Bomlöst- igen!!

simpan

Trådstartare
Ledsen allihop men här kommer ännu en tråd om bomlöst.
Har försökt läsa på de andra trådarna men inte riktigt fått allt klart för mig.

Funderingar om den nya Flexionsadeln:
*Finns det någon återförsäljare i Sverige? PM:a gärna telnr om ni vet nån.
*Eftersom jag är så otroligt sålig på att räkna kan jag inte komma fram till vad en sådan sadel kostar. Så, ni som köpt en: Hur mycket kostar den (dressyrsadel), inklusive en bra pad (för det bör man väl ha även på dessa sadlar?
*Fungerar den till hästar med mkt manke? Har nämligen två odjur med jättemanke samtidigt som de är väldigt breda, går manken verkligen fri?

Sedan Freeform:
*Den sadeln verkar vara utformad som en allroundsadel, sitter man verkligen bra och kan ha en bra dressyrsits i den?
*Går manken fri i denna sadel?
*Eftersom jag avser använda sadeln till alla mina tre hästar funderar jag på om det här utbytbara järnet som ska hålla sadeln från manken är lätt att byta? Två av hästarna har säkert samma järn men den tredje är helt olik.... Måste alltså snabbt själv kunna ändra innan jag rider nästa häst. Funderar då också över slitage, hur mycket det sliter på sadeln att byta järn en gång om dagen (minst)?

Sist men inte minst funderar jag på om det är någon som bor i närheten av Karlstad (tja, gammal norrlänning som jag är så kan ni ju fatta innebörden av "i närheten"....) som har en Flexion eller Freeform så att man kanske kan få provrida :bow: Väntelistan på att få hem en Demosadel från Freeform var ju inte att leka med.

Sv: Bomlöst- igen!!

Till Flexion ska man inte behöva pad om man inte har en häst med väldigt dåliga ryggmuskler.

Flexion finns att köpa i sverige men den är dyrare här än att importera själv från england. Importerar man en sadel så hamnar man på drygt 12 000 kr, köper man i sverige kostar sadeln drygt 14 000 kr.

Här hittar du sadeln i sverige.

Tack!
Vet du hur denna sadel fungerar för hästar med mkt manke?
Du råkar inte veta vad den engelska sidan har för adress?
(Lite trött och orkar inte leta... :o )

Om du går in på Enlightened Equitations hemsida så finns där ett forum. Där är bilder på hästar med jättemankar som tydligen har Flexion utan problem. Men man bör ha någon form av padd om hästen har hög manke och inte är jättemusklad....
(klicka på E.. E.. så kommer du dit!)

simpan skrev:
Ledsen allihop men här kommer ännu en tråd om bomlöst.
Har försökt läsa på de andra trådarna men inte riktigt fått allt klart för mig.

Funderingar om den nya Flexionsadeln:
*Finns det någon återförsäljare i Sverige? PM:a gärna telnr om ni vet nån.
*Eftersom jag är så otroligt sålig på att räkna kan jag inte komma fram till vad en sådan sadel kostar. Så, ni som köpt en: Hur mycket kostar den (dressyrsadel), inklusive en bra pad (för det bör man väl ha även på dessa sadlar?
*Fungerar den till hästar med mkt manke? Har nämligen två odjur med jättemanke samtidigt som de är väldigt breda, går manken verkligen fri?

Sedan Freeform:
*Den sadeln verkar vara utformad som en allroundsadel, sitter man verkligen bra och kan ha en bra dressyrsits i den?
*Går manken fri i denna sadel?
*Eftersom jag avser använda sadeln till alla mina tre hästar funderar jag på om det här utbytbara järnet som ska hålla sadeln från manken är lätt att byta? Två av hästarna har säkert samma järn men den tredje är helt olik.... Måste alltså snabbt själv kunna ändra innan jag rider nästa häst. Funderar då också över slitage, hur mycket det sliter på sadeln att byta järn en gång om dagen (minst)?

Sist men inte minst funderar jag på om det är någon som bor i närheten av Karlstad (tja, gammal norrlänning som jag är så kan ni ju fatta innebörden av "i närheten"....) som har en Flexion eller Freeform så att man kanske kan få provrida :bow: Väntelistan på att få hem en Demosadel från Freeform var ju inte att leka med.

Man sitter helt kalas i en freeform ,men om hästen har extremt hög manke så tror jag att man ska satsa på en annan sadel om man nu inte vill rida utan järnet. Hon som jag köpte min sadel av sa att det gick alldeles utmäkt. Men hur som helst är det gjort på ungefär 30 sekunder att flytta stiglädrena och plocka bort järnet. :D
Hade jag bott lite närmare karlstad än 40 mil :p hade du gärna fått prova min. Jag anväder den till tre olika hästar och är helnöjd. Kommer nog aldrig byta... :love:

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 685
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det...
2
Svar
33
· Visningar
3 587
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar