Bomlöst på islandshäst?

Sv: Bomlöst på islandshäst?

hej...
hööks bomlös och börjes bomlösa, även cheyenne(den gamla) och knight bareback, alla dessa är kopior av Torsions sadel alltså i sämre kvalite och ja helt enkelt kopior därför får man ta det efter priset...jag tycker antingen ska man köpa en äkta torsion(ca 8500kr utan padd) eller så tycker jag att du ska testa en kari flex om din häst, det är askur va? inte har värsta manken för då är den inte så bra, för de är inte lika dyra och funkar endå bra.

jag tycker dock torsion är bäst av de andra kopiorna eftersom de andra är mkt tunnare och verkar inte ge samma stöd, det är ju viktigt att stiglädren inte trycker igenom sadel och det gör dom inte på min.

sen är padden otroligt vilktig så köpter du en hööks sadel så gå in på Torsion.se och se på deras paddar köp absolut ingen annan padd om du ska ha en padd till en bomlös jag tror/och har hört från alla andra att det är bara torsions paddar som kan fördela vikten tillräckligt mycket.
då köper du en padd i valfri färg(schabrak eller vojlockform) och 2 ilägg som fördelar vikten jämnt över hästens rygg och bildar en kanal...

maila torsion för mer info.

Älskar min Top riter bomlös.:banana: En fördel är att man kan ha den på sina olika hästar. Jag köpte min ny för ca 1 år sedan på Kaupre och den är tävlad med. Om man är tveksam inför tävling om sadlen är godkänd eller icke så är det huvud- domarens avgörande som gäller oavsett vad Fipo säger. De flesta bomlösa islandssadlar är godkända för tävling då dessa ökar i populäritet.

Senast ändrad av en moderator:

De flesta bomlösa islandsadlar är godkända för tävling då dessa ökar i populäritet.

jo är det inte nåt om att bara sadeln passar hästen så är den godkänd?! vet att Torsion är Godkänd iaf.

WINTEC 500 DRESSYR CAIR

Någon som har någon erfarenhet av denna sadel?? Den verkar ju vara helt oki men utbytbara viddstolekar och luftsystem som formar sig efter hästen!

Kan ni ge mig skillnaden mellan Kari-flex och Diddi dynan?

Flex:
-fabriksgjord så att få den specialgjord kostar mycket och tar tid
-bra läderkvalitet
-ganska små knästöd
-lite tunnare bossor än Diddi=närmare kontakt med hästen men sämre viktfördelning
-tunna bossor gör att den formar sig lättare efter hästens rygg, bra för dem som är lite svankiga
-medelhög mankfrihet
-man sitter ganska smalt i den, mest lik en bomsadel

Diddi:
-handgjord, därav högre pris men enkelt att få den specialgjord
-bra läderkvalitet
-stora till jättestora knästöd
-lite tjockare, stabilare bossor=bra viktfördelning, kan trycka baktill på svankiga hästar
-ganska dålig mankfrihet, bäst är det på EquiSoft-modellen
-sitter lite bredare i den är i Flex

:bump:

På Kaupres hemsida så står det att TopReiter den bomlösa är godkänd enligt FIPO, men det står det inte på Kari-flexen. Vad menar dem med det? Får man inte tävla med Kari-flexen?

Man får tävla i alla sadlar som passar hästen. Kari Flex, Pad, Karl, Diddidynor osv är alla godkända.

WINTEC 500 DRESSYR CAIR

Någon som har någon erfarenhet av denna sadel?? Den verkar ju vara helt oki men utbytbara viddstolekar och luftsystem som formar sig efter hästen!

Problemet med de utbytbara koppjärnen är att de bara ändrar vidden framtill. Vinkeln på bossorna baktill ändras ju inte. Så måste du ha vidaste järnet i så är bossorna för branta tyvärr...

Frågade om detta när jag gick sadelinprovarutbildningen och då sa "läraren" att wintecs bossor är vinklade för en normal bom och de är ok om man har en storlek större eller mindre. Vill man ändra mer är det bättre att köpa en annan sadel...

WINTEC 500 DRESSYR CAIR

japp den sadeln hade jag innan....det va den enda bomsadel jag fick tag på som va kort...i sits 16,5 va den bara 39cm lång trots detta va den tyvärr för lång för min mini häst som max får ha 36cm i anläggningsyta....annars säger jag bara.

Älskar den sadeln...jätteskön att rida i, ekonimisk, hållbar, "vattentät" man kan bada med den, men den ser endå äkta ut. och så är det flyttbara knästöd + luftbossor som är mjukare och formar sig bättre än vanliga tycker jag.

sen kan man ju byta järn men man får se upp för ju vidare järn destå svankigare blir sadeln. ¨så har man en jättebred häst med rak rygg är det kanke ingen hit.

ja jag tycker det är en väldigt bra sadel men kolla noga så att den passar som med alla andra bomsadlar. för det är en Bomsadel

har bilder på när den ligger på min häst om det är intressant.

Skulle gärna vilja se din häst med Kari Flexen på ryggen?

här kommer bilder på när Kari Flex sadeln ligger på min islandshäst mycket kort i ryggen. men jag tycker den överlag är en rättså onödigt lång sadel.

Hästens rygg utan sadel(aning svankig och överbyggd, som många islänningar)

här va precis när vi slängd på den ligger för långt fram och igentligen för långt bak

och såhär ligger sadeln på en islandshäst med lång rygg, och den ser t.o.m stor ut här tycker jag. dock passar den mkt bättre

på båda hästarna(trots att den ena är väldigt smal med större/högre manke och den andra tjockare utan manke) så va det endast några få cm mellan manke och sadel/framvalv, vilket jag tycker är väldigt dåligt tänk om sadeln skulle råka klämma till på manken då riskerar man ju stora skador på hästarn...och endå har de gjort sadeln med cutback men den ligger endå nära manken på höjden på nåt konstigt sätt.

jag testade även att rida i den och tyckte den va mjuk och skön man kunde ju vinkla upp sista bilten av sadeln så den trycker ju inte värst mkt bak snarare att den är lite framtung.
dock tyckte jag den kändes trång nästan men endå så himla lång så jag förstår inte riktigt hur de byggt den.
sen tyckte jag att man blev hindrad av knästöden tyckte de va väldigt stora och jag fick nästan kramp i benen för jag satt så fastlåst på nåt sätt.
min Torsion har inga knästod vilket kan kännas ovant i början men när man är van så tycker man bara att knästöd är ivägen mkt skönare att inte va tvingad att sitta fastkilad.

och då låter det ju som att jag sitter i värsta stolsitsen men såhär sitter jag utan att anstränga mej ett dugg i min Torsion Island.
en bild till där man ser hur avslappnat jag sitter

Jag har en gaitier o är nöjd. Ring o prata med dem på Kaupre de är jättetrevliga.
Jag fick ha min sadel 1 vecka o om jag inte var nöjd fick jag byta.
Jag har 3 islänningar o sadeln passar dem alla, man behöver ingen speciell pad till om inte hästen är omusklad.
Den har en bred kanal för ryggraden o panelerna är flyttbara.Man sitter som i en bomsadel o den ligger helt stilla när man sitter upp.
Stiglädren har 2 olika läge o man sitter i en lodrät sits helt automatiskt.Det är den 1:a sadeln jag har haft som jag är 100%nöjd med.:bump:

Har de ändrar stigläderhållarna eller är det fortfarande en hel "ring"?

Jag har en KariFlex till min. är nöjd än så länge=)

Min medryttarhäst har en Fitform, och den är hur bra som helst. Hästen är lite stel i gångarterna men blir mycket finare med den bomfria. Dessutom är den bekväm!

Nä,de har inte ändrat på det utan det är ringar.Först tyckte jag att det var trist för stigläder det hade jag ju, nu fick jag köpa nya men jag är så nöjd med mina upp o ner vända läder (med hylsa på för spännet kommer ju nertill.):)

Hejsan! Funderat på att köpa bomlös, men en liten lätt fråga skulle jag vilja veta:p Om man rider med bomlös hela tiden, hästen får väl inte ont i ryggen eller nått sånt eller måste man varijera med bomlös och vanlig sadel? :confused:

Problemet med de utbytbara koppjärnen är att de bara ändrar vidden framtill. Vinkeln på bossorna baktill ändras ju inte. Så måste du ha vidaste järnet i så är bossorna för branta tyvärr...

Frågade om detta när jag gick sadelinprovarutbildningen och då sa "läraren" att wintecs bossor är vinklade för en normal bom och de är ok om man har en storlek större eller mindre. Vill man ändra mer är det bättre att köpa en annan sadel...

Hästar är ju skapta på olika sätt, är det inte bättre att kolla om sadlen passar med den aktuella bomvidden istället för att säga att det alltid blir fel?

Nej man behöver inte variera. men man måste ju självklart se till att sadeln ligger bra. är du osäker finns det utprovare för bomlösa. Jag rekomenderar en KariFlex om du ska prova bomlöst=)

Hästar är ju skapta på olika sätt, är det inte bättre att kolla om sadlen passar med den aktuella bomvidden istället för att säga att det alltid blir fel?

Jo, självklart. Ingen sadel passar alla och jag tror ingen sadel alltid är fel.
Men just ang vita järnet i Wintecs sadlar så är det så ofta att om den är så bred vid manken så är den också motsvarande bred vid länden och då ligger vanligtvis bossorna inte bra...
Men man ska alltid kolla hur sadeln ligger och hur hästen gillar den, oavsett vilken sorts sadel man köper.

Jag rider i en Torsion Island & Saxi har blivit hjelt underbart mjuk när man rider i den! Nu håller vi dessutom på att ta fram en renskinnspadd till Torsion sadlarna & det ska bli spännade att prova!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2