Bomövningar för dressyrekipage

TeamLundVer

Trådstartare
Halloj, dressyrnisse här som behöver lite hjälp.

Planen är att nu under Januari så ska vi hålla oss helt borta från "dressyr" jag och Danne (har blivit vääldigt mycket på sista tiden), istället ska vi ut och klättra, longera och hoppa (inte jag då utan annan ryttare). Jag tänkte även lägga in träningspass där vi kör markarbete med bommar (så lite dressyr blire väl, kan juh inte hålla mig helt borta :p ). Jag hoppas därför att ngn eller flera har bra bomövningar som jag kan använda?

Hästen min är 4år (nåja räknas juh som 5 i januari), han är och ska bli dressyrhäst. matte är livrädd för att hoppa, har aldrig själv hoppat honom och kommer kanske aldrig att göra det heller. Jag har enbart en dressyrsadel till honom så övningarna måste gå att utföra i denna.

Tanken med bomövningarna är att muskla upp honom lite mer utan att sitta och harva rätt upp och ner på banan samt att om möjligt utveckla honom som dressyrhäst med hjälp av bommar.

Så fram med alla era idéer här nu och hjälp en stackars dressyrnörd :idea:

Sv: Bomövningar för dressyrekipage

Ett tips är att titta på Hippsons hemsida. Där finns många råd med hoppövningar från lägsta till högsta nivå. Annars är mitt tips att hoppa lite ute i skogen. Hitta en trädgren (ej dra från träden), lägg den tvärs över stigen och trava över. Det behöver inte vara mer än några decimeter. Igår la vi faktiskt en "liten pinne" i en backe och hoppade över både uppför och nerför. Två gånger uppför och hästen hade mjölksyra så på en 4-åring får man vara försiktig, men vår tyckte det var jättekul och tog gärna ett extra hopp i nerförbacken.

Sv: Bomövningar för dressyrekipage

Upphöjda bommar är jättebra.
Cavalettis med varannan upphöjd på ena sidan. Både på rakt och böjt spår.
Upphöjda cavalettibommar med relaterade avstånd är bra att träna att korta och länga galoppen på.

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 853
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar