Bomlös westernsadel?

Sv: Bomlös westernsadel?

Då är det väl bra, Bill, att du finns på denna sida atlanten, och kan lysa upp okunnighetens mörker!

Finns flera saker från Over there som jag helst inte ser här, bl a ovanan att använda en sadel till flera olika hästryggar (vanligt på "riktiga" rancher eftersom de har fler hästar än sadlar, och sadlarna håller så länge). Då kan jag begripa att man måste padda för att hästen och sadeln ändå ska funka hjälpligt ihop. För mig blir då bara padden en kompensation för en sadel som passar mindre bra.
Jag förstår idén! Men visst vore det bättre att ha en sadel som passar...

att hitta en sadel som passar exakt under hela året eller sett över flera år, är en utopi, så där får du nog tänka om, eftersom hästen ändrar form beroende på träningsstatus , betesgång mm. Därför är det så viktigt att man använder filt o en pad som är värd namnet för att ta ut differenserna. Så visst är det tur att jag finns, för att upplysa de som befinner sej i okunskapens mörker!! ;) ( Bara de tog sej tid att lyssna - och tänka !)

Jajamän, ser själv att hästarna växer, och muskulaturen omfördelas med träning och ålder. Menar ändå att en BRA sadel står för tryckfördelning. Och att padden tar småfelen.
Men rekommendera gärna bra paddar, jag hör vad du säger!

Menar ändå att en BRA sadel står för tryckfördelning. Och att padden tar småfelen.
QUOTE]
Det är just det jag försöker säga ! Därför är en tjock o "massiv" pad + en filt viktig o då duger inte nåt Tempurskräp, för den fiser ju ihop av minsta tryck.

Det där tempurskräpet "fiser" inte ihop, det ger med sig en del för tryck men vecklar sedan direkt ut sig när trycket släpper. Det märker man om man trycker i en tumme. Det ÄR faktiskt tryckavlastande.
Jag kan lätt ha min hand mellan häst och sadel när en ryttare sitter på, det gör inte det minsta ont.
Hur skulle det då skada hästen.

Sen anvädner man kanske inte "Tempur" till en sadel med hård bom eftersom trycket blir annorlunda då kan jag tänka mig, men det funkar utmärkt till en mjukare sadel har jag märkt.
Hur kommer det sig då att alla dessa distanshästar som går mil, efter mil, efter mil inte har ont i sina ryggar eller av sina bomlösa sadlar. Vet flera av dessa som använder samma sorts padd som jag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kommer nog till Vicious försvar där.
Har själv en bomlös sadel som både jag och min häst trivs alldeles utmärkt med.

Inlägget i padden fixade jag själv. Klippte sönder ett liggunderlag och la två lager i varje sida. Funkar jätte bra. Han har massa bogbladsfrihet och när jag tar av sadeln är det alltid en torr rand längsmed hela ryggen. Innan hade han ridits med en för trång sadel (eller om den legat får långt framm) så hans steg var for kort. Efter ett tag med den bömlösa har han nu längt sitt steg och är inte lika stel o bogarna längre...

Så jag tycker verkligen inte man ska såga dom bömlösa sadlarna. (vare sej man kommer ifrån Usa eller den skånska landsbyggden) Dom kanske inte passar alla grenar eller alla hästar.. men villken sadel i världen gör det?!

Nu har jag läst en massa trådar om bomlösa sadlar och det verkar vara ganska negativa åsikter. Jag står i valet och kvalet mellan att köpa en bomlös eller traditionell. Kruxet är att jag vill ha en lätt sadel som är skön att rida i många timmar och där man får nära kontakt med hästen och där slår den bomlösa en vanlig westernsadel med hästlängder! samtidigt vill jag kunna rida/tävla western på D -nivå i sadeln.

Jag kan inte heller ha en "vanlig" westernsadel då jag har en kompakt ganska smäcker connemara.Dessutom har jag väldigt korta ben. Har funderat på Big Horn men vad jag läst här passar den mest breda hästar.

En sak jag inte heller förstår är hur bomlösa sadlar skulle kunna va dålig för hästen rygg. En engelsk sadel har bom, en westernsadel har blad och en bomlös sadel har paneler som skyddar ryggraden och fördelar trycket.Skillnaden är väl att det krävs mycket mer av en panelsadel, att det är en bra konstruktion. Det finns många bomlösa "skräp" varianter, precis som det finns skräp/budget varianter av western och engelska sadlar.

Om bomlösa är dåliga och skadliga för hästens rygg, Hur kommer det sig då att flertalet elitryttare i distans rider med bomlösa sadlar? de om några rider ju länge och behöver hållbara hästar.....

En sadel med paneler kan ju aldrig fördela tryck lika bra som en fast bom. Däremot så är ju den bomlösa bekväm för hästen i och med att den följer med i rörelserna hela tiden. (och därmed underlättar bättre muskeluppbyggnad) har hästen bra ryggmuskulatur och bär upp ryttaren på ett bra sätt kan du säkert rida långa turer i en bomlös, bara den är av en bra modell. (det finns ju allt från rent skräp till kanonsadlar bland de bomlösa också, precis som med bomsadlar.)

Men herregud varför blir det alltid sånna här diskussioner:eek:

Hon frågade om någon provat en sadel och får kommentarer som, Nej ja vill väl inte skada min häst heller:mad: Va e d för svar! Låt bli och svara isf!

Sånt här kan ju hålla på i all oändlighet, samma som:

Skor- Utan skor
Hö - Hösilage
Box - Lösdrift

Kan inte alla få ha sitt....

Till min pålle som varit mycket sned, bättre nu, har jag haft mycket svårt att hitta en sadel som inte snurrar. Men BN har funkat mycket bra till vår ridning och jag tycker den är mycket bekväm och jag har ET till honom då och då just för att kolla hans rygg och försöka räta till den.
Han har inte tagit någon skada av den bomlösa sadeln under dom åren jag har haft den.

Däremot har jag den nu till salu för att jag äntligen nog har hittat en sadel som ligger bättre.

Jag har precis köpt en sån här för att få igång min hästs muskler så westernsadeln ska passa bättre nu när han vart omuskad o lite fet i sommar;)
han älskade den, ridningen gick jätte bra och det är bra för min sits o balans kände jag:o den hjälpte faktiskt mig att sitta i lodrät sits, jag är jätte nöjd. Han var jämt svettig över hela ryggen där sadeln suttit. jag köpte den begagnad av en här i sverige men här står det mer om dom *Länk borttagen av moderatorn*

ss-pad-grn.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hmmm.

Skulle vara intressant att höra hur många av de riktigt beska kritikerna här som verkligen har PROVAT på allvar att rida bomlöst...

Det känns lite svårt att veta om era varningar har samma tyngd som t ex resultaten från alla som ridit distansritter på 12 - 16 mil med bomlösa sadlar och fått godkänt av veterinären för ryggstatus efteråt.

Själv varvar jag bomlös och bomsadel för min dressyrridning. Det är mycket lättare för mig att rida i bomsadeln, men hästen får mer rörelsefrihet utan bom.

Däremot skulle jag nog väldigt ogärna vilja surra en lasso runt hornet på en bomlös om det satt en arg kalv i andra änden. Det gör nog ont.

En sak håller jag med Bill om, och det är att hårdpressad filt är det bästa materialet till paden. Torsions originalpadar var i ullfilt med inläggsplattor i tjock, hårdpressad ullfilt. Tyvärr valde den svenska importören att inte sälja den, utan bara tempurvarianten, trots att sadeltillverkaren avrådde från att använda den.

I övrigt kan jag bara hålla med Thina. Bomlöst kan vara enda sadellösningen för många hästar, och många hästar tycker att det är bekvämt att gå med en sån sadel och föredrar det. Däremot får man inte sitta hur som helst, i lättridning och lätt sits ska vikten ligga mer på låren än i stigbyglarna, och man får inte sitta som en hösäck med all vikt på skinkorna heller. Sitter man ordentligt upprätt så att vikten fördelas över säte och lår får man en tryckfördelningsyta som är lika stor som ett par bossor på en bomsadel, bara det att det fördelas ner längs revbenskorgen i stället för att vila helt på ryggmusklerna som när man har bossor.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 639
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 313
Senast: Ramona
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: monster1
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka