Sv: Bomlöst på islandshäst?
Jag har en
Torsion Island till min islandshäst vi både älskar den sadel....första gången jag la på den....helt otroligt han har aldrig inna kunnat gå i form i alla gångarter men på en enda ridtur slappnade han av och gjorde det....då tänkte jag....det får kosta vad det kosta vill...denna sadeln älskar jag och min häst.
märker att nu när jag lägger på andra sadlar gillar han dom inte alls lika mkt som sin Torsion.
vi har även testat
Kari flex men den var alldeles för lång för min kortryggade häst...denna torsion är med lite lång men den är åtminstone helt bomfri vilket gör att det kommer bara tryck där jag sitter + lite längre bak/fram.
Kari flex har en flexibel bom i sig...det bör man kanske veta.
Min häst med sin Torsion Islandman sitter helt sjukt skönt sadeln formar sej efter både ryttare och häst...sitsen är gjord så att personer med större rumpa även kan sitta på bakvalvet för det är så mjukt. men jag som är mindre har bakvalvet som stöd, man sitter verkligen I hästen inte ovanpå.
jag gillar inte de andra eftersom de är så platts + Kari flexen har faktiskt väldigt dåligt utrymme för manken...t.o.m min häst utan manke va sadel endast några cm ovanför manken. på min Torsion är det en slags trä bit formad som gör att sadeln aldrig kan trycka på manken vilket är jättebra för alla mankar små som stora....gillar inte att det kan trycka och att man endå måste ha en padd lixom.
torsionen har jag ju padd till men den sitter så bra så man tänker inte på det.
top reiter och de andra mer lika vanliga sadlar har jag hört ofta har smala kanaler och trånga för manken.
men det beror ju på hur hästen ser ut men akta bara så det inte börjar trycka på hästen för det är ju inte bra.
Min häst och jag har testat:
-barefoth chayenne
-Torsion Dressyr (vi köpte molis sadel hihi)
-Torsion island
-kari flex
(har bilder på allt för dom som vill se)
hm...tror inte det är fler bomlösa men fler ska det bli vill följa utvecklingen tycker tyvärr hittis de är för långa och för stora i sitsarna för att passa mej och hästen.