Bomlöst på islandshäst?

Sv: Bomlöst på islandshäst?

Väntar med spänning på min Star Trekk Dressage som kommer nästa vecka. Har väntat sedan i början av augusti. Hade ute en tjej som brukar va här på Buke. Hon provar ut Star Trekk Gaiter och Star Trekk Espaniola. Jag tyckte att Gaitern hade för plan sits men så är jag också van vid att rida i dressyrsadel, så jag hoppas att Dressagen ska passa mig bättre. Gaitern kändes annars stabilare än vad jag hade väntat mig.

Åhh, antar att du fått den nu... (ser att tråden har funnits ett tag). Vad tycker du om dressagen? Jag har precis börjat använda min, efter att ha skickat efter bredare framvalv etc. Jag tycker att det är mycket mjuk att sitta i, men bred (xx-vid) :rofl: Har iof vant mig nu och känns konstigt nu att sitta i bomsadeln. Tycker att man får fin sits i den också! Trodde man skulle få mer stöd av det djupa sätet än man får men rutorna på magen börjar synas istället!! :d

Men är överlag mycket nöjd! Känns inte som jag behöver variera, tycker att det känns som den fördelar trycket bra, men kan ju vara kärleks-känslan! :love: :rofl:

*kl*
Ingen annan som har FreeForm??? :confused:
FreeFormen finns även som shortback-modell, även om jag har den helt vanliga (råkade få tag i en sådan begagnad, och rätt förmånligt, så jag slog till direkt). Innan FreeFormen hade jag testat allt jag kom över på mitt kallblod (kort rygg, en halvmeter bara rakt i sidled på ryggen, bred som f-n alltså). T o m Torsion tryckte precis som en vanlig sadel. Men i FreeFormen går han väldigt bra. Och så använder jag ju även FreeFormen åt islänningen då. Om båda rids samtidigt så är det ju en stor övervägningssak vilken av dem som måste stå ut med att ha vanliga dressyrsadeln (Sandringham, som ändå är en bra sadel, men, men... i jämförelse så...). Kallblodet har varit väldigt anti-sadel. Van som han var med att allt satt illa på hans rygg. Efter ett par ggr med FreeFormen grinade han inte lika illa längre. ;) Innan dess hotade han sparka en när man kom med sadeln... :crazy:
Dessutom kan man ju flytta stiglädrenas placering steglöst (framåt-bakåt) och sadeln är GRYMT bekväm. Samt att den är oerhört lätt att sitta rätt i.
Har dock upptäckt att endel ryttare har svårt att få den att sitta rakt på hästryggen (olika för olika ryttare på samma häst med samma sadel alltså). Så jag gissar att man får vara rätt petig med sitsen. Har man stora problem med sitsen kan det alltså vara knepigt i början, tydligen.
Har vänner som är totala sitsfreaks (alltså som är tränare och lär ut sits...), och som har gillat FreeFormen, så det är nog närmast ryttaren som behöver anpassa sig. ;)
Men ja, jag är SUPERNÖJD med min FreeForm. *älska* :love: :love: :love:

Har ni sett nya Soft Supreme Tölt och "Shortbacken"?
Finns bilder på Softsaddles hemsida nu. Vad tycker ni?
Själv tycker jag att "tölt" modellen ser trevlig ut, denna varianten ser ännu lite mer uppbyggd ut i sätet än vad Flexen gör, kanske bättre mankfrihet också?

/Maria

Ser lovande ut och hoppas det kommer fler bilder och pris snart

Åhh, antar att du fått den nu... (ser att tråden har funnits ett tag). Vad tycker du om dressagen? Jag har precis börjat använda min, efter att ha skickat efter bredare framvalv etc. Jag tycker att det är mycket mjuk att sitta i, men bred (xx-vid) :rofl: Har iof vant mig nu och känns konstigt nu att sitta i bomsadeln. Tycker att man får fin sits i den också! Trodde man skulle få mer stöd av det djupa sätet än man får men rutorna på magen börjar synas istället!! :d

Men är överlag mycket nöjd! Känns inte som jag behöver variera, tycker att det känns som den fördelar trycket bra, men kan ju vara kärleks-känslan! :love: :rofl:

Jag är fortfarande nöjd med sadeln. Känner dock att jag skulle vilja ha lite större knästöd ibland. Kanske kan funka med Wintec-sadlarnas knästöd, de ska visst vara lite större har jag hört. Sedan tycker jag att jag sitter lite ovanpå hästen, de som rider bomlöst typ Torsion-modell säger ju alla att man sitter så nära hästen, men det här är ju en helt annan typ av sadel så då får man väl räkna med att det inte blir lika bra känsla i ridningen. Hur som helst så är det inte sämre känsla i ridningen med den här sadeln än med den gamla bomsadeln.

Har ni sett nya Soft Supreme Tölt och "Shortbacken"?
Finns bilder på Softsaddles hemsida nu. Vad tycker ni?
Själv tycker jag att "tölt" modellen ser trevlig ut, denna varianten ser ännu lite mer uppbyggd ut i sätet än vad Flexen gör, kanske bättre mankfrihet också?

/Maria

Jag har precis kollat in sadlarna. Blev väldigt sugen på en svart Soft Supreme Tölt till min 4-åring.:d Han har rätt så kort rygg. Har hittills använt min Star Trekk Dressage till honom men den är lite för lång. För måttet som anges på Tölt-sadeln på Softsaddles hemsida är väl inte måttet för anläggningsytan? För då är den längre än Dressagen.

någon som vet nånting om kari flex? funkar den bättre med eller utan pad under? jag funderar på att ta hem och prova en.

Jag behöver en ny sadel, men får så olika råd när det gäller om jag ska köpa bomlöst eller ”vanlig”
En del säger att eftersom jag är tung och lät handikappad så är bomlöst inte bra värken för mig eller hästen...
Andra säger tvärtom! Att det hade varit bra för hästens rygg med bomlöst och att jag hade suttit bättre i en bomlös.
:confused:
Kunde vara intressant att höra vad ni anser också!
De som har varnat mig för bomlöst, rider inte själv bomlöst och tvärtom när det gäller de som förespråkar bomlöst...

Förutsättningarna är följande: tung ryttare som måste hänga sig i stigbygelen vid på/av sittning. Och därmed behövs också ”något” att hålla i!
Vill också känn mig trygg i sadeln, så gärna ganska hög framtill (såg en bild på en westen liknade i början av tråden!)
Är ingen duktig ryttare så vill gärna att sadeln hjälper mig att sitta rätt!

Är bomlöst något att tänka på?
Fördelar/nackdelar?
Om ni tycker att jag skulle kunna ha bomlöst, vilken hade passat mig bäst (se förutsättningar ovan)
Tacksam för alla svar!

Senast ändrad av en moderator:

Jag behöver en ny sadel, men får så olika råd när det gäller om jag ska köpa bomlöst eller ”vanlig”
En del säger att eftersom jag är tung och lät handikappad så är bomlöst inte bra värken för mig eller hästen...
Andra säger tvärtom! Att det hade varit bra för hästens rygg med bomlöst och att jag hade suttit bättre i en bomlös.
:confused:
Kunde vara intressant att höra vad ni anser också!
De som har varnat mig för bomlöst, rider inte själv bomlöst och tvärtom när det gäller de som förespråkar bomlöst...

Förutsättningarna är följande: tung ryttare som måste hänga sig i stigbygelen vid på/av sittning. Och därmed behövs också ”något” att hålla i!
Vill också känn mig trygg i sadeln, så gärna ganska hög framtill (såg en bild på en westen liknade i början av tråden!)
Är ingen duktig ryttare så vill gärna att sadeln hjälper mig att sitta rätt!

Är bomlöst något att tänka på?
Fördelar/nackdelar?
Om ni tycker att jag skulle kunna ha bomlöst, vilken hade passat mig bäst (se förutsättningar ovan)
Tacksam för alla svar!

Ja, det är ju så att de flesta bomlösa är lite glidigare i sidled är en bomsadel, så om du ska vara tung och hänga på sidan en stund är nog kanske en bomsadel säkrast.

Fast frågan är om du inte borde lösa uppsittningsfrågan på annat sätt ändå? Oavsett sadel är det INTE bra för hästen med en tung ryttare som hänger och dinglar längs med sidan när h*n ska upp. Även vanliga hyfsat raska ryttare rekommenderas ju att använda pall vid uppsittning för att skona hsätens rygg.

Av de bomlösa som skulle kunnat passa dig bäst skulle jag gissa på tex Startrekk Dressage eller liknande. Den är såvitt jag förstår lite mer stabil. En viktig sak är att du provar sadeln och kollar att den pallar att hålla formen när du sitter i den. Jag vet inte hur tung du är eller vilka vikter Dressagen är gjord för, man jag antar att är man tillräckligt tung trycker man ihop kanalen för mycket. Så se till att kolla att kanalen hålls fri när du rider.

Sedan vet jag inte hur din balans är? Och om hästen har för vana att kasta sig i sidled? För de flesta bomlösa är iaf liiite mer vingliga än en bomsadel.

Om den bomlösa klarar din vikt och du klarar att ta dig upp och sitta kvar skulle jag rösta för bomlöst. Alternativet är att du skaffar en riktigt väl anpassad bomsadel och kontrollerar att den passar åtminstone varje halvår. Med en tung ryttare är det extra viktigt att sadeln passar perfekt.

Lycka till!

Har oxå försökt ta reda vad som är bäst med eller utan bom. Men finns så många varianter så svårt att få fram "sanningen".

Är själv numera bara 61kg tung men är pga sjukdom (fibromyalgi) stel och sned. Min kropp mår överlägset bäst av bomlös men vill göra det bästa för hästen. Har nyligen skaffat ett sto som börjat sättas igång efter föl och första sadeln blir i alla fall bomlös tills formen har kommit sen får jag se.

Ligger pyrt till för att vinna Squiden från Stall Akurs sadeltävling och tyvärr har jag inte en chans att köpa en så bra kvalitetssadel då jag är sjukpensionär :mad: . Så blir en Pfiff bomlös istället om det inte skulle ske något under.

Har mest ridit i Diddi special och den är absolut den stabilate sadel (både med och utan bom) jag ridit i. Har aldrig glidit åt sidorna vare sig vid ritt eller uppsittning (använder ofta pall oberoende sadel för både häst och mina höfter). En sak jag inte gillar med Diddi special är när stoets mage tryckt fram sadeln så lägger den sig på manken. Har fått låna den av snälla stallägare och tog kort när vi var ute på första turen (obs red i hårda skoterspår och klev av spåret för kort så stackarn behövde inte pulsa i djup snö :D ). Inte lätt att få en sadel att ligga på plats med den buken. Så här såg efter en galopp :smirk:
Maritas-kort-p-mig-och-Ty.jpg

"Sanningen" finns nog inte.
På vissa hästar är det bäst med bomlöst, på andra är det bäst med bom. Detta även beroende på ryttaren. Man får nog helt enkelt prova sig fram vad som är bäst för en själv och hästen :idea:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka