Bomlöst på islandshäst?

G

Gazzan

Finns det någon här inne som rider i bomlöst på sin islandshäst?
Berätta gärna lite.. är ni nöjda?

Gärna bilder

Sv: Bomlöst på islandshäst?

Jag rider i en Torsion dressage och jag är väl ganska nöjd men tycker nog den är lite stor (18" för att en större familjemedlem skulle kunna använda den) och jag hade nog hellre haft en Torsion Iceland så jag slapp den höga bakkanten för den är jag inte förtjust i. Men den är bred att sitta i och har för lite knästöd för att rida in unghästar i tycker jag. Annars ligger den bra, säteskommunikationen blir bra, den trycker ingenstans och ligger stadigt när man använder den och equalizern rätt tillsammans.

Jag skulle också gärna testat en bomlös, men inte en sån bomlös som ni pratar om, utan en TopReiter bomlös eller en Diddidyna, är det någon som har erfarenhet av dessa?

Denna var jag lite inne på!

2401-10815_1.jpg

Hehe, jag tycker de ser ut som värsta cowboy sadlarna. ;)

Ja.. hih men hur ser era sadlar ut då?? som sagt gärna lite bilder så man ser

Kari-flex
Mycket nöjd. Hästen rör sig fritt.
satesida.jpg

Här är en bild på en Diddi dyna som ligger till salu på Blocket.
9085652058.jpg

Här är en Topreiter bomlös
Topreiter_bomlos.jpg

oj den var fin vad fick du ge för denna sadel å vart köpte du den?

oj den var fin vad fick du ge för denna sadel å vart köpte du den?

Hej
Jag köpte min hos www.softsaddles.info men hon har höjt priset nu. Du hittar den även hos http://www.kaupreridsport.e-butik.se/ och http://www.equisoft.se/ Pris 5600:- Otroligt mycket sadel för pengarna.
Är hästen av smalare typ så behöver man någon typ av pad under för kanalen är så bred, men det går bra med nästan vad som helst för sort. Nu har jag en sådan här under, på min häst är de dock inte nödvändigt men den gör även att sadeln ligger helt still, (antiglid).
wintecpad.jpg

från www.wahlbergs.se.
Jag rider in min unghäst med denna sadeln och jag märkte att han blev mer lyhörd när jag bytte till denna från "vanlig" sadel

Senast ändrad av en moderator:

tycker inte om när sadeln är så där platt inge bakvalv alls..Känns som man ska tippa bakåt när amn sitter i en sån..Dressyrsadeln som var bomlös var fin men även priset:crazy:

Hejsan. Är det någon som har erfarenhet av Star Trekks Gaiter som Kaupre säljer? Är intresserad av denna sadel och det skulle vara kul om någon hade erfarenhet av den som kunde berätta om hur den är att rida i.

Min sadel har väl bakvalv????
Som ny ser den plattare ut men rejält bakvalv har den, som du ser på min bild ovan.

Ja nu har jag läst på sidan och ser efter bara 1 månads användning så ser sadel helt olik ut och bättre för mitt öga=)

Den är helt klart ett alternativ..
på deras hemsida har de ett hbl i sitt ridhus.. kan man ha denna sadel till andra raser än abra isisar alltså?

Väntar med spänning på min Star Trekk Dressage som kommer nästa vecka. Har väntat sedan i början av augusti. Hade ute en tjej som brukar va här på Buke. Hon provar ut Star Trekk Gaiter och Star Trekk Espaniola. Jag tyckte att Gaitern hade för plan sits men så är jag också van vid att rida i dressyrsadel, så jag hoppas att Dressagen ska passa mig bättre. Gaitern kändes annars stabilare än vad jag hade väntat mig.

Rider själv i en Diddi Special Aquawash med x-tra stora knästöd och tycker den är helt underbar att rida i. Mycket stabil och man sitter kanon. Den ser vädligt flat ut men när man sätter sig så forumar den sig lite mer och man hr ett litet stöd bak. Jag har ju materialet Aquawash som är ett specialbehandlat läder som gör att det är vattentätt och har lite mockakänsla vilket göra att man sitter mycket bra och säkert!
Här är en bild på min sadel:
diddi.jpg

Ja nu har jag läst på sidan och ser efter bara 1 månads användning så ser sadel helt olik ut och bättre för mitt öga=)

Den är helt klart ett alternativ..
på deras hemsida har de ett hbl i sitt ridhus.. kan man ha denna sadel till andra raser än abra isisar alltså?

Så länge sadeln går fri från ryggraden hela vägen så kan du ha den på vilken häst du vill :banana:

Själv har jag både en Diddi Special EquiSoft och en uuunderbart snygg brun Kari Flex :love: Jag blev bara heeelt kär i den färgen! Och det visade sig att Karlslund också hade matchade träns! :love:
Ska se om jag kan knäppa någon bild i helgen och lägga upp :idea:

Kan ni ge mig skillnaden mellan Kari-flex och Diddi dynan?

På Kaupres hemsida så står det att TopReiter den bomlösa är godkänd enligt FIPO, men det står det inte på Kari-flexen. Vad menar dem med det? Får man inte tävla med Kari-flexen?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka