Bomlös westernsadel.

Sv: Bomlös westernsadel.

jag rider numera bomlöst pga att det är den enda sadeln som passar på min häst och jag har haft 10 utprovade sadler av olika modell , ingen har funkat ..
och jag rider 80% av tiden barbacka för då går min häst allra bäst!
Jag lyssnar till hästen inte till människor .

Jag har ingen egen erfarenhet av hur bomlösa sadlar känns att sitta i men jag vill framföra en liten åsikt i alla fall..

En av dem som rider för samma tränare som mig använder en bomlös på sin mindre lydiga häst (för att utrycka mig milt). Kusen drar järnet genom hela ridhuset, skiter i vem eller vad som står ivägen osv..Tjejen gör en one rein stop och sadeln sitter på sidan på hästen?:eek: :eek: Vet flera som haft samma problem, varierande prisklass på sadlarna allt ifrån billig skit till dyrare.. När jag frågar tjejen om hon tycker att den är ostabil att sitta i så säger hon: Näe, det är bara han kastar sig åt sidan!! DET ÄR VÄL FÖR F*N DÅ MAN VILL HA STABILITET!?
Och detta tygstycke är utprovat till denna häst.. Lyckat?

Visst jag förstår att en del tycker det är bra, svårt att hitta en vanlig som passar osv.. Men jag är väldigt skeptisk..Jag skulle nog se det som en högst tillfällig lösning..

orcide skrev:
jag rider numera bomlöst pga att det är den enda sadeln som passar på min häst och jag har haft 10 utprovade sadler av olika modell , ingen har funkat ..
och jag rider 80% av tiden barbacka för då går min häst allra bäst!
Jag lyssnar till hästen inte till människor .
:D Och han talar samma språk som du ? :D

Tänkte bara berätta att jag igår köpte mig en bomlös sadel :eek: :D

Premiärred i den & det kändes hur bra som helst, visst, träningsvärk idag, är ju inte bara att hänga med. Men hans rygg var efter ca 1h ridtur "hel & ren", sadeln hade legat stilla & lämnade inga spår. Detta trots att han hoppade till en gång & gjorde ett par glädjebocksprång i galoppen. Han hoppade till & med ett dike, men det var inte meningen, men den där hästen har sina egna små idéer, men det hör inte hit :angel:

Han hade enligt ägaren redan breddat sig i ryggen under den dryga månad han varit hos mig & då har jag ändå inte ridit så mkt. Så just nu känns bomlös som ett riktigt bra alternativ, hästen är dessutom sån att han visar vad han gillar & inte så då är min slutsats att jag vill ha bättre argument innan jag slutar använda bomlöst ;)

Jag köper verkligen att alla hästar inte passar med bomlöst, jag tycker också att man ska ha ett visst mått bra balans för att rida bomlöst i alla gångarter (eller rida överhuvudtaget). Men för övrigt, verkar hästen trivas & man själv trivs så varför inte?

Äsch, jag tänker iaf inte kasta min bomlösa på tippen;) Jag tycker att variation är bra. Variation & sunt förnuft :D

:) Håller med dig
Varför ska man byta ut något som funkar på sin häst vare sig det är bom eller bomlöst.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag vill köpa en begagnad westernsadel till min 3,5 åriga quarter. Vad tror ni skulle passa denna rygg?
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Hasselört
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka