Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trollduva skrev:Är väldigt intresserad av det här med bomlöst... Har aldrig testat, men det verkar som den har precis de egenskaper jag söker när jag rider.
Men hur är det egentligen.. Får man tävla med bomlöst?
_HESTUR_ skrev:En bra sadel kan vara både billig och dyr. Det beror på hur man ser på det.
En billig sadel kan bli dyr i veterinärkostnader.
Det finns inga garantier för att en dyr sadel är en bra sadel.
En bra sadel passar både häst och ryttare och plånboken.
Det man oftast får betala väldigt mycket för är designen och namnet på sadeln.
Minns för några år sedan då det från "stjärn"ryttarhåll kom designade sadlar, dyra, extremt dåliga, med en kanal man fick in ett finger i. Med bra PR kan man sälja snö till eskimåer...
Min "nya" sadel är bland det bästa jag har ridit i. En begagnad allaround sadel för 500 kronor. Mycket välvårdad och med bra stoppning. Den ligger som om den vore gjord till min häst. Och faktiskt passar den mig också.
Jag har även en dressyrsadel, men finns det något mindre bra när man ska ut i skogen och skutta en och annan stock? Dressyrsadeln är naturligtvis jättebra att rida i på platt mark, men man ska nog ha mer än en sadel tycker jag.
En bomlös är naturligtvis ett roligt alternativ, men ingen långrittssadel för vuxna människor. Tryckfördelningen är för dålig.
Marita
Är det inte lite trångsynt att vara mycket emot något man uppenbarligen inte vet något om ännu?Gullan86 skrev:hej jag e mkt emot bomlösa sadlar.....ennu har ju inga bevis på OM dom e bra ELLER dåliga men om man själv tänker realistiskt med en sadel utan bom fördelas vikten på en mindre yta än med en bom som fördelar vikten över hela ryggen det kan ju vilken idiot som helst fatta det är ju därför bommsadeln uppfanns för att man inte ville fortsätta att rida barbacka( med padd kanske men det är ju som en bommlös). jag tror att i framtiden kommer alla nackdelar komma fram och bommsadeln kommer komma till sin rätt...antagligen är den bommfria nu bara en Mode grej som alla har.
detta är bara vad jag tror/tycker efter att ha tänkt realistiskt. ni med bomlösa har säkert hört annat.
Hur hittar du en bomsadel som följer hästens ryggs rörelser hela tiden utan att orsaka punkttryck? Har DU ridit barbacka någon gång? Då vet du hur mycket ryggen rör sig när hästen går.Gullan86 skrev:jag tror på att en perfekt anpassad bomsadel ligger hundra gånger bättre än en skinnbit med stigbyglar på. plus att i bommsadeln finns en kanal som är GARANTERAD inga vita trycksår där inte.
Hur avlastar du musklerna då? Genom att få sadeln att sväva?Gullan86 skrev:plus att sadeln är till för att avlasta musklerna inte hitta fler muskler att belasta.