt heller tycker jag.
visst är väl din sadel rätt dyr? Vart köpte du den?

Har tyvärr aldrig provat en Kariflex, men en Diddidyna, och den kom jag inte alls överrens med, alldeles för bred o inte chans att hålla om som du sa.

Dyr och dyr, strax under 12000 kr betalde jag ;)

Har tyvärr aldrig provat en Kariflex, men en Diddidyna, och den kom jag inte alls överrens med, alldeles för bred o inte chans att hålla om som du sa.

Dyr och dyr, strax under 12000 kr betalde jag ;)

Ja, diddin är bred, det tycker jag också. Det är nästintill omöjligt att hålla om ordentligt i kari flexen.

ja, det är ju rätt mycket pengar :D men sadlar är ju dyra så

Om du vill kan du få prova min startrekk island :idea:
Jag kan ju ta med den till jobbet nån dag. Den är verkligen gudaskön :love:

Jag rider både i bomlöst samt i en bomsadel. Brukar variera när jag rider.
Min bomsadel är en Zaldi Llavaneras och min bomlösa är en Flexion SBS:love:.
Hade en Diddi Special innan med den var lite för rak för min häst som har rätt svängd rygg.
Köpte sen min Flexion och den är helt underbar att rida i.

Jag rider både i bomlöst samt i en bomsadel. Brukar variera när jag rider.
Min bomsadel är en Zaldi Llavaneras och min bomlösa är en Flexion SBS:love:.
Hade en Diddi Special innan med den var lite för rak för min häst som har rätt svängd rygg.
Köpte sen min Flexion och den är helt underbar att rida i.

Du har ingen bild att pm:a på Zaldisadeln?Har försökt hitta den men hittar inga bilder, trots ihärdigt googlande:(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar