bomlösa sadlar.

C

cerrox

innan har jag inte ens tittat åt bomlösa sadlar, inte varit intresserad av att lära mej om dom överhuvudtaget, tänkt att det är absolut inget för mej. men ju mer trådar jag ser, desto mer intresserad börjar jag bli. :D från att vara absolut INTE intresserad av något bomlöst, är jag JÄTTE nyfiken på dom sadlarna nu. :p

jag söker för fullt i sökfunktionen, men jag skulle ändå vilja veta lite mer.

som jag fattar det så finns det inte så mycket begagnade bomlösa sadlar? sadelutprovarna kanske inte ha sådana sadlar? jag har heller inte sett så många bomlösa i affärer eller hos sadelmakarna. det kanske är beställnings vara? men hur vet man var man ska börja leta efter en passande sadel till ens häst? vad finns det för märken/sorter? var hittar jag dom sadlarna? priser? finns det bara i syntet eller även i läder? mm.

jag har en arabkille :love: som jag har tänkt mej en sådan sadel till. vad rider ni i dom? någon som rider dressyr eller hoppar i dom? eller är det bara för skogsridning? har ni några bilder? hur tycker ni att dom är att rida i? fördelar & nackdelar? berätta allt.. :)

som ni märker är jag ny på detta områder, men VÄLDIGT intresserad & vill veta allt! :bump: :bow:

Sv: bomlösa sadlar.

Det finns inte så många begagnade bomlösa, det är rätt. Vad det beror på vet jag inte - folk kanske är nöjda eller byter in dem vid köp av ny modell?

Sadelmakare och de som säljer vanliga bomsadlar är fortfarande skeptiska till de bomlösa vilket förklarar att de inte har dem. De har sina sadelprinciper baserade på en bom och då faller de bomlösa för det. Tror jag, iaf.

De bomlösa säljs oftast via mindre åteförsäljare som inte har butikskedjor så därför är de lättast att nå via internet eller annonser i olika hästtidningar.

Var man ska börja leta är nog hos sig själv. Fundera på vad du och hästen har för krav på en sadel. Vad vill du göra i den? Tävlar ni - isåfall i vad? Är hästen kort, bred, svankryggig, mm?

Märken hittar du i flera av trådarna och de går också att söka efter på nätet. De flesta sadlarna är faktikst i läder, en hel del i nubuck-läder. Priset ligger från 4-5000 till 15 000 kr.

Jag har också en arab med mycket kort rygg och jag har en Star Trekk Comfort Shorty (www.kaupreridsport.se) just för att den är kort och är lite stabilare och inte så bred då jag har problem med en höft. Jag tränar och tävlar distans i den, samt rider dressyr/westernträning i den. Hoppar gör jag lite (50 cm höjder) men rekommenderar inte hoppning i bomlös innan mer erfarenhet finns kring effekterna av detta.

Fördelen är helt klart att min hästs ryggproblem försvunnit och att han blivit mer ridbar. Nackdelen är att det inte går att hoppa så bra.

/Camilla

tack för svar! :bow:

vad jag & hästen har för krav på sadeln är att den ska ligga bra, vara skön för både mej & hästen. den får inte vara av syntet. :D

jag vill göra allt möjligt i den :) , just nu är det mest skogsridning, lättare dressyr & liite hopp. tävlar inte just nu. men det är inte omöjligt att det blir lite såsmåningom, isåfall blir det nog dressyr. ;) hästen är halvkort ( kan man säga så? :D ) i ryggen & halvbred! :p inte svankig. hehe. svårt att förklara. jag har en bild inne på min presentation på honom, en liten, men man ser ju på ett ungefär. han är 4,5 år nu, så han växer ju fortfarande. är det något speciellt märke tros som jag ska leta efter??

hur är dom att rida i egentligen, bekväma? får man så bra kontakt med hästen som alla säger??

ska fortsätta att söka på bomlösa sadlar. :D

kan bomlösa sadlar se ut som 'vanliga' sadlar också? visste jag inte. såg det på den sidan du skrev. denna sadeln menar jag?

STAR-TREKK DRESSAGE CLOSE CONTACT
dressagecc%20st.jpg

är det samma 'effekt' på den som dom 'typiska' bomlösa sadlarna? som tex denna.

STAR-TREKK COMFORT
comfortshty%20fendrar%20st.jpg

blev bara lite fundersam. :p kanske jag som är trög & lite efter! :D

Jag har beställt ST CC dressyren (den på din första bild). Den skulle ha kommit i dec, så den borde komma snart nån gång... (hoppas jag iaf!) Du kan få rapport om hur den är då!:)

jag vill gärna ha rapport om hur den är!! :bump: ;)

Om du vill tävla så skulle jag rekommendera ST CC:en eller Gaitern som är för kortare ryggar, men åas har just ingen ridit i dessa så avvakta tills du hör något referat. Alternativet är att bara för tävling rida i en vanlig bomsadel.

Annars gillar jag min Comfort som är som en allroundsadel, man kan göra det mesta i den!

De flesta bomlösa ska man ha en avlastande pad till då de själva inte har bossor/paneler, men ST har egna paneler som sitter på själva sadeln.

En kompis har en Torsion som hon gillar för att hon verkligen känner varje muskel igenom. När hon provred min ST så klassade hon den som ett mellanting mellan Torsion och en vanlig bomsadel, lite styvare och mindre känsla av hästens rygg. Mig passar den dock bättre då Torsion och liknande blir för breda för mig.

Svårt att rekommendera märken. Titta på hemsidorna, läs vad som skrivits här och bilda din egen uppfattning. Generellt kan man säga att man får det man betalar för, billigare sadlar brukar vara sämre sydda som det verkar.

/Camilla

vad tycker du om torsion sadlarna då? är de billiga och sämre sydda eller är det en bra sadel för skogsridning islandhäst, dressyr + lite hopp....vilken av modellerna skulle passa bäst åt min kille tror du?

648386.jpg

islandhäst 5 år 126cm i mkh

Torsion sadlarna är de lite dyrare och då bättre sydda.
Passar utmärkt för skogsridning och till viss del dressyr. Som någon sagt innan ska man inte räkna med att hoppa i en bomlös. Ingen vet riktigt ännu hur hästen påverkas vid landning etc så tillsvidare är det bättre att låta bli.

En islänning har ofta en kort rygg och då kanske en Torsion kännns för lång. I nuläget har väl ST de allra kortaste bomlösa vad jag vet.

/T

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka