Bomlöst eller??

Karin87

Trådstartare
Hej!
Vad rider ni med för sadlar??
Finns det några bra ni rekomenderar som inte tar alla ens pengar?? ;)
Har någon provat bomlöst?? Hur funkar det??
MVH Karin

Sv: Bomlöst eller??

Jag köpte en Wintec dressyr med vid bom till min häst förra sommarn, då var han fet!!!. Nu passar den inte längre :smirk: Men det var en perfekt sadel, passade hästen då, skön att sitta i o gissa vad den kostade mig? 150:- Det var billigare än sadelgjorden jag var tvungen att köpa till :D

Nu rider jag med en ridgjord o en westernfilt som jag vadderat med en skumgummipadd. Jag har inte råd med ny sadel men har bestämt mig för att det skall bli en bomlös, provred en jättego sån i vintras men minns inte namnet :/ Men det är inte Torsions bomlösa iaf, provade en sån o man fick ju sitta spagat(split? kan inte hålla reda på dom) o kunde inte komma till att hålla om hästen. Dessutom verkar det jobbigt att ha en pad under, när man kan ha en bomlös utan padd... Om jag bara kunde minnas namnet på den bra sadeln *suck*

Jag rider just nu i en dressyr sadel+ att jag har kvar en sleipnir island som jag ska testa på nya hästen då han inte är musklad än å jag misstänker att den kan passa.Men jag tänker köpa en top reiter bomlös så fort jag samlat ihop pengar, för de kan användas till olika hästar å det känns bra om man köper nya häsar så man slipper byta sadlar jämt.

Min dressyr sadel kostade ca 5000 å det är inte farligt pris om man vill att sadeln ska ha någorlunda kvalité.Annars så rekommenderar jag wintec sadlarna då det går att byta bomvidd på dem, men de passar ju inte alla hästar så man måste prova sig fram.Kan mkt väl vara så att den billigaste sadeln som råkar passa ens häst går på 18 000 eler så kan den gå på 2000, sånt vet man aldrig.

Rider med Hector bladsadel (endast för hästar med rak rygg) och en Knights bomfria. Supernöjd med båda.
Hectorn har jag haft i 7 år, köptes då jag började inse vad mycket sk-t en engelsk bomsadel kunde ställa till. Hade en Sleipnir (Viking) som var alldeles för dålig bomvidd på, hästen fick kotledsinflammation och jag började fundera på om det kunde vara sadeln. köpte hectorn och hästen ha aldrig varit halt sedan dess.
I höstas kompletterade jag med en bomfri. Skön sadel som ligger ok. Tyckte den gled lite och införskaffade en Gel-eze pad och nu funkar det perfekt.

En bomfri sadel kostar från 6,500 (inkl pad), en begagnad kanske från 5,000 ?
En begagnad Hector kostar från 7000 o uppåt.
mvh
Catarina

Vad är en gel-eze (?) pad? :confused:

Har själv en knight bomfri men med en equilizerpad under. Jag är inte alls nöjd med padden som inte gav en ordentlig kanal för ryggraden för min ganska spensliga vbl-vallack, han fick tryckmärken vid manken (vita hårstrån). Funkar säkert utmärkt på de hästar som har lite mer ryggmuskler än vad min hann få.

Tillägg: I övrigt är jag väldigt nöjd med den sadeln. Superskön att sitta i, perfekt för uteritter. Man sitter tryggt tycker jag.

Senast ändrad:

Hej,

En gel-eze pad är en pad som läggs direkt på hästens rygg för att stabilisera den glidiga equelizerpadden. Alltså man måste alltid ha en "riktig" pad till en Barefoot eller en Knights för er som inte känner till ;) Typ Skito el Equelizer.
Jag hittade den på hingstvisningen i Sala och fick den levererad på VSM (säve Göteborg) för några veckor sedan.
Den är gjord i värsta gelegodismaterialet med stora hål för luft och en bra kanal i mitten för ryggen.
Den tryckutjämnar alltså lite så nu har jag dubbelt upp ;)
Länk: http://www.equineman.com/gel_eze_under_bandage.htm#3. Priset hos Tölt islandshästar i Sala är 650 kr för en hel o 450 för en halv om jag inte missminner mig.
Den halva är endast för glid och ligger i framkant under sadeln. Jag har den hela då jag var ute efter tryckutjämningen också.

Var ändå inte riktigt nöjd då jag tyckte att Equelizerpadden gled även mot sadeln och har nu en tunn svart tempurliknande pad med små hål därimellan. (börjes 120 kr)
Nu äntligen är jag supernöjd och hästen med naturligtvis.
Skaffade också vanliga läder (det médföljde westernläder) med sprengerkopiestigbyglar som jag varmt kan rekommendera.
Catarina

Senast ändrad av en moderator:

Är väldigt intresserad av det här med bomlöst... Har aldrig testat, men det verkar som den har precis de egenskaper jag söker när jag rider.
Men hur är det egentligen.. Får man tävla med bomlöst?

är ochså inne på att att köpa bomlöst eller ev hector.
har jag drömt att star trekk kommer med islandsvariant ?
star trekk tycker jag låter bra, det här att man inte behöver massa paddar kan nog vara bra.
har provat 2 olika bomlösa. topriter gammal modell tryckte på manken.
torsion var som en stor kudde att sitta på.

Vi har Loftur till båda våra hästar. Fungerar strålande, även om en av sadlarna just nu är inne på omstoppning. Sadeln är kort, vid och har utbytbara koppjärn ifall en bredare modell skulle behövas. Dock är prislappen därefter. Många kvalitetssadlar kostar lite mera, men det finns ju begagnade varianter att hitta.

Har provat Diddidynan som bomlös en gång men har nu en Mergurdyna som roligt komplement. Den billigare, och modellen är mycket tunnare så jag upplever att den ger mera kontakt med hästen - på gott och ont. Skulle aldrig välja att BARA ha den, utan ser den som just ett roligt komplement. Jag tror att en bomlös visst har stora fördelar, men samtidigt så verkar den inte vara lika viktfördelande som en sadel.

En sadel som passar är dock superviktigt, och jag tycker man bör räkna med att det är en relativt kostsam investering. Köper man rätt från början så slipper man å andra sidan hålla på och leta och byta alltför mycket - det blir också dyrt i längden.

En bra sadel kan vara både billig och dyr. Det beror på hur man ser på det.

En billig sadel kan bli dyr i veterinärkostnader.

Det finns inga garantier för att en dyr sadel är en bra sadel.

En bra sadel passar både häst och ryttare och plånboken.
Det man oftast får betala väldigt mycket för är designen och namnet på sadeln.

Minns för några år sedan då det från "stjärn"ryttarhåll kom designade sadlar, dyra, extremt dåliga, med en kanal man fick in ett finger i. Med bra PR kan man sälja snö till eskimåer...

Min "nya" sadel är bland det bästa jag har ridit i. En begagnad allaround sadel för 500 kronor. Mycket välvårdad och med bra stoppning. Den ligger som om den vore gjord till min häst. Och faktiskt passar den mig också.
Jag har även en dressyrsadel, men finns det något mindre bra när man ska ut i skogen och skutta en och annan stock? Dressyrsadeln är naturligtvis jättebra att rida i på platt mark, men man ska nog ha mer än en sadel tycker jag.
En bomlös är naturligtvis ett roligt alternativ, men ingen långrittssadel för vuxna människor. Tryckfördelningen är för dålig.

Marita

Visst är det så. Vad jag menar med kvalitet är inte bara prislappen, utan att läder och metalldelar skall hålla en högre kvalitet vilket enbart i sig bör vara något kostbarare. Men sen så finns naturligtvis grym marknadsföring även på detta område - som lyckas sälja vad som helst till vem som helst ...

En av våra nuvarande är dock ett riktigt begagnatfynd även den :) men det gäller som sagt att hitta nåt som passar både häst och ryttare - och helst plånbok därtill ...

hej jag e mkt emot bomlösa sadlar.....ennu har ju inga bevis på OM dom e bra ELLER dåliga men om man själv tänker realistiskt med en sadel utan bom fördelas vikten på en mindre yta än med en bom som fördelar vikten över hela ryggen det kan ju vilken idiot som helst fatta det är ju därför bommsadeln uppfanns för att man inte ville fortsätta att rida barbacka( med padd kanske men det är ju som en bommlös). jag tror att i framtiden kommer alla nackdelar komma fram och bommsadeln kommer komma till sin rätt...antagligen är den bommfria nu bara en Mode grej som alla har.

detta är bara vad jag tror/tycker efter att ha tänkt realistiskt. ni med bomlösa har säkert hört annat.

men jag har en Wintec cair(med luftkuddar) 500 Dressyr och älskar den...det är en syntetsadel som HÅLLER min är begagnad 3år men hur fin som helst ser ny ut men den förra ägaren har tydligen använt den flitigt. man kan ju som många andra säger byta järn i den perfekt. den passar min kortryggade häst oxå med sina 42cm (anläggningsytan e mindre). och han får aldrig det minsta ont i ryggen. man sitter otroligt skönt och stablilt med....o vem orkar bry sig att putsa om det regnat hehe=) det behöver man inte i en syntestsadel. o så kan man ju säga att hästen inte har ett dött djur på ryggen *ler*

jag tror på att en perfekt anpassad bomsadel ligger hundra gånger bättre än en skinnbit med stigbyglar på. plus att i bommsadeln finns en kanal som är GARANTERAD inga vita trycksår där inte.

jag skuttar runt i skogen över stock o sten med min wintec dressyr de går hur bra som helst=).

Trollduva skrev:
Är väldigt intresserad av det här med bomlöst... Har aldrig testat, men det verkar som den har precis de egenskaper jag söker när jag rider.
Men hur är det egentligen.. Får man tävla med bomlöst?

Jajjemen :)

_HESTUR_ skrev:
En bra sadel kan vara både billig och dyr. Det beror på hur man ser på det.

En billig sadel kan bli dyr i veterinärkostnader.

Det finns inga garantier för att en dyr sadel är en bra sadel.

En bra sadel passar både häst och ryttare och plånboken.
Det man oftast får betala väldigt mycket för är designen och namnet på sadeln.

Minns för några år sedan då det från "stjärn"ryttarhåll kom designade sadlar, dyra, extremt dåliga, med en kanal man fick in ett finger i. Med bra PR kan man sälja snö till eskimåer...

Min "nya" sadel är bland det bästa jag har ridit i. En begagnad allaround sadel för 500 kronor. Mycket välvårdad och med bra stoppning. Den ligger som om den vore gjord till min häst. Och faktiskt passar den mig också.
Jag har även en dressyrsadel, men finns det något mindre bra när man ska ut i skogen och skutta en och annan stock? Dressyrsadeln är naturligtvis jättebra att rida i på platt mark, men man ska nog ha mer än en sadel tycker jag.
En bomlös är naturligtvis ett roligt alternativ, men ingen långrittssadel för vuxna människor. Tryckfördelningen är för dålig.

Marita

Många Distansryttare tävlar i bomfria sadlar så man kan inte generalisera och säga att det inte är ett alternativ för vuxna människor att rida långt i.

Jag är vuxen och rider bomlöst, väger 56kilo så jag är väl ingen tungviktare, men hästarna verkar inte fara illa av min dressyr Torsion. Star trekks sadlar verkar ha ÄNNU bättre konstruktion, men ordentliga bossor med bred kanal under. jag fasthåller min snart uttjatade åsikt att det borde vara mycket bättre att ha en väldigt flexibel sadel som följer med i hästens alla rörelser än en med bom som inte följer lika mjukt. Jag har hitintills inte stött på någon sadel med "fjädrande bom" som gått att böja i sitsen utan bara utåt på bredden.

Det borde inte bara viftas bort som ett roligt komplement. jag är ganska övertygad om att det i framtiden kommer att vara vanligare med väldigt flexibla sadlar än bomsadlar med trä eller glasfiberbom. det är åtminstone vad jag hoppas på!

jo men när du skriver att bommen e fexibel...tänk dej då själv att vikten fördelas ju inte över hela hästen då den blir mer centrerad...det är därför bommen måste vara "ofelxibel" eftersom den måste va i ett enda stycke för att föra över vikten över "hela hästen" alltså där man har sadeln liggandes.......ja det låter bra med att de förljer hästens alla muskler med m.m men...tyvärr tror jag inte funkar lika bra.

Gullan86 skrev:
hej jag e mkt emot bomlösa sadlar.....ennu har ju inga bevis på OM dom e bra ELLER dåliga men om man själv tänker realistiskt med en sadel utan bom fördelas vikten på en mindre yta än med en bom som fördelar vikten över hela ryggen det kan ju vilken idiot som helst fatta det är ju därför bommsadeln uppfanns för att man inte ville fortsätta att rida barbacka( med padd kanske men det är ju som en bommlös). jag tror att i framtiden kommer alla nackdelar komma fram och bommsadeln kommer komma till sin rätt...antagligen är den bommfria nu bara en Mode grej som alla har.

detta är bara vad jag tror/tycker efter att ha tänkt realistiskt. ni med bomlösa har säkert hört annat.
Är det inte lite trångsynt att vara mycket emot något man uppenbarligen inte vet något om ännu?
Människan har ridit bomlöst i tusentals år och det var i samband med att man började strida till häst (och alltså behövde mer fäste) och hästarna fick bära tungt (och alltså behövde fördela vikten) som man började med sadlar. Och då BLADsadlar. Den engelska bomsadeln är väl bara något hundratal år gammal har jag för mig? Och den uppfanns för att man skulle kunna hoppa hinder vid rävjakterna... Och nu är den standard på dressyrbanorna :crazy: :o
En bomsadel ligger still på hästens rygg och pressar med stort tryck på samma ställe hela tiden. Sitter man barbacka glider man omkring lite hela tiden, punkttryck undviks. En mycket känd sadelmakare (osäker på om man får skriva hennes namn?) har t.o.m sagt till mig att den bästa sadeln för hästen, det är människans egen rumpa det!
Sedan kan man ju behöva lite stöd i vardagsridningen, och då fungerar en BRA bomlös sadel utmärkt!

Gullan86 skrev:
jag tror på att en perfekt anpassad bomsadel ligger hundra gånger bättre än en skinnbit med stigbyglar på. plus att i bommsadeln finns en kanal som är GARANTERAD inga vita trycksår där inte.
Hur hittar du en bomsadel som följer hästens ryggs rörelser hela tiden utan att orsaka punkttryck? Har DU ridit barbacka någon gång? Då vet du hur mycket ryggen rör sig när hästen går.
Det finns bomlösa sadlar med kanal där man kan garantera att det inte blir några trycksår. Däremot har jag sett många tryckskador på hästar efter bomsadlar. En häst ändrar sig i muskulaturen(och fettet :o ) många gånger under bara några år, den som har råd att köpa en perfekt tillpassad sadel för vart och ett av dessa tillfällen har kanske bättre viktfördelning än i en bomlös, men frågan är väl hur mycket vi behöver fördela vikten? Hur mycket rider vi egentligen, och hur mycket väger vi?

Gullan86 skrev:
plus att sadeln är till för att avlasta musklerna inte hitta fler muskler att belasta.
Hur avlastar du musklerna då? Genom att få sadeln att sväva? ;)
Man avlastar ju varje muskel genom att belasta så många som möjligt samtidigt, då får de dela på vikten.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 543
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar