Bomlös westernsadel.

Sv: Bomlös westernsadel.

-Fjutten, Aranel :bow: :bow:

*Väntar nu med spänning på mer verklig fakta och anledningar till förkastningen av bomlösa sadlar*

Bubbaz skrev:
-Fjutten, Aranel :bow: :bow:

*Väntar nu med spänning på mer verklig fakta och anledningar till förkastningen av bomlösa sadlar*
Fakta: En bomlös saknar en bom som fördelar punkttrycken från sittbenen ! ( Hur många ggr måste detta upprepas, det framgår ju av namnet ? )

(I o f s kan jag förstå att du går i försvarsposition då du själv gjort misstaget att beställa en, då är det inte lätt att vara objektiv och klarsynt!):D

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Fakta: En bomlös saknar en bom som fördelar punkttrycken från sittbenen ! ( Hur många ggr måste detta upprepas, det framgår ju av namnet ? )

(I o f s kan jag förstå att du går i försvarsposition då du själv gjort misstaget att beställa en, då är det inte lätt att vara objektiv och klarsynt!):D

Titta på aranels inlägg. Och fortfarande vill jag veta om du har sett resultat av punkttryck på hästar som har ridits bomlöst. Jag tycker fortfarande att ditt argument baserar sig på löst tyckande. Du slingrar dig hela tiden undan frågan, varför?:devil:

hmmmmm - kan bara som en liten parentes i sammanhanget meddela att den ytterst trångsynta,själ(v)goda o i-hopkrupna-i-försvarsställning-bakom-soffan-med-kudden-överhuvudet fia n råkar vara ägare till en helt vanlig westernsadel med en högst existerande BOM i :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Trots det önskar fia n även placera sin rumpa i en bomlös sadel nu&då..... :rofl: (o sadeln på hästen...)

Skulle gärna höra några ord från nån som har ordentliga faktakunskaper :angel: :angel: .Nån som sett nån undersökning eller nån som möjligen ridit lite längre tid o olika sorts hästar ...
Att bara säja JA:banana: eller NEJ:devil: utan att veta varför - bara för att det passar ens egna (ev ngt begränsade :angel: ) synsätt e enligt mitt sätt att se på saken inte spec konstruktivt

Jag e inte ute efter positiva omdömen utan fakta!

Har ingen egen erfarenhet av bomfritt, men jag har sett/hört att de inte ligger särskilt stilla på hästens rygg=sadelläget liknar ett virvelmarsvin efter avslutad ridning.

Detta anses ju inte vara särskilt hälsosamt vad gäller bomsadlar, är det annorlunda med bomfritt?

Jag tycker att det skulle vara mer intressant och höra argumenten FÖR bomfri. Jag kan inte komma på ett enda!!

Via vårt sadelmakeri ser vi fler och fler exempel på att Bill har rätt......... åtminstonde i vissa fall, och dom blir fler.
En bomlös sadel klarar helt enkelt inte av att kompensera en obalanserad och taktlös ryttare.
Detta trots equalizer och diverse andra rekommenderade paddar.

Allvarligt talat, så är faktiskt barbacka ett bättre alternativ för hästen,
för rider du vbarbacka som du skall, så är det inte sittbenen du sitter på, utan till största denel insidan av låren.

Vidare så har många sk bomfria sadlar ett koppjärn i framvalvet, och detta ställer också till med tryckproblöem.
Vi får in fler och fler kunder som går FRÅN bomfritt, pga ryggproblem hos hästarna.

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Har då aldrig varit med om/hört talas om det. Och då har sadeln vi använt legat på två helt olika hästar. Aldrig haft det bekymmret, det enda problelm jag upplevt med den bomlösa sadeln är att den kan "snurra" när man kliver upp på hästen, men använder man en pall så försvninner det problemet :)

kenneth - exempel på fördelar med bomlöst... hästen får friare rörelser framför allt i bogpartiet då ingenting "låser" vilket bomsadlar kan göra. Man får betydligt bättre kontakt med hästen. Sen har man som jag en häst som är ojämt byggd över ryggen så passar den bättre än en bomsadel eftersom den inte kan klämma och trycka där hon är just ojämn. Kan tillägga att en del av ojämnheten kan man skylla på att hon är byggd just så men även på sadarna hon haft tidigare - bomsadlar- eftersom de inte är flexibla och där med lägger sig och trycker...
Så det är fördelarna jag ser med bomlöst.

Som jag ser det så - utrustningen blir inte bättre än som man använder eller hanterar den....

Nä, och tyvärr rider 95% av alla ryttare i sverige alldeles för obalanserat för att det skall funka med en bomlös.

Och de allra flesta som rider tillsäckligt bra har insett att en bomsadel är det enda som fungerar fullt ut till ridning på hög nivå.

Har fortfarande inte sett en enda bomlös som inte 'viker sig' under ryttare när man börjar rida lite hårdare.
Oavsett vilken pad som ligger under.

Enda läderprodukten som skulle kunna palla trycket är möjligtvis Råhud, och det är som bekant lika hårt som trä, och då faller ju hela iden.......

/Mike

Usla argument........... Tyvärr.
Låser sadeln bogarna är den felaktigt utprovad och passar inte hästen

Att en häst blivit ojämn av bomsadel beror på ett par olika saker:
1 felaktigt utprovad sadel
2 'skit i sadeln', felaktig ridning
3 ojämn/sned ryttare.

Just sned ryttare är ett stort problem.
M;ånga är inte medvetna om att de är sneda i ryggen.
Vi skickar många ryttare till kiropraktorn i samband med att vi stoppar om deras sadlar.

Argumenten du nämner faller alltså på sig själva, eftersom problemen inte uppstår om man gör rätt från början.
Tyvärr är kunskapen om utrustningens inverkan och hästens anatomi ochfysiska förutsättningar för arbete alldeles för dålig hos de flesta av landets (världens?) ryttare.

Här behövs en rejäl kunskapshöjning!

/Mike

Intressant. Ungeffär - mellan tummen o pekfingret - hur stor del av bomfrianvändarna skulle du säga får problem?
Då e ju en inte alltför ointressant aspekt HURUDAN kategori av människor e de som har hästar som inte klarar bomfritt? Som Bubbaz alldeles riktigt påpeka
"utrustningen blir inte bättre än som man använder eller hanterar den...."

Har du nån uppfattning om vilka modeller av bomfrisadlar som ger problem? Eller e dom förkastliga alla?

Jadu...... Svårt att svara på, eftersom jag inte vet hur många 'bomfri-ryttare' det finns.
Men med tanke på att problemet verkar eskalera, så tror jag att bomfritt överlag ger en betydande risk för skador på sikt.

Däremot skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att bomfritt skulle kunna vara ett alternativ, för lugnare ridning under en uppbyggnadsperiod.

Överlag har det sett ut såhär:
1 Problem med häst med bomsadel
2 Skaffar bomfritt, och upplever ett lyft med friare gång et c.......
3 hästen börjar fungera vettigt igen och ridningen intensifieras
4 Ryggproblemen kommer i takt med intensivare ridning.

Samma sak kan man råka ut för inom t ex hovslageriet, där ett sjukbeslag kan ge 'lyftet' och rehabiliteringen, för att sedan ställa till medelände när rehabiliteringen är klar och beslaget inte behövs längre, men fortsätter användas i alla fall.
Exempelvis om du vill underlätta med förhöjd överrullning vid en hovledsinflammation.
När hästen sedan är frisk och skall ridas som vanligt kan denna ökade överrullning ställa till med problem som ger hästen en annan hälta.

Get my point?

Hug your horses!
/Mike

Ja du har många bra argument. Jag är inte på något sätt emot bomsadlar men jag orkar inte med trångsynthet. Eftersom jag känner många distansryttare och tävlar själv i bomfritt så undrar jag om det inte klassificeras som intensiv ridning. Om det nu är många som kommer till er med ryggproblem skapat av bomlöst så undrar jag varför jag inte har hört dessa problemen. Vad är det för sorts ryttare som upptäckt ryggproblem med bomlöst? Sen tycker jag nog att vi som rider bomlöst är lite mer tolerantare än vice versa. Många inlägg handlar om att vi inte är bommotståndare, har egna bomsadlar men vi har upptäckt fördelarna med bomlöst. Varför kan man inte bara acceptera att det finns fördelar och nackdelar med all utrustning? Vi och hästarna är olika individer.

Köpte en bomfri och red i den en kort tid. Jag var lyrisk över hur lyhörd och känslig hästen blev. Behövde inte ge en enda hjälp mer än sätet. MEN - trots att jag är en skapligt skicklig ryttare så kom jag ibland i obalans, var för sen eller för tidig med en säteshjälp, kroppen vridning för stor eller för liten etc. Och då svarade hästen på det med! Han blev helt enkelt FÖR känslig. Den ryttare som alltid rider i absolut balans, som är gansla lätt och som har en redan välmusklad häst kan rida i bomlöst enligt min uppfattning. Sen sa min "mag-känsla" att den tryckavslatande paden inte funkade få värst bra. En tempurmadrass är ju tänkt att ligga på ett plant, orörligt underlag. Och en säng känner ju inte av nåt tryck. Däremot är tempurmaterialet förståss avlastande för den som ligger i sängen.Men det är skönt och roligt att rida i bomlös. Det optimala måste vara att äga en sadel av varje sort!

Mike skrev:
bomfritt skulle kunna vara ett alternativ, för lugnare ridning under en uppbyggnadsperiod

Här håller jag med. Det passar förmodligen de flesta hästar, med en balanserad ryttare. Det är mkt av den anledningen som jag skaffar bomlöst, för att bygga upp honom lugnt & träna på låg nivå. När vi sen börjar träna mer, ja då blir det en bomsadel(western) som kommer användas men även engelsk allroundsadel m bom. Men jag kommer fortfarande att varva en del med bomlöst.

Tack för ett i övrigt tänkvärt inlägg

*knappknyck*

Men fortfarande, många distansryttare använder ju bomlöst, deras hästar går ju igenom vet.kontroller & rids länge, borde det inte märkas ganska snabbt där om bomlöst var så dåligt som vissa verkar tycka?

Att hästen ser ut som ett virvelmarsvin efter man ridit med bomlös har jag aldrig sett.. Men det beror nog mkt på hur hästen är byggd & vad man har för material i paden osv, som sagt, alla hästar passar inte i all utrustning...

Jag tror att det har stor betydelse vilken sorts bomlössadel det är. Utvecklingen har gått mycket framåt på några år. Själv tror jag att det är stor skillnad på exempelvis Knights och Star Trek. Om man då teoretiskt sätt skulle förkasta bomlösa sadlar är jag lämnad åt mitt öde:). Lycka till att hitta en passande bomsadel till min omöjliga häst som inte kostar multum. Jag har köpt och sålt så många sadlar när hon ändrar form. Är det så att man inte får ha en arab med kort och bred rygg utan manke om man vill ha en sadel? Tro mig jag har försökt.

Men fortfarande, många distansryttare använder ju bomlöst, deras hästar går ju igenom vet.kontroller & rids länge, borde det inte märkas ganska snabbt där om bomlöst var så dåligt som vissa verkar tycka?

Att hästen ser ut som ett virvelmarsvin efter man ridit med bomlös har jag aldrig sett.. Men det beror nog mkt på hur hästen är byggd & vad man har för material i paden osv, som sagt, alla hästar passar inte i all utrustning...

Är själv distansryttare och rider med bomlös sadel på min häst vilket hon älskar.
Som du skriver så rids hästen många timmar och går i genom vet.kontroller.
När hästen kommer in i en vet.kontroll så kläms och trycks det överallt för att se så hästen inte har ont nånstans.
Det märks tyligt på en häst om den har ont i ryggen då den sänker ryggen och visar obehag.

Ifall paden som man har under har för dåliga ilägg och materialet inte håller tryck så är det klart att hästen kan få ont i ryggen.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag vill köpa en begagnad westernsadel till min 3,5 åriga quarter. Vad tror ni skulle passa denna rygg?
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Hasselört
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka