Bomlös westernsadel.

Sv: Bomlös westernsadel.

Hej alla, intressant debatt. Jag har ingen erfarenhet av bomlösa sadlar men man kan konstatera att det hela tiden kommer nya saker till våra djur. I vissa fall har saker utvecklats och blivit bättre, i vissa fall är det rent skräp. Vi hästfolk är ett lättlurat släkte, vi vill så väl men ibland blir det så fel. Titta t.ex. på alla miljarders olika fodertillskott som hela tiden dyker upp, och som säljer som smör. Preparat som överhuvudtaget inte behövs. Men sen så köper man sitt hö där det är billigast, oavsett kvalité... *sucK* Nåja...

Att bommen har sitt syfte att fördela vikten är ju helt klart. En westernsadel är ju konstruerad för att ge såväl ryttare som häst möjligheten att fysiskt klara en hel arbetsdag, och då pratar vi inte om 8 timmars arbetsdag...

En väl utprovad westernsadel är mina ögon helt oslagbar för hästens skull och ger lika bra bogfrihet som en bomlös sadel. Man kan då fråga sig varför man ska välja en bomlös sadel som inte fördelar ryttarens vikt?

Vissa hästar får man nästan gratis, vissa hästar kostar mycket pengar och en del hästar kostar astronomiska summor. Men de har ALLA en sak gemensamt, de kostar alla lika mycket att ha varje månad. Jag tänker då på foder, hovslagare, veterinär, utrustning, försäkring m.m.

Att inte ha en riktig - och väl anpassad - sadel till sin häst är inte ekonomiskt försvarbart. Man kan förstöra sin häst fullständigt. Och vad kiropraktorer, veterinärer m.m. då kan kosta.... ja då ter sig en bra sadel som en MYCKET billig försäkring. Lägg därtill det onödiga lidande djuret utsätts för.

Jag har lite här och var läst diskussioner om sadlar och billiga sådana (om de är bra osv). Om man inte har råd att köpa en bra sadel då är frågan om man har råd att ha häst överhuvudtaget?.....

Bara så att jag förstår det rätt, då är det alltså dumt att rida barbacka enligt dig också?

Även om det känns rent logiskt som att en normaldyr bomlös sadel med padd i "tempurmadrass-typ" med kanal faktiskt borde fördela trycket tillräckligt bra.
Sen är alla hästar olika. Min foderhäst tex vantrivs med tjocka bett, så smalt som möjligt ska det vara. Helst bettlöst, men det är ju en annan femma. Samma tror jag att vissa hästar trivs bättre/funkar bättre med bom/utan bom. En gammal travare som jag red/rider funkar bäst barbacka. 24 år gammal & bra rygg :D

Det kommer precis som cowsense skriver nya saker hela tiden. Vissa saker kanske till & med är bättre än de gamla, men folk är trots allt inne i sina gamla vanor. Tänk bara på hur många som fortsätter ge vitlök till sina hästar & hundar trots att det är bevisat att det kan vara skadligt.. :crazy:

Jag tycker att Cowsense med sitt kloka inlägg har sagt vad som behöver sägas i den här debatte.

Jag är inte en person som ser bomlöst som enda möjligheten. Jag vill dock fortfarande veta om det är någon som har sett BEVIS för att bomlösa sadlar skulle vara sämre än de med bom. Nu talar jag främst om bladsadlar och bomlöst då jag själv inte tror att de engelska sadlarna kan nå upp till den nivån.

Ja men självklart ska hästen ha en sadel som passar den optimalt.
Men det kan ju hända att det är en bomlös?

Men allt nytt är heller inte av ondo.. :smirk:

Sen är det väl bättre om jag köper en bomlös sadel att rida i tills jag har råd med en riktig kvalitetssadel & när jag vet om jag ska tävla eller inte istället för att rida i en engelsk som jag inte är hundra på?

Återigen det här med vitlöken, det är inte nyttigt, ändå ger folk det för "det har de alltid gjort"... Så att något är gammalt & utbrett betyder ju inte att det är rätt eller ens bra.

Jag är inte för eller emot heller, jag tycker bara att alltför många är trångsynta, både de som förespråkar bomlöst & de som är emot.
Jag vill bara ha det som är bäst för mina djur, sen om det är något nytt eller något som de använde på 1600-talet, det bryr jag mig mindre om...

Tack :o
Detsamma:D

Jag väntar fortfarande på mer fakta från de hittills enda "fantasterna" här, de mot bomlösa sadlar.. ;)
Inte meningen att svara åt någon annan, men det känns som att "vi andra" ställer oss mer öppna & frågande.. Ser ingen här som skriver att bomsadlar är skit & att bomlöst är det enda rätta :angel:

Själv tror jag på variation, jag skulle nog inte må så bra av att gå i samma skor, samma bh, samma sorts byxor osv hela tiden. Jag varierar utrustning endel på de hästar jag rider. Bett-bettlöst, skydd-inte skydd, sadel-barbacka osv. Det tror jag gör mycket för hästen. Vi varierar ju (förhoppningsvis alla) träningen, varför inte variera utrustningen? Och sen tror inte jag att allt som är billigare behöver vara sämre, det kan ju sparas in mycket pengar på tex en annan logistik, högre effektivitet på tillverkningen osv.

kenneth skrev:
Jag tycker att Cowsense med sitt kloka inlägg har sagt vad som behöver sägas i den här debatte.
Det tycker jag också ! Kloka ord !

Mi erfarenhet av bomlösa sadlar (har provat några st, äger en) är att de är väldigt bekväma. Mitt sto får mycket friare rörelser och jag känner att jag kan arbeta mer med henne då jag får en närmre kontakt med hästen. Tränar mycket långa sträckor eftersom jag rider distans och upplever att jag slipper få ont i ryggen som jag får av många hårda sadlar. Däremot är jag själv mycket intresserad av en westernsadel, då jag gillar dem och vill variera mig. :)

Daimie skrev:
Mi erfarenhet av bomlösa sadlar (har provat några st, äger en) är att de är väldigt bekväma. Mitt sto får mycket friare rörelser och jag känner att jag kan arbeta mer med henne då jag får en närmre kontakt med hästen. Tränar mycket långa sträckor eftersom jag rider distans och upplever att jag slipper få ont i ryggen som jag får av många hårda sadlar. Däremot är jag själv mycket intresserad av en westernsadel, då jag gillar dem och vill variera mig. :)
Kanske vore dags att fundera över hästens bästa i stället för egen bekvämlighet?? ( och hiva den bomlösa i brännbart?):D

kenneth skrev:
Jag får väl hjälpa Bill lite här innan han får alla bomlösfantaster över sig. En bomlös sadel saknar viktfördelningskapacitet och därmed också avlastningskapacitet. Är det aldrig någon som tänkt på att bommen stter på hästen för att skydda hästens rygg från obalanserade och inkonsekventa ryttare. En bra sadel med bra pad gör en bättre häst. Jag vet inte varför en del tycks tro att en sadel hindrar hästen från att röra sig??!!
Ursäkta.... måste få ett ord i debatten...ALLA återförsäljare av bomfria-/lösa sadlar rekomenderar eller nästan kräver att man ska använda sig av en avlastningspad, i "tempur madrass" material som INTE bildar punkttryck, under sadeln just för att fördela trycket och vikten från ryttaren.
Då min syster har en bomlös till sin häst och har då inte upplevt att sadeln fördelat trycket ojämnt över hästen rygg.
Kan oxå tillägga att vår equiterapeut ansåg att hästen ifråga är väldigt mjuk och välmusklad för sin ålder! = inga spänningar pga sadeltryck!

Sen vill jag, med andra, veta vad som gör att Bill e sådan expert på att bomlösa sadlar är farliga för hästen??? har inte fått någe riktigt svar när jag läst inläggen...

Har själv funderat på en bomlös sadel till min pålla just för hennes bästa då det inte går att hitta en bomsadel som passar hennes kropp.

Skulle gärna höra lite mera om HUR&VARFÖR dom bomlösa e så dåliga o VILKA som du anser farliga för hästryggarna. Mycket intresserad av hur du resonerar. HAr du egen personlig erfarenhet?

(Kan tillägga att jag själv har en westernsadel MED bom - urschöön :) o en sadel UTAN bom urschöööön den me :) )

Bill skrev:
Kanske vore dags att fundera över hästens bästa i stället för egen bekvämlighet?? ( och hiva den bomlösa i brännbart?):D

Jag tycker att det är ganska tråkigt med personliga påhopp om du inte har någon fakta bakom dina påståenden. För övrigt så vände jag mig direkt till en som ville höra erfarenheter av bomlöst, inte en massa tomt snack. Snälla, skriv om dina erfarenheter med bomlöst och vilket resultat de har gett. Då har du något att komma med annars kan du lika gärna hålla dig utanför debatten.

Håller med om att det är klart som korvspad att en välsittande westernsadel som hästen kan arbeta med hela dagarna är utomordentligt bra. Fungerande frisk häst = kvitto på att utrustningen e ok.
Sålångt håller väl alla i princip me.:p

Men det jag undrar e varför det måste rackas ner på ny utrustning lite mer för sakens skull - eller har jag missat??? :smirk:
Möjlit att jag har läst slarvit men ännu har jag inte hittat nåt riktigt hållbart argument här VARFÖR/HUR en bomlös med avlastningspad eller paneler skulle vara helkass.

Antar att jag nu får en hel skock bomfantaster i nacken men.....
var det inte så att "redan dom gamla indianerna" red utan sadel
rätt lång tid o inte så korta stäckor heller... alltså då UTAN bom under rumpan :p :p :D
låt vara att dom säkert red 1000 gånger bättre än majoriteten av dagens ryttare...:smirk:
Och om jag nu rider barbacka idag - då har jag inte heller nån avlastning - annat än sittfläsket... :rofl: :rofl: - eller ??

fia n skrev:
Håller med om att det är klart som korvspad att en välsittande westernsadel som hästen kan arbeta med hela dagarna är utomordentligt bra. Fungerande frisk häst = kvitto på att utrustningen e ok.
Sålångt håller väl alla i princip me.:p

Möjlit att jag har läst slarvit men ännu har jag inte hittat nåt riktigt hållbart argument här VARFÖR/HUR en bomlös med avlastningspad eller paneler skulle vara helkass.

Antar att jag nu får en hel skock bomfantaster i nacken men.....
var det inte så att "redan dom gamla indianerna" red utan sadel
rätt lång tid o inte så korta stäckor heller... alltså då UTAN bom under rumpan :p :p :D
låt vara att dom säkert red 1000 gånger bättre än majoriteten av dagens ryttare...:smirk:
Och om jag nu rider barbacka idag - då har jag inte heller nån avlastning - annat än sittfläsket... :rofl: :rofl: - eller ??
Om du studerar indiankultur så kommer du att göra en häpnadsväckande upptäckt att även indianerna tillverkade och använde sadlar med träbom, och bytte åt sej bomsadlar på handelsplatserna. De skaffade sina första hästar på 1700-talet och kanske i början av sin hästkultur red de barbacka , men även de kom på bättre tankar.
Jag kan repetera anledningen till att bomlöst är kass: Det finns ingen ting som fördelar ryttarens vikt över hästryggen . De paneler och tempuramadrasser som man använder är ju mjuka vilket innebär att all belastning blir höga punkttryck från sittbenen rakt ner i ryggmusklerna på hästen. Punkttryck gör bl a att blodcirkulationen hämmas och dessutom blir det ont om det sker över en längre tid.

Bill skrev:
Jag kan repetera anledningen till att bomlöst är kass: Det finns ingen ting som fördelar ryttarens vikt över hästryggen . De paneler och tempuramadrasser som man använder är ju mjuka vilket innebär att all belastning blir höga punkttryck från sittbenen rakt ner i ryggmusklerna på hästen. Punkttryck gör bl a att blodcirkulationen hämmas och dessutom blir det ont om det sker över en längre tid.

Öhhh..... tanken med tempurmaterialet är att tryckpunkter INTE bildas. Tempurmaterialet tar upp trycket från ryttaren men överför det inte direkt på hästens rygg så att just tryckpunkter bildas.
Har du överhuvudtaget prövat att klämma på en equilizerpad (avlastningspad till bomlösa sadlar)????

Funderar fortfarande över Vad DU grundar dina argument på att bomlösa sadlar bara är skit och ska hivas i återvinningen??? :confused:
Har du personlig erfarenhet av bomlösa sadlar eller är det bara rycktesspridning och annat skitsnack som du grundat din uppfattning och dina argument på???

Håller helt med. Förstår inte varifrån motståndet kommer... Fick man en förklaring till det skulle det kanske klarna.

Sen så skulle jag vilja påstå att en "tempurpad" tryckfördelar, det är ju som en madrass & madrasser är ju gjorda för att tryckfördela, det känns ju rätt logiskt. Ingen prinsessan på ärten här inte..:smirk:

Undrar också om Bill verkligen provat en bomlös?

Och jag vill upprepa mig, alla hästar passar inte att ha bomlöst likväl som att alla hästar inte passar med bomsadel. Men många kan ha bomlöst & många kan ha bomsadel. Sen är det ju en stor skillnad som påpekats tidigare på engelska- & westernbomsadlar.

Äsch. Nu får det räcka. Men riktigt nyfiken på riktiga fakta & anledningar till förkastning av bomlöst från "andra sidan"..

Jag håller med fia n, jag tycker inte att några hållbara argument mot bomfria sadlar har lagts fram. Det enda argument som "bomivraren" Bill kan presentera är att ryttarens vikt inte skulle fördelas på hästens rygg. Jag skulle bra gärna vilja veta vad det påståendet är grundat på.
Försäljarna av bomfria sadlar, t.ex. Stall Vrå som jag just beställt en sadel av, är mycket noga med att informera om vikten av equalizerpad under sadeln. Argumentet att dessa paddar inte skulle fördela trycket eftersom de är mjuka håller inte. Material av samma typ (t.ex. tempur) används flitigt inom vård och omsorg till människor som spenderar stor del av sin tid liggande i sängen eller sittande i rullstol - just pga dess förmåga att fördela tryck - för att minimera risken för tryckskador (liggsår osv.) Själv har jag periodvis, pga reumatism, använt rullstol, och det är en enorm skillnad att sitta på en dyna av tempur jämfört med vanlig dyna.
Om det nu skulle vara som Bill hävdar, hur kommer det sig då att bomfria sadlar är så populära bland distansryttare, vars hästar ju rids mycket långa sträckor?
Jag är på intet sätt emot bomsadlar, bara emot trångsynthet. Om man lyckas hitta en för hästen väl passande bomsadel är det förstås jättebra. Men sitter den lite fel kan den orsaka allvarliga skador, precis som all felaktig - eller felaktigt använd - utrustning kan. När man skaffar en ny sadel tycker jag att man ska se till hästen som individ, och inte låsa sig vid att det ska vara med eller utan bom.

// Aranel

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag vill köpa en begagnad westernsadel till min 3,5 åriga quarter. Vad tror ni skulle passa denna rygg?
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Hasselört
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka