Bomlös westernsadel?

N

never_again

Finns det några bomlösa modeller ni kan rekommendera? Skall ej användas till tävling, utan till promenadridning, lättare dressyrpass och till vuxen nybörjare. Tacksam för tips, och gärna med bilder/länkar om ni har:bow:

Sv: Bomlös westernsadel?

När ämnet är uppe, någon som har provat en sadel med flexibel bom i råläder, typ Deuflex?
Är nyfiken på hur såna funkar. De är ju tävlingsgodkända med iom. att de faktiskt har bom fast de är ändå flexibla liksom.

Deuflex finns/ska finnas på Kaupre.se

När ämnet är uppe, någon som har provat en sadel med flexibel bom i råläder, typ Deuflex?
Är nyfiken på hur såna funkar. De är ju tävlingsgodkända med iom. att de faktiskt har bom fast de är ändå flexibla liksom.

Deuflex finns/ska finnas på Kaupre.se
"flexibel bom i råläder" :rofl: Ännu ett försäljningsargument som är konstruerat i fantasin ! Att kalla en bomlös för westernsadel är att vilseleda köparen. Allt som kan kallas westernsadel har en bom,. Sen finns det bomlösa som liknar en westernsadel, men nån westernsadel är det definitivt INTE!!

Senast ändrad av en moderator:

Min fråga kvarstår fortfarande, har någon provat den här sadeln eller en liknande?

Hur vet du då att den är så kass?

Enkelt svar: Det finns ju ingen bom i den !! En tänkande människa :D inser detta faktum utan att behöva utsätta hästen för elände!

*raderat*

10 tecken..

*utvecklar lite för de som undrar varför bomlöst inte är bra*

Det finns ju ingen bom i den

och då har man ju inget som hjälper till att fördela trycket. Blir mer som att rida barbacka, eller värre.

(Detta gäller även sadlar i andra stilar. Och det märker man ofta genom att sadeln sjunker ner när det kommer vikt i den.)

Bomlöst-argumenten låter ju bra och det kan ju kännas skönare att rida bomlöst, men det bästa man kan göra är att hitta en sadel med bom som verkligen passar och som fördelar trycket, som alltid uppstår med ryttare på hästryggen.

Spinner vidare...

Ett fenomen som man stöter på då och då hos de som har bomlöst är att det blir märken/tryck efter stiglädren från mitten av sadeln ner till sadelns nedersta kant...:cool:

Jag tror inte heller att en bomfri funkar till all ridning, men den funkar väl till uteritt och enklare dressyr/markarbete. Den är inte tillräckligt stabil för att klara trycket som blir vid t.ex hoppning eller liknande när man står mkt i lättsits och har mkt tyngd i stigbyglarna. Sedan är det viktigt att man har en ordentlig padd som fördelar trycket jämnt över ryggen. Utan en bra padd funkar inte många bomfria sadlar. Har man inte padd blir det såklart katastrof om inte sadlen har bra "bossor" som ger en bra kanal för ryggraden.

Jag har en bomlös (Torsion, rätt stadig och rejäl modell för att vara bomfri av den typen) på vår gamla nordis ( promenadhäst f.85), hon går UTMÄRKT i den sadlen och hon rör sig så fritt som aldrig förr. Har en ordentlig padd under (av tempurliknande material) som bildar en bra kanal för ryggraden och fördelar trycket (uppenbarligen eftersom hon inte har några problem av sadlen), hon har aldrig ruggad päls eller tryckpunkter efter ridning, och har inte haft några andra problem heller under de år vi har haft bomfri på henne!

Mina åsikter :) Som eg inte passar på westernforumet men när det ändå är på tal ;)

**raderat** Samla allt i ett inlägg ist.

Tempurliknande material är ju helt värdelöst som pad eftersom det sjunker ihop. En bra pad består av en tums pressad filt!

Berätta gärna mer, en pad som fördelar tryck? kan väl bara vara marginellt? padden är till för att skydda sadeln från hästens svett, det är sadelns konstruktion som fördelar tryck.

Har hört att det finns specialfall, när man vill ha bomlöst ex om hästen är väldigt musklad på länden (vanligt på quarter), så kan man välja bomlöst för att ryttarens vikt/tyngdpunkt ska komma närmare hästens egen tyngdpunkt. Detta under en period (6 mån-1år), tills hästen blir mer jämnt musklad.

Titta då hellre på storleken på sadeln, och dess "båge", så att vikten verkligen fördelas jämnt över hästens rygg, och inte ligger på fyra tryckpunkter (vanligt om sadeln är för lång eller om hästen har svank)

Berätta gärna mer, en pad som fördelar tryck? kan väl bara vara marginellt? padden är till för att skydda sadeln från hästens svett, det är sadelns konstruktion som fördelar tryck.
Paden har som uppgift att utjämna alla eventuella skillnader mellan ryggens kurvatur o sadelbommens form o den ska inte vara så mjuk att den kläms ihop som t ex tempur ( som f ö är utmärkt som madrass eller kuddar. Under paden har du normalt en dubbelvikt filt som ska skydda paden från svett. Det är så det är menat att det ska vara. Denna kunskap verkar det vara lite si o så med på denna sida om Atlanten. Om du gör en sväng över till USA o besöker en boskapsranch , helst då inte ett turistjippo, så får du lära dej av yrkesfolk hur det ska vara !

Jag har ridit 3 olika hästar i bomlös sadel och de var olika raser alla tre bla min egenhäst han tyckte de var jätte läskigt när jag red han i den. Han blev väldigt spänd och på tårna. Den ligger ju inte still på hästen de rörde sig mkt och jag hade inte glömt dragit sadeljorde,nej.
Tjejn som äg sadeln rider bara i sån sadel jämt och höll inte med jag har ridit 2 av hennes hästar oxå i den och kändes lika vingligt och rörligt då med. Jag tycker inte om dom. Dom är inte stabila alls i min mening.:eek::bow:

KL:

Jag har ridit i en bomläs westernsadel(och i mina nybörjarwesternögon var dne -väldigt-lik envanlig)

Det jag tyckte om me den var at dne var snygg,stabil,jag satt rejält i dne o den var -inte-ostadig.

hästen tyckte mycket om den.

Men,och det finsn ett stort men här smkanske inet så många tänker på närman pratar bomlöst:

På dne här typen av häst måste du ha bomlöst:
bildersept07007.jpg

en extremt kort rygg me drejäl svankrygg.

På andra typer skall man verkligen analyser asinegen förmåga att sitta rakt och balanserat på hästen,för man kan gör a-mycket-skada.

Jaghar haft flexbom och bomlöst i två omgångar,och under en tid var dte iinte jag som red hästen i fråga.

Sadlarna blev så snedsuttna att det var helt otroligt,en av dem åker ner til tillverkaren nu då ingen sadlemakare kund elaga den tex.

ni behöver inet fårga vad somhände med hästen,tyvärr.

jag skal nu köpa en -rejäl- ropingsadel,får gärna vara gammal,ful o repig,men dte fins en fördel me ddess asadlar.

Du får anstränga dig för at snedsitat dem och du kan inet skada hästen lika lätt i dem.

Så det gllefr at analysera vad man har för nackdelar som rytare och anpassa sadelköpet efter det,delvis.

Min häst jag har bomlös på ser också ut ungefär sådär, kort sadelläge och myycket svank.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 639
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 313
Senast: Ramona
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: monster1
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka